JÄRELDUSED

Enamus küsitlusele vastanutest leiab, et sellisel kujul ühinemine pole otstarbekas. Üldjoontes jagunes rahva arvamus kolmeks: 1) kuue omavalitsuse ühemise poolt, 2) ühinemise poolt, aga mitte nii suures mahus (domineerisid eelistustena ühinemine naabervaldade ja Valga linnaga), 3) ühinemise vastu.

Eelkõige pooldatakse ühinemist ühe või kahe naaberomavalitsusega, aga mitte terviku ühinemist. Eriti on vastu elanikud, kes elavad äärealadel (nt Hummuli on Tahevast liiga kaugel). Põhilisteks ühinemise vastasteks argumentideks oli ääremaastumine, võimu kaugenemine rahvast ja suutmatus hallata nii suurt territooriumi. Põhilisteks ühinemise oodatavateks positiivseteks külgedeks olid eelarve mahu suurenemine ja suuremate investeeringute tegemise võimalikkus, samuti piirkondade arengu ühtlustamine.

Alljärgnevalt on välja toodud küsitluse tulemused omavalitsuste kaupa ning enamlevinud vastused poolt ja vastu argumentideks.

Õru vald

Küsitluslehti täitis 43 inimest ning internetis vastas 6 inimest, kokku 49 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 11 inimest ja vastu 32 inimest, veebiküsitlusel poolt 3 inimest ja vastu 3 inimest. Kokku oli poolt 14 inimest (29%) ja vastu 35 inimest (71%).

Valga linn

Küsitluslehti täitis 12 inimest ning internetis vastas 15 inimest, kokku 27 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 4 inimest, vastu 8 inimest, veebiküsitlusel poolt 10 inimest ja vastu 5 inimest. Kokku oli poolt 14 inimest (52%) ja vastu 13 inimest (48%).

Tõlliste vald

Küsitluslehti täitis 25 inimest ning internetis vastas 17 inimest, kokku 42 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 8 inimest ja vastu 17 inimest, veebiküsitlusel poolt 8 inimest ja vastu 9 inimest. Kokku oli poolt 16 inimest (38%) ja vastu 26 inimest (62%).

Taheva vald

Küsitluslehti täitis 47 inimest ning internetis vastas 20 inimest, kokku 67 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 3 inimest ja vastu 44 inimest, veebiküsitlusel poolt 7 inimest ja vastu 13 inimest. Kokku oli poolt 10 inimest (15%) ja vastu 57 inimest (85%).

Karula vald

Küsitluslehti täitis 7 inimest ning internetis vastas 25 inimest, kokku 32 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 1 inimene ja vastu 6 inimest, veebiküsitlusel poolt 10 inimest ja vastu 15 inimest. Kokku oli poolt 11 inimest (35%) ja vastu 21 inimest (65%).

Hummuli vald

Küsitluslehti täitis 16 inimest ning internetis vastas 12 inimest, kokku 28 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 1 inimene ja vastu 15 inimest, veebiküsitlusel poolt 4 inimest ja vastu 8 inimest. Kokku oli poolt 5 inimest (18%) ja vastu 23 inimest (82%).

Kokku

Küsitluslehti täitis 150 inimest ning internetis vastas 95 inimest, kokku 245 inimest. Küsitluslehtedel oli ühinemise poolt 28 inimest ja vastu 122 inimest, veebiküsitlusel poolt 42 inimest ja vastu 53 inimest. Kokku oli poolt 70 inimest (29%) ja vastu 175 inimest (71%).

Negatiivsed aspektid ühinemisel (miks ei peaks ühinema ja mis on põhilised negatiivsed argumendid?)

(paksus kirjas on välja toodud enam levinud vastused)

-        Ääremaastumine; kaugemate alade rahva hääl ja probleemid ei ulatu keskuseni;

-        Töökohad kaovad, tööpuuduse kasv;

-        Kogu ressurss läheb linnale, sest seal palju inimesi; võidab ainult linn, linnakesksed investeeringud;                domineerivad keskuse huvid, linnastumise suurenemine

-        Väikses vallas on vallaametnikel parem ülevaade olukorrast; ollakse teadlikud probleemidest; suures                    vallas ei jõua ametnik äärealade inimesteni; uus juhtkond ei tunne kohalikke olusid; kontakt keskusega              kaob

-        Valga linn keskusena on liiga kaugel

-        Linna vajadused maapiirkonna vajadustest erinevad

-        Nii suurt valda pole võimalik õiglaselt juhtida ja hallata; juba praegugi on omavalitsuste juhid hädas                       väikeste valdade juhtimisega

-        Transpordi võimalused halvenevad ja inimestel asjaajamiste/teenuste kulud suurenevad transpordi                     kulude tõttu;

-        Teiste omavalitsuste võlakoormuse kandmine

-        Omas vallas toimetamine ja asjaajamine lihtsam ja ei kaasne kulusid

-        Vald on tugev ka iseseisvalt, saab ise hakkama (Taheva)

-        Nagu majandite ühendamine 1970ndatel – algselt kokku ja siis hiljem uuesti jälle laiali

-        Kaovad koolid ja lasteaiad; kaovad kõik olulised teeninduspunktid (postkontor, sularahaautomaadid,              arstikeskused jne)

-        Lastel kauge koolis käia ja sellepärast kolivad ka pered ära; noored lahkuvad piirkonnast; elanike arv              väheneb veelgi

-        Ollakse oma valla tegevustega rahul

-        Eelarvete ühildamine liiga keeruline

-        Suures vallas ei tea, kuhu asjaajamistega pöörduda

-        Kaob ajalooline valla nimi

-        Suures vallas jätkub ressursse vähem (suures katlas lahjem supp)

-        Liitumine on vajalik, aga siis rikaste valdadega; mitu vaest valda ei anna kokku paremat tulemust

-        Abi jääb kaugele

-        Erakondadevahelised intriigid

-        Vähenevad riigipoolsed toetused

-        Vallavanema roll kaob – hetkel inimesed rahul oma vallavanematega (Taheva ja Tõlliste)

-        Maaelanike esindajad uues omavalitsuses opositsioonis – maaelanike hääl ei kostu keskuseni

-        Pole piisavalt selgitatud ühinemise tulemusi ja kasutegurit

-        Ühinemisega seonduvad suured kulud

Positiivsed argumendid ühinemisel

-        Naabervallaga ühinemist pooldatakse kõige rohkem, sest on lähedal ja praktikas nagunii kasutatakse

naabervalla teenuseid

-        Uued võimalused ja töökohad

-        Investeeringute kasv

-        EL suuremad toetused

-        Haldussuutlikkuse tõus, omavalitsuse poolt pakutavate teenuste kvaliteedi kasv

-        Elujõulisem omavalitsus

-        Optimaalsem eelarve planeerimine ja investeeringute tegemine

-        Ühiselt lahendatakse probleeme

-        Suur vald paistab rohkem silma ja hääl kostab kaugemale

-        Ettevõtluse areng

-        Suurem sidusus valdade vahel

-        Maaelu komisjonide moodustamine (pooldatakse ka ilma ühinemata)

-        Vähem ametnikke ja suurem rahahulk, mida kasutada

-        Palkade ühtlustamine kõrgemal tasemel

-        Parem strateegiline juhtimine

-        Ühtlustumine laste huvihariduse kättesaamisel

-        Tekivad spetsialistid, kellelt nõu küsida

-        Hoogustub külategevus, et ääremaastumist vältida

-        Eluvaldkondade arengutaseme ühtlustumine (veemajandus, heakord, teedevõrk)

-        Võimalik kulude kokkuhoid

-        Omavalitsuste omavahelise arveldamise vähenemine

Ühinemise alternatiivid

-        Enamus vastajaid eelistavad, et vallad säiliksid nii, nagu praegu on

-        Enampakud alternatiivid

  • Õru+Tõlliste 7
  • Õru+Sangaste 2
  • Õru+Valga 3
  • Valga+Tõlliste+Õru 1
  • Õru+Tõlliste+Puka 1
  • Sangaste+Tõlliste+Õru 1
  • Hummuli ja Helme vald 1
  • 6 nimetatud omavalitsust 7
  • Tõlliste+Hummuli 4
  • Hummuli+Tõlliste+Õru 1
  • Tõlliste+Valga 2
  • Karula+Taheva+Tõlliste 6
  • Karula+Tõlliste+Antsla
  • Taheva+Valga 5
  • Taheva+Karula+Mõniste
  • Taheva+Mõniste
  • Taheva+Karula 3
  • Taheva+Karula+Valga
  • Taheva+Võru kandi vallad
  • Hummuli+Tõrva+Helme+Põdrala 6
  • Osa Hummulist naabervaldadega ja osa Tõrva-Helmega
  • Hummuli+Helme

Joonis 1. Rahvaarvamuse esitamine küsitluslehtedel ja internetis

Joonis 2. Rahvaarvamuse jagunemine ühinemise poolt ja vastu argumentide vahel