Alltöövõtjateks olid tublid vesiehitusfirmad OÜ Melior-M ja Maaekspert OÜ. Küllaltki suur tööde maht, lühike ehitusaeg ning piiratud tegevusala tingisid tööde korraliku ja läbimõeldud planeerimise vajaduse. Selle ülesandega said ehitajad hästi hakkama.

Mis siis ära ehitati? Ehitus jagunes sisuliselt kahte ossa. Üks osa oli seotud Külajärve paisu, paisu ja Põlva-Reola maantee vahelise ala ning maantee all oleva truubi rekonstrueerimisega. Teine ehitustanner oli Külajärve sissevoolu ja Veskijärve väljavoolu juures. 

Foto: Enn Kulp

Külajärve pais sai tööde käigus natuke madalamaks, liigveelask uue väljanägemise, mis võimaldab nüüd läbi lasta vooluhulga ca 10m³/s. Tee ja paisu vahelisele alale rajati aga kalapääs. Kalapääsu tüübiks on möödaviik-kalapääs, mis tähendab seda, et kaladel on võimalik mööda looduslähedast kalapääsu liikuda jõest üles Külajärve. Selleks, et ka suurem vooluhulk tee alt läbi saaks, rajati sinna uus gofreeritud metallplaatidest monteeritav torusild. Maantee ja Veskijärve kalapääsu vahele on aga jäetud reservmaa, et sinna tulevikus kergliiklustee rajada.

Külajärve ja Veskijärve vaheline sõlm sai samasuguse uue torusilla, uue liigveelaskme ja samatüübilise kalapääsu. Kalapääsud on projekteeritud ja ehitatud selliselt, et eelkõige hakkab vesi voolama kalapääsudes ja kui vett enam peale tuleb, hakkavad ka liigveelaskmed tööle.

Selleks aga, et need sõlmed korralikult tööle saaksid hakata, on vaja läbi viia ehituse teine etapp, mille riigihanke ettevalmistamine praegu käib. Teise etapi käigus rajatakse Veskijärve sissevoolule kaks torusilda vee vooluhulga läbilaskevõimega 2x5 m³/s, samuti rajatakse regulaatorsõlm kanalisse ja korrastatakse lammiala, Veskijärv ning Külajärv. Teise etapi tööd pole küll nii atraktiivsed kui seda olid esimese etapi tööd, kuid seda olulisemad, et järvede ja seega ka Leevi jõe ökoloogiline olukord paraneks ja kaladel oleks ülesvoolu vaba pääs.

Lisaks nimetatud projektile on käimas veel Asu järve saneerimine, mis hetkel on takerdunud suurte sadude tõttu.

Peamised tööd lähevad lahti külma saabudes.

Koostöös Maanteeametiga on töösse minemas ka Leevijõe- Karilatsi maantee sild. Plaanide kohaselt peaks konkursi võitja Kagu Teed paigaldama uue monteeritava torusilla juba sel aastal. Teetööd aga jäävad uude aastasse. Silla ehituse ajal on Karilatsi tee eeldatavalt umbes kolm nädalat silla juurest suletud.

Läbi kaevatakse ka Veskijärve ja lammiala vaheline tamm. Tamm jääb läbikaevatuks umbes järgmise aasta jaanipäevani.

Maanteeamet ja MTÜ Leevijõe Seisundi Parandamine loodavad mõistvat suhtumist tekkivate ajutiste ebamugavuste suhtes.