Väga suure ja pikaajalise europrojekti tööde algust ootasime ärevusega, sest nimetatud projekt on vahetult seotud Maardu linna arenguga.

Praktiliselt kolme aasta jooksul tuleb meil pingsa tähelepanuga jälgida tööde käiku ja olukorda oma valvsa kontrolli all hoida. Selleks on linnavalitsusel olemas arendus- ja linnamajanduse osakond, kus on pädevad spetsialistid, kes edastavad juhtkonnale regulaarselt infot sellest, mis ja kuidas toimub igas konkreetses ehitustööde lõigus.

Lisaks sellele teostab ehitusjärelevalvet sellele spetsialiseerunud firma, kes muu hulgas vastutab ka kõigi vee- ja kanalisatsioonisüsteemide toimimise eest.

Ütlen kohe, et mitte ükski nõupidamine ja ilmselt ükski päev ei möödu ilma ehituse ja tööde graafiku täitmisega seotud probleemide arutamiseta.

Tänasel päeval võib olukorda iseloomustada mitmeti. Meie hinnangul kulgeb teekatte paigaldamine Väo karjääri ja Maardu mõisa vahel küllalt ladusalt ja peaks lõppema tähtajaks, milleks on käesoleva aasta lõpp.

Ent on lõike, mis panevad meid muretsema. Ärev olukord on kujunemas viadukti ehitamisel, mis peab kulgema Maarduni üle raudtee ja Fosforiidi tänava. Objekti maksumus moodustab üle 13 miljoni euro ja plaani kohaselt peab see käiku antama 2012. aasta alguses.

Et tööd saaksid õigeaegselt alata, tuli linnavalitsusel läbi teha raske protseduur seoses elumaja lammutamise vajadusega ja maksta omanikule välja suur summa. Samas ei ole Majandusja Kommunikatsiooniministeeriumi ning Teedeameti lubatud finantseering veel täidetud täies mahus ja mul puudub kindlus selles, et viadukti avamine toimub ettenähtud ajal, mitte aga aasta või kahe võrra plaanitust hiljem. See tähendab, et kõigil meil tuleb veel pikka aega kasutada ajutist ümbersõiduteed ja Kroodi terminali juures asuvat viadukti, kus on järsud kurvid ja pöörded ja puuduvad vajalikud piirded ja tähistused. Hoolimata karmist kontrollist rahaliste vahendite kasutamise üle on juba täna tunda finantseerimise puudulikkust, sest ehitajad on sageli sunnitud tegema kulutusi lisatöödele, mis ei ole projektiga ette nähtud.

Palju aega kaotati minu meelest hangetele peatöövõtja leidmiseks. Lõpuks võitis hanke ehitusettevõte Merko, ja kuigi tänavune suvi oli ehitajatele soodne, siis vaevalt jõudsid nad kõikjal ajas mahajäämuse tasa teha.

Omalt poolt ei kavatse me jääda passiivseks pealtvaatajaks, vaid hakkame firmadele ja nende juhtidele tõsiselt survet avaldama, et kõik planeeritud tööd lõpetataks määratud tähtaegadel ja nõutava kvaliteediga, mõjutades neid vahetult ja vastavate riigiorganite kaudu ning vajaduse korral ka kohtu abiga.

Ehitustöödest kõneldes tuleb märkida, et seal ei ole pisiasju, sest igasugune suurehitus põhjustab palju tüli nende territooriumide elanikele, kus töid tehakse. Usun, et maardulased ja eriti muugalased on seda tunda saanud, ilmutades autojuhtimise meisterlikkust üleskaevatud teedel ja sooritades akrobaadihüppeid üle lahtiste kraavide, mis lõhestavad kõnniteid mitmetes paikades.

Oleme juba korduvalt juhtinud teedeehitajate tähelepanu sellele, et sõidu- ja kõnniteede asfaltkatte taastamine ning heakorrastustööd elamurajoonides kulgevad aeglaselt. Ka tööde kvaliteet jätab tihti soovida. Nördimust tekitavad kiiruga liivast, ilma sideaineta, kokku puistatud teepeenrad taastatud teede ääres. Juba mõne paduvihma järel on teepeenrad vajunud, tekivad uhtaugud, kuhu suundub liiv, sattudes sealt drenaažisüsteemi ja ummistades seda, sellele aga järgneb juba värskelt pandud asfaldi lagunemine. Edasi ähvardavad juba teekatte vajumised, mis põhjustavad avariisid. Oleme sunnitud meenutama ehitajatele, et seaduse kohaselt peavad nad hooletu töössesuhtumise ning teede seisukorraga seotud liiklusõnnetuste eest vastutust kandma. Enamasti see mõjub ja puudused likvideeritakse, aga vahel tuleb ilmutada kindlameelsust ja järeleandmatust.

Muide, kui mainisin projektiväliseid lisakulusid, siis märkimisväärne osa neist kuludest on seotud hooletu suhtumisega taastamistöödesse, sest igasugused teedeehitusmasinad on väga rasked (võimsad asfalteerimismasinad, buldooserid ja veoautod, mille mass koos koormaga võib ületada 30 tonni). Suhteliselt väikestele teelõikudele koondatud teedeehitusmasinad vajutavad värskele teekattele kergesti jäljed ja teekatet tuleb uuesti taastada, mis põhjustabki üsna suuri ettenägemata kulusid. Teema lõpetuseks tahaksin maardulastele öelda: linnavalitsus ei kaota hetkekski valvsust linna territooriumil toimuvate ehitustööde osas ja kontrollib hoolega olukorda objektide rajamise kogu perioodi vältel, nõudes suurte töödega vältimatult kaasnevate kulutuste ja ebamugavuste minimeerimist. Ühtlasi tahan paluda linlastelt mõistmist ja kannatlikkust, sest lõppkokkuvõttes ehitatakse meie kõigi huvides ja tööde lõppedes märkame kõik pööret paremuse poole.

Ma ei saa mööda minna kahest tähelepanuväärsest sündmusest, mis on tulemas septembrikuus.

1. septembril tähistame rahvusvahelist teadmistepäeva. Linna juhtkonna nimel tahan sellel suurepärasel päeval õnnitleda kõiki esimese klassi astujaid, kõigi koolide ja gümnaasiumide õpilasi ja õpetajaid, lastevanemaid ja kasvatajaid!

10.-11. septembril toimub meie linnas kümnendat korda Sorotšintsõ laat, mil Maardusse tuleb meie sõpru mitte ainult kogu riigist, vaid ka paljudest teistest riikidest. Nagu ikka, püüame teha kõik võimaliku, et Maardu Sorotšintsõ rõõmustaks meid küllusliku ja mitmekesise kaubavaliku, vaatemängulise ja põneva kultuurikava ning meeldejääva peomeeleoluga.

Tulge laadale, võtke osa ja lustige! Ootame teid, kallid sõbrad, kümnendale Maardu laadale!