Madrid, Ringwood, Rosma…


Madrid, Ringwood, Rosma…
Pilt on illustreerivDelfi

Mis seob omavahel suurlinnasid nagu Madridi Hispaaniast, Izmiri Türgist, Barit Itaaliast ning väikekülasid Walhauseni Saksamaalt Prantsuse piiri lähistelt, Rosmat Põlva külje alt ja Ringwoodi Inglismaa lõunarannikult?

Loomulikult koostöö! Sedakorda on koostööks, kogemuste, õpilaste ja õpetajate vahetuseks Comenius-partnerlusprogrammi raames ühinenud kuus kooli nimetatud paikadest. Projekti pealkiri on «Share the arts - of learning, teaching, working and creating a common Europe». Projekt sai sihtasutuselt Archimedes heakskiidu eelmise aasta augustis ning kestab kaks aastat. Kahe aasta jooksul saab külastada iga partnerkooli, lisaks hulk uurimusi, joonistamisi ja kirjutamisi, mida saab partnerkoolide sõpradele sama vanuseastme klassides saata e-posti ja tavaposti teel.

Algus on tehtud. Oktoobris, novembris veetsid kaks Rosma kooli noormeest kuu aega Saksamaa partnerkoolis: elasid sealsetes peredes, käisid koolis ja õppisid saksa keelt ning märkasid lisaks, et inimesed on seal üksteisega sõbralikumad, lapsed rahulikumad ning pered veedavad rohkem aega koos kui Eestis. Rosma kooli V ja VI klass reisis samal ajal aga nädalaks Inglismaale, kus Ringwoodi waldorfkoolis toimus laulude ja tantsude õpinädal koos noortega kõigist partnerkoolidest. Tagasi tulles oli neil inglise keel suus koos küsimusega, millal me jälle reisile läheme.

Kõige värskemalt on naasnud nädalaselt teatriprojektilt Saksamaa Saar-Hunsrücki waldorfkoolist Walhausenist neli VII ja VIII klassi noormeest. Kõige muljetavaldavam oli neile erinevate teatriteemaliste töötubade kõrval koosolemine ja suhtlemine noortega kuuest erinevast rahvusest. Kuigi töönädal toimus Saksamaal, oli esmaseks ja Eesti lastele ka lihtsamaks suhtluskeeleks siiski inglise keel. Keeleoskusega ei jäädud jänni ei suurlinnas Frankfurdis, kohalikes peredes ega erinevate maade esindajatega suheldes ja suhteid luues.

Osalejate muljeid:

«Kui esimesel õhtul mulle õpilasvahetusest tuttavasse kooli kohale jõudsime, olid türklased ja itaallased juba kohal, ning muidugi ka kohalikud sakslaste esindajad. Kui kõik maad olid kohale jõudnud, toimus kogunemine, kus kohe koos lauldi ja tantsiti. ... Žongleerimise töögrupis sain hästi selgeks taldrikute keerutamise. Viimasel päeval külastasin hommikul veel 7. klassi põhitundi.»

Johannes, VIII klass

«Nädala jooksul tutvusin teiste õpilastega ja osalesin töögruppides. Nendeks olid: teater, akrobaatika, kõne- ja keeleväänajad, žongleerimine ning poide valmistamine. Hommikuti lauldi koos ning õhtuti mängiti ja tantsiti.

Eelviimasel päeval toimus kaks ühist lõpuetendust, lõuna ajal kogu koolile ja õhtul vanematele. Mulle väga meeldis see reis ja võimalus tutvuda kõigi nende inimestega.»

Dag Gandalf, VII klass

«Pealelõunati toimusid ka erinevad väljasõidud. Esimene oli Trieri linna, kus vaatasime Rooma-aegseid linnaväravaid ja seda, kuidas robot Piiblit kirjutab, ning tutvusime veidi ka linnaga. Järgmine sõit oli vanasse metallitehasesse, kus räägiti, kuidas vanasti rauamaagist terast tehti. Ka toimus matk ühe lähedalasuva järve äärde, kokku u. 9 km.

Suhtlemisega eriti probleeme polnud, kõik rääkisid suhteliselt hästi inglise keelt. 26. veebruaril läksid kõik peredesse, sinnani olime ööbinud koolimajas. Minu peres räägiti ka inglise keelt. Üllatavalt oskasid vanemad paremini inglise keelt kui nende lapsed.»

Janno, VIII klass

«Iga uus kogemus maailmast on inimest rikastav ja värskendav, eriti vastuvõtlikus noorukieas.

Minu huvitav tähelepanek oli, et eesti poisid sarnanesid olemuselt kõige enam inglise noormeestega - mõlemad istusid hommikusöögilauas veel üsna kuu pealt kukkunud nägudega ning käivitusid tasapisi päeva jooksul.

Vaga vesi, sügav... Selle kõrval oli itaallaste temperament tõesti ülevoolav, aga ka armsalt tasakaalustav. Kokkuvõttes: oleme küll erinevad, aga saame sellele vaatamata - või just tänu sellele? - ühiseid asju tehtud.»

Külli, õpetaja

Johannese kool ja lasteaed Rosmal võõrustab oma sõpru ning koostööpartnereid 24.-29. septembrini käesoleval aastal.

Johannese kooli ja lasteaia Rosmal VIII klass ja õpetaja Marika Nurmsalu