Kas Sina juba võtad D-vitamiini?

 (34)
Osteoporoosi päev
VitamiinidFoto: Ilmar Saabas

D-vitamiini peetakse kõige elutähtsamaks vitamiiniks üldse. D-vitamiini puuduse all kannatab kolmveerand Eesti elanikest, seetõttu on selle aastaringne tarvitamine eriti oluline, sest D-vitamiin aitab immuunsüsteemi taset hoida ning on seega paljude haiguste ennetamisel olulisel kohal.

D ehk päikesevitamiini toodetakse nahas päikese UVB kiirte toimel, ent kuna Eestis on rohkem päikest vaid 3–4 kuul aastas, ei piisa sellest vajaliku koguse D-vitamiini sünteesimiseks. Ka toiduga saadav D-vitamiini kogus on väga väike – seda leidub kuumutamata kalas ning vähesel määral ka munakollases ja maksas. Seetõttu on Eesti kliimas vaja D-vitamiini aastaringselt toidulisandina juurde võtta. D-vitamiinil on väga kaalukas roll kaltsiumi ainevahetuse regulatsioonis, sest D-vitamiini vaeguse korral väheneb kaltsiumi imendumine soolest, mistõttu organism ei suuda end piisavalt kaltsiumiga varustada. Seetõttu on D-vitamiini tarvitamine eriti tähtis kasvuperioodil kõhrkoe, luukoe ja hammaste arengus.

Lisaks annab D-vitamiin pimedal ajal energiat, aitab väsimuse ja masenduse vastu, leevendab nahaprobleeme ja parandab koordinatsiooni, hoiab närvid, südame ja lihased tervena, tõrjub grippi ja hingamisteede nakkushaigusi, aitab kaitsta pahaloomuliste kasvajate eest ja teeb meie organismile palju muud head.

Kuidas D-vitamiini võtta? Kuni 12-aastased lapsed võiksid D-vitamiini võtta 10-15 mcg, 12–18 aastased 15-20 mcg, terved täiskasvanud 20-30 mcg ning eakad 30-50 mcg päevas. Kolleegid Soomest soovitavad täiskasvanutel kasutada 50 mcg D-vitamiini päevas.