Kohila vald: trassivariant 12A põhjustab pöördumatuid kahjustusi ja tuleb välistada
Kohila valla hinnangul põhjustab Rail Baltica trassivariant 12A loodusele ja elukeskkonnale pöördumatuid kahjustusi ja tuleb välistada.
Vallavalitsus saatis 28. mail märgukirja peaministrile, keskkonnaministrile, majandusministrile, siseministrile, Harju, Rapla ja Pärnu maavanemale, riigikogule ja planeeringukoostajatele Rail Baltica trassi 12A välistamiseks. Märgukirjas juhiti tähelepanu Kohila vallavolikogu 25.02.2014 ühehäälselt vastuvõetud otsusele, millega välistati raudtee kulgemise trass 12A kaudu.
1. Trass 12A läbib Kohila alevi ja Rabivere raba vahele jäävat karstiala (sh Aandu karstiala, Nõmme ja Urge kuristik), mis on keskmiselt palju esinduslikum, kui kavandatavale Nabala looduskaitsealale jääv karst;
2. Trass 12A läbib Kohila alevi ja Rabivere raba vahele jäävat ala, kus asub Eestis ainuke I kategooria looduskaitsealuse liigi, ogase astelsõnajala kasvukoht. Ülal nimetatud alal asuvad ka samade liikide, mille kaitseks kavandatakse Nabala looduskaitseala, elupaigad ja kasvukohad nagu püst-linalehik, kaunis kuldking, jumalakäpp, ungrukold, händkakk, kodukakk, värbkakk, raudkull, hiireviu jpt;
3. Trassi 12A vähim kaugus jääb alla 200 m väga suure elurikkusega omanäolisest aastakümneid kaitse all olnud Rabivere maastikukaitsealast;
4. Trass 12A läbib Kohila alevi keskel asuvat miljööväärtuslikku ala, mille tulemusel see sisuliselt hävitatakse;
5. Trassi 12A kaugus jääb alla 70 m puurkaevudest, mida kasutatakse 4000 elanikule joogivee andmiseks. Kuna tegemist on karstialaga, siis kätkeb nii raudtee ehitamine kui ka hilisem kaubavedude transiit ettenägematuid riske;
6. Trass 12A läbib Kohila alevit ja trassikoridori ning läbipääsude ehituse alasse jääb enam kui 80 eluaset (sh 4 kortermaja), millest arvestatav osa tuleb lammutada. Vahetu negatiivne mõju on mitmesajale inimesele;
7. Trassi 12A koridori jäävad mitmed ettevõtted (suurim kaasaegne puidutööstusettevõte Kohila Vineer), mis võivad olla sunnitud oma tegevuse lõpetama. See aga tähendab ligi 200 töökoha kadumist.
Arvestades ulatuslikke karstinähte ja teisi loodusväärtusi ei ole võimalik raudteed trassil 12A viia maapinna suhtes eritasapinnale (sh maa alla) ilma elurikkust ja loodusväärtusi pöördumatult kahjustamata.
Arvestades praktikat, mida rakendatakse rajatava Nabala kaitseala kaitse-eesmärkide saavutamiseks (Rail Baltica kulgemise välistamine läbi rajatava kaitseala) ja seda, et Kohila alevi ja Rabivere raba vahele jääv ala, aga samuti unikaalne kaitsealune Rabivere raba, ei jää oma elurikkuselt ja loodusväärtuselt rajatavale Nabala kaitsealale alla, palume looduse kaitsmisel rakendada võrdset kohtlemist ja välistada trass 12A.