Mudilaste teadusring teadusaastal 2011/2012
2011/2012 on aasta, mil pannakse suuremat rõhku teaduse ja teadlaste töö tutvustamisele. Olemegi püüdnud mudilastele õpetada, kuidas vaadata nii, et võimalikult palju näeks ning märkaks, oleme innustanud lapsi küsima, püüdnud oma teadmiste piires ning tarkade raamatute abil kõigile küsimustele ka vastused leida. Vastutus on suur, sest kõik, mida räägid, peab ole-ma õige, sest lapsed ootavad siiraid vastuseid ning neil on väga hea mälu. Kui oleme kahelnud, siis oleme võtnud aega järele uurida ning seejärel vastata. Koos väikeste huvilistega on ka enda teadmised loodusest päris palju suurenenud - nii et areng on olnud mõlemapoolne, lapsed õpivad meilt ja meie, juhendajad, teineteiselt.
Aasta jooksul oleme käsitlenud päris avarat teemaderingi, alustades vaatlemisest ja mõõtmisest kuni keskkonnahoiuni välja. Oleme otsinud vastuseid küsimustele, kui paks on lumekiht lasteaia aias, kui palju kaalub kuuse-ja palju männikäbi, kui palju tekib vett lumest, kas lund ikka tasub süüa, miks õhupall õues külma käes väiksemaks muutub, mis saab prügist, mis maha visatakse, kuhu kaovad putukad talvel, kes elab mulla sees, miks on mõnel pähklil augud. Uurisime, taimede paljunemist ja viljade valmimist
- sõime paprikat ja melonit, panime samade viljade seemned mulda ning vaatlesime nende idanemist. Rääkisime ka sellest, mida kasulikku nende viljade söömine meile annab. Paprikad, millest seemned võtsime, olid mahlased ning maitsvad, nii et on lootust, et kasvama pandud taimed annavad meile suvel samuti väga maitsvaid vilju.
See, millised taimed meil kasvavad, millised putukad ja loomad elavad, sõltub kliimast, sellest, milline on siin piirkonnas ilm. Vahva on see, et meil on neli aastaaega, mistõttu on ilma tore vaadelda. Ainult vaatlemisest - kas vihma sajab, kas on pilves või selge, on äikest või hoopis lauspäike, millal lund sajab, millal suisa tuiskab - jääb pisut väheks. Kuna tegemist on ikkagi lasteaialastega, kes veel kõik kirjutada ei mõista, siis tegime vaatlustabelid piltidega. Aeda paigutatud ilmajaama andmeid aitasid õpetajad vaadata ning kirja panna, neid on ühe suure paberipaki jagu!
Kevade saabudes viibisime jälle rohkem õues ja vaatasime looduse tärkamist oma silmaga. Kevadel õitseb väga palju lilli, nende hulgas ka väga palju mürgiseid. Miks lilled on mürgised, millised lilleosad on mürgisemad, ka sellest rääkisime. Lisaks vaatlesime õie ehitust lemmikõppevahendite, mikroskoopide, abil. Seda tundi käidi filmimas TV3 saate „Mina elan siin" jaoks. Väga põnev oli vaadata ka putukaid: milline on sääsk, kärbes, kimalane, mesilane jpt. Põnev, kui muidu nähtamatud detailid äkitselt hirmus suureks muutuvad.
Kuna elame järve ääres ja ka tiik on vaid kiviviske kaugusel, siis üksjagu põnevust pakkus ka vee-elustiku uurimine mikroskoobi all, näiteks selgsõudurid, vesikirbud, kiilivastsed jpt, päris mitu korda üllatasid meid pisikestel putukatel küljes elavad veel pisemad, palja silmaga täiesti nähtamatud parasiidid.
Lapsed said mikroskoop-monoluupidega juba päris sõbraks, nutikad poisid proovisid neid lausa edasi arendada, võttes mikroskoobile abiks ka luubi, nii sai pilti veelgi suuremaks. Lisaks Järlepast leitud putukatele rääkisime ka eksootilisematest putukatest, samuti eksootilistest loomadest ja taimedest. Et kõik vaid pildi ja jutu tasemele ei jääks, käisime taimi ja loomi oma silmaga Tallinna Loomaaias ja Tallinna Botaanikaaias kaemas. Üks ekskursioon oli veel - Tallinna AHHAA keskusesse.
Teadusaasta võtsime kokku 1. juunil mudilaste teadusringi teaduspäevaga Järlepa haridus-ja kultuurikeskuses. Valmistasime ette õpitoad, kuhu panime üles kogu ringile soetatud uurimisvarustuse. Ühes toas olid mikroskoobid, seal sai lisaks lillede, putukate ja vee-elustiku uurimisele tundma õppida hetkel looduses õitsevaid taimi ja valmistada endale lilledest herbaarlehti.
Teises toas oli fotonäitus, suured purgid järve ja tiigi elustikuga ning seal juures ka määrajad nii, et sai kohe kindlaks teha, kellega tegemist on.
Üks populaarsemaid õpitubasid oli värvituba, kus segasime värve, vaatasime, mis värvid segamisel tekivad ning seejärel tegime vastupidist, lahutasime värve paberkromatograafia abil. Samuti olid välja pandud molekulmudelite komplektid ja lapsed said ise erinevaid molekule valmistada. Tuleb tõdeda, et laste fantaasia oli niivõrd lennukas, et enamuse molekulide nimetamisega jäin ma tõsiselt hätta. Hommikupoolse osa päevast pühendasime Järlepa ja Juuru lasteaedade mudilastele ja pärastlõuna koolilastele, lapsevanematele ning kõigile teistele huvilistele. Korraga oli kohal väga palju lapsi, sagimist oli rohkelt, kuid loodame, et Juuru lapsed said ülevaate meie tegemistest ning veetsid toredalt aega.
Kuidas edasi? Oleme saanud päris hea ülevaate, mis on mudilastele jõukohane, mis neid enam huvitab, palju nad suudavad keskenduda ja palju vastu võtta. Usume, et oleme liikunud oma eesmärgi poole, äratada ja hoida huvi looduse vastu.
Kokkuvõttes oli see aasta üksjagu veel piiride kompamine, korrigeerisime ja täiendasime oma plaane vastavalt laste huvile. Jaanuarist, kui avati ka teine rühm lasteaias, läks tegevuste läbiviimine keerulisemaks, korraga tundus olevat liiga palju lapsi, mistõttu oli raskem tähelepanu hoida. Uuel hooajal plaanime tegutseda natuke aeglasema tempoga. HAKUKEse ruumide sisustamise järel saame hakata ringitööd sinna üle kandma. Saame tegevuse ja ruumi ette valmistada ning siis lapsed ringi kutsuda. Osaleda saab korraga ehk vähem lapsi, aga seda rahulikumalt ja põhjalikumalt on võimalik tegevusi läbi viia. Kindlasti ei jää ükski huviline kõrvale.
Jaanuarist aprillini osalesime Mahtra Haridusseltsi poolt pakutud kursusel „Keskkond põhikooli projekt-ja loovusõppes", kust saime väga palju kasulikke teadmisi projektõppe läbiviimise ja erinevate meetodite rakendamise kohta, näiteks fotograafia, multifilmide tegemine, kodulehe ja blogi tegemine jne. Saime sellelt kursuselt palju uusi mõtteid, mida kõike võiks proovida ja kuidas ringitööd põnevamaks muuta. Selle kursuse käigus tegime mudilaste teadusringi blogi. Paraku ei ole ajanappuse tõttu olnud mahti seda edasi arendada. Püüame teha kodulehe, mis oleks mugavam ja ehk ka ülevaatlikum, see on üks uue hooaja plaanidest.
Suvel mudilased puhkavad ning võimalusel me teeme ringitööd kooliealistega, nii nagu eelmiselgi suvel. Kindlat plaani meil ei ole, kõik, kellel huvi, võite meile märku anda, siis teame teid kaasa kutsuda, kui on uurimiseks sobiv päev.
Kokkuvõtteks võibki öelda, et suuri teaduslikke avastusi veel ei tulnud, aga potentsiaali on.