Koolide rahastamine – müüdid ja tegelikkus
Ka Luunja valla eelarvest hõlmab haridus olulise osa. Vaatame lähemalt, kuhu meie vallas haridusraha tegelikult kulub ja kust see tuleb.
Hariduse tähtsusest tulenevalt peaks sinna raha panustama eelisjärjekorras. Selle asemel on hetkel olukord, kus paljud õpetajad lubatud palgatõusu ei saa, üldhariduse rahastamine tekitab peavalu nii ministrile kui õpetajale. Nende vahepeale jäävad omavalitsused, kes ei tohiks olla kaugeltki pealt vaataja rollis, kuna nende otsustest sõltuvad kohapealsed tegelikud võimalused.
Samas toob Luunja kool ka raha sisse - teised omavalitsused maksavad meile siin õppivate gümnasistide eest aastas 15 tuh eurot. Gümnaasiumi puudumise korral jääb see raha saamata, lisaks peaks vald tasuma teistele omavalitsustele 23 tuh eurot ning katma ka sõidukulud.
Teisest tabelist näeme, millest koosnevad Luunja Keskkooli kulud ning kust raha pärineb:
Riik eraldab palgakuludeks kokku 373 tuh eurot, vald panustab oma eelarvest lisaks 177 tuh. Valla panusest suurima summa (88,2 tuh) moodustab majanduspersonali palgakulu, järgnevad tugispetsialistide (logopeed, psühholoog, huvijuht, pikapäevarühma õpetajad) töötasud (54,5 tuh), gümnaasiumi õpetajad (22,7 tuh) ning juhtkond (11,8 tuh).
Seega moodustab gümnaasiumiõpetajatele valla poolt juurde makstav summa vaid 3,2% kooli eelarvest, 7% valla poolt kaetavatest kõikidest kooli kuludest ning 4,1% kogu kooli palgafondist, 0,66% kogu valla eelarvest. Meenutame veel kord, et gümnaasium toob ka sisse.
Veel üks oluline tegur - õpiränne, selle mõjud ja lahendused.
Hetkel õpib Luunja kooli gümnaasiumiosas lisaks meie valla lastele märkimisväärselt õpilasi mujalt. Samal ajal käib arvukalt meie gümnasiste mujal (peamiselt Tartu) kooli des. Õpirändel on mitmeid põhjusi - asukoht Tartu külje all, linna koolide valikuvõimalused, õpilaste eelistused jne. Tänane pilt ei peegelda ilmselgelt meie tegelikku potentsiaali, selle muutmiseks on aga vaid üks võimalus - tegutseda selle nimel, et oleks võimalikult palju põhjusi valida õpingute jätkamiseks oma kodukool. Kõige halvem lahendus on õpirännet kaudselt veelgi stimuleerida.
See kehtib ka kohalikul ja riigi tasandil tehtavate otsuste kohta tervikuna. Tõmme suurtesse linnadesse oli, on ja jääb - küsimus on, kas ja kuidas seda protsessi suudetakse tasakaalustada.
Minnalaskmine toob kaasa probleemi süvenemise, targa tegutsemise korral on võita nii mõndagi.
Loodetavasti aitab ülaltoodud info paremini tajuda hetkeolukorda ning mõista rahastamise ümber toimuvat, samuti omavalitsuse rolli, väljakutseid ja võimalusi sellega seonduvalt.