Ajalooliseks sadamaks meie vallas on Tilgu sadam. Ürikud kinnitavad, et sadama rajas Rannamõisa pankranniku jalamile juba Peeter I, siis oli rajatisel koos Naissaarel asuvate kindlustustega Tallinna lahe kaitse ülesanne.

Hiljem kujunes see paigaks, kust veeti laevadega Peterburi ja mujale Ilmandu karjääri paekivi - selleks oli sadamasse ehitatud kogunisti kitsarööpaline raudtee. Ka on kunagine sõjasadam olnud ajalooliseks ühenduse pidamise kohaks Naissaarega. Nõukogude ajal sadam suleti - vanal muulil kõrgus ähvardavalt vaid piirivalve vaatlustorn. Sadama mõlemad kaitsemuulid lõhuti.

Jahtklubi toimetab

Eesti iseseisvumisega läks Tilgu sadama-ala, 2,26 hektarit, Harku vallale. Et sadamat ei kasutatud rohkem kui pool sajandit, pole ka endistest hoonetest midagi säilinud. Nüüd on alale koostamisel detailplaneering ja vald on andnud vana sadamakoha rendile mittetulundusühingule Otemarina Jahtklubi, mis majandab sadamas ja hoiab lepingu alusel korras ka ranna.

Aarne Mandre, MTÜ Otemarina Jahtklubi korraldaja: "Olen jälginud sadama arengut 20 aastat, sellest ajast, kui kodanik siia jälle tulla tohtis. Alles viimase kolme aastaga on siin hakanud midagi muutuma." Muutused tähendavad seda, et rand on kõrkjatest puhtaks niidetud, sadama-alale rajatud piirdeaed ja parkla. Ka on kaatrite vettelaskmiseks ehitatud slip.

Aarne Mandre: "Praegu kasutamegi vanal sadamakail olevat slippi peamiselt kaatrite vettelaskmiseks. Vahel läheb päevas vette 40 paati ja kaatrit, aga suuri purjekaid siia ei tule - slipi peal on sügavus natuke üle meetri. Samuti on Tilgu rand supluskohana hinnatud - kuumal päeval on probleeme parkimisega."

Ometigi turritab mõnikümmend meetrit kaldast veest välja vana laevavrakk - mitte just kõige lahedam koht ujumiseks.

Aarne Mandre: "Et skuutrid ujujaid ei segaks, oleme märgistanud neile oma raja. Nüüd tahame veest välja vedada ka kunagi põhja läinud kalalaeva. Siis rajada veel silla suplejaile - siin on üsna kalda lähedal sügavust üle kahe meetri, saab peakat panna."

Mõistlik arendus

Harku abivallavanem Erik Sandla: "2007. aastal saime PRIA-lt raha merepõhja ja hüdrograafilisteks uuringuteks. Nüüd on uuringud tehtud. Detailplaneering on koostamisel ja tõenäoliselt vallavolikogu selle varsti ka vastu võtab."

Detailplaneeringule peab järgnema projekteerimine ja ehitus. Eelmisel aastal Harku vald EASist sadama projekteerimiseks toetusraha ei saanud.

Erik Sandla: "Vahepealsed projektid sadama arenguks olid minu arvates ka natuke liiga suurejoonelised - ehituseks planeeriti kulutada 100 miljonit krooni. Viimased aastad on inimesed maa peale jälle tagasi toonud. Arendame, aga mõistlikult. Otsime vahendeid ja võimalusi - külalissadam oleks selle piirkonna arenguks kõva stiimul."

Turismiinfo andmetel külastas Eesti sadamaid eelmisel aastal ligi 10 000 alust. Pooled neist külastasid mõnd Harjumaa sadamat. Küll jätkub külalisaluseid ka Tilgu sadamasse.

Tilgu sadam

• Lõunast, läänest ja idast on sadam kaitstud Kakumäe lahe rannajoonega, põhjast kaitseb sadamat tugeva lainetuse eest Naissaar.
• Kirde- ja loodetuulte kaitseks on vaja rajada sadamamuul.
• Mere sügavus lähirannas on 5 meetrit.
• Tallinnast on sadamani 12 kilomeetrit.