FOTO: Foto: Ester Vaitmaa
Tänane volikogu hakkab oma nelja-aastast töö perioodi lõpetama. Millised on olulisemad märksõnad selle aja iseloomusta miseks?
Investeeringud elukeskkonna parandamiseks ning valla uue arengukava koostamine, mis määratleb meie eesmärgid aastani 2025. Ja kindlasti mõistlik ja stabiilne koostöö. Otsuste eelnõud volikogu istungiteks valmistab ette üldjuhul vallavalitsus. Kui palju on nelja aastaga arutusel olnud volikogu liikmete poolt esitatud eelnõusid?
See on ka vallavalitsuse üks põhilisi ülesandeid, samas on volikogu liikmed olnud selles koosseisus minu hinnangul aktiivsemad, kui varasematel aastatel. See ei pea ilmtingimata väljenduma ainult esitatud eelnõude arvus, pigem on oluline volikogu ja vallavalitsuse koostöö. Viimase volikogupoolse eelnõu esitas Marko Teiva ning see puudutab Kadrina keskkooli tublimatele õpilastele stipendiumi määramist. Volikogu 25. septembri istungil on selle eelnõu teine lugemine ja hääletus. Võrreldes volikogu praegust koosseisu eelmisega (tegutses aastail 2005-2009), on praegu lõpetavas koosseisus 52,6 % protsenti uued liikmed. Eelseisvad valimised toovad volikogusse kindlasti uusi, võimekaid inimesi. Samas jääb alati osa n-ö vanadest alles. Siit küsimus: kas poleks otstarbekas korraldada volikogu liikmetele mõningat koolitust?
Jah, loomulikult. Enesetäienduse võimalusi on volikogu liikmetel tegelikult päris palju ja neid oleme ka kasutanud. Ent täiesti selge on ka see, et inimene, kes otsustab kandideerida omavalitsuse volikogusse, peaks olema ennast hästi ette valmistanud juba enne valimisi. Vastupidisel juhul peaksime hakkama selleks kulutama volikogu istungite aega ning see ei oleks valijate suhtes aus. Volikogu on omavalitsuse kõige olulisem otsustustasand ning selle töövõime ja otsuste sisuline kvaliteet mõjutab meie kõigi igapäevast elu. Praeguses volikogus on 7 alalist komisjoni, kes tegelevad nii eelnõude ettevalmistamise kui ka jooksvate küsimustega. On olnud märgata, et komisjonide tegevus pole olnud ühtviisi aktiivne ja tulemuslik.
Erinevate valdkondade tulemuslikkuse hindamine ei saagi olla ühel mõõtkaval. Minu hinnangul on kõik komisjonid oma tööga hakkama saanud ja siinkohal kasutan võimalust tänada kõiki komisjonide liikmeid nende panuse eest. Inimeste ja arvamuste kaasamine on komisjonide üks peamisi eesmärke, selles osas tuleb kindlasti ära märkida Õnne Kiviperki juhitud kultuurikomisjoni, mis on põhimõtteliselt pidanud umbes pooled istungid erinevates kohtades, sealhulgas ka meie valla ettevõtetes. Kohaliku Omavalitsuse Korraldamise Seaduse kohaselt on volikogule antud palju kohustusi ja ülesandeid. Millised nendest on olnud kõige töömahukamad?
Asju mida saab seadustes kirjeldada on üsna lihtne mõõta, olgu ajas või rahas. Kõige suurem vastutus on minu jaoks pigem see, milline on meie inimeste ja valla edasine käekäik. Ehk kas meie tänased otsused tagavad selle, et inimesed saaksid elada siin ka näiteks järgmise saja-kahesaja aasta jooksul. Selliste otsuste tunnetuslik kaal on seda suurem, et Kadrina kirjapandud ajalugu ulatub pea kaheksa sajandi taha. Vastutus nende inimeste ees, kes on siin olnud enne meid ja kes tulevad pärast, ongi kõige töömahukam ülesanne. Vallavolikogu üheks tähtsamaks töölõiguks on iga-aastase valla eelarvega tegelemine ning selle vastuvõtmine. Vallakodanikel on kindlasti huvitav teada, kuidas on kulgenud valla rahaasjad?
Valla eelarve on avalik dokument, iga inimene võib sellega tutvuda ja veenduda, et meie rahaasjad on korras, kuna eelarve konservatiivne juhtimine on Kadrina vallas olnud alati läbiv joon. Tähelepanuväärne on siinkohal pigem see, et hoidumine arutust kulutamisest on andnud meile võimaluse kaasata rohkem Euroopa Liidu vahendeid oma eesmärkide täitmisel, kuna meil on omafinantseerimise võimekus seetõttu suurem. See on olnud ka meie üks peamisi põhimõtteid - toetada tegevusi ja investeeringuid, mis suudavad kaasata lisavahendeid. Millesse on vald sellisel juhul eelistanud investeerida?
Meie investeeringud on üldiselt kõigile hästi näha ning need on eranditult suunatud elukeskkonna parandamisele. Suuremad tööd, mida oleme viimastel aastatel teinud, on eeskätt "torud", ehk kõik mis seotud veevarustuse, kanalisatsiooni ja soojamajandusega. Aga ka pikalt unistatud Kadrina-Hulja kergliiklustee, meie uus huvikeskus, mis on Marge Mägi tublil eestvedamisel hästi käima läinud, raamatukogu ja kirjandus klubi hoone on saanud seest ja väljast uueks, Kadrina paisjärvel tööd käivad ning väiksemaid investeeringuid läheks pikaks üles lugeda. Kui arvestada siia juurde ka meie valda tehtud riigipoolsed investeeringud, eeskätt Tallinn-Narva maantee uuendamine, siis võib väita, et ilmselt pole kunagi varem ajaloos nii lühikese ajaga nii palju meie elukeskkonna uuendamisesse investeeritud. Siin võib tekkida maksumaksjal küsimus, et milleks nii suured investeeringud, kui vesi tuleb ja läheb täpselt samal moel nagu ennegi, ent hinnad pidevalt tõusevad?
Kui me neid investeeringuid täna ei teeks, tekitaks see veelgi suurema hinnatõusu tulevikus. Ehk kui me saame täna kaasata Euroopa Liidu vahendeid ja jätaksime selle kasutamata oleks see meist väga lühinägelik ning selle peaks inimesed tulevikus kinni maksma. Kui mitte rahaga, siis oma kinnisvara väärtuse langusega. Toome lihtsa näite - kui keskmine korter maksab täna Kadrinas 20 000 €urot, siis ilma puhta vee, kanalisatsiooni ja keskkütteta poleks seal võimalik elada, ehk siis sellel korteril puuduks rahaline väärtus. Samas, kui elukeskkond paraneb, lasteaed ja kool ning muud meile vajalikud teenused toimivad, on ka kinnisvara väärtus ajas kasvav. Järelikult on ka meie kõigi otsene majanduslik huvi elukeskkonna parendamine ning valla kui terviku hea käekäik. Käimas on laialdane arutelu haldusreformi küsimustes. Kuidas on selles küsimuses kaasatud Kadrina vald, milline võiks olla perspektiiv eelolevateks aastateks?
Haldusreformi põhiküsimus peab meie seisukohalt andma vastuse Kadrina piirkonna tuleviku kindlustamisele. Kadrina vastab täna kõikidele valitsuse poolt esitatud olulistele tõmbekeskuse nõuetele, ent see ei tähenda ühelgi juhul, et võiksime muretult pealt vaadata mis meie ümber toimub. Me peame ise pakkuma lahendusi, kuidas omavalitsused saaks koostöös tagada parema elukeskkonna ning olema valmis läbirääkimisteks eeskätt oma naabritega. Ja see ei ole kindlasti ainult volikogu või vallavalitsuse töö, igapäevaselt on see meie kõigi ülesanne. Iga laps, kes meil sünnib, annab oma väikese ja olulise panuse Kadrina tuleviku kujunemisesse. Ka iga laps kes astub 1. septembril üle kooli läve, iga tööandja, kes loob uue töökoha, iga pere kes seob oma tuleviku Kadrinaga, kõik kujundavad omal moel meie valla tulevikku. Et Kadrina vald areneks ja oleks meeldiv elukeskkond, selleks saab igaüks oma panuse anda.