Kohalikke omavalitsusi üle Eesti on juba pikka aega huvitanud küsimus, kas ja kuidas saaks riik koolitransporti doteerida.

Selle aasta varakevadel Tallinnas toimunud valdade ja linnade päevadel väljendas majandusminister Juhan Parts riigi seisukohta selles küsimuses üsna üheselt, öeldes, et seda kululiiki doteerima ei hakata ning kogu probleemistik tuleb lahendada maakondade bussiliinide baasil. Teiste sõnadega tuleb leida ühine keel maakonna ja linnaliinide vedajafirmadega ning püüda õpilastransport võimalikult valutult ühitada juba käigus olevate bussiliinidega.

Samas, kui võimalik ja vedaja leiab reserve, avada ka uusi liine, mis lisaks õpilaste veole parandavad ja tasakaalustavad ning miks mitte ka korrastavad hetkel käigus olevaid bussiliine.

Hetkeseis

Tänaseks on valla kolmest bussist ainsana sõiduvalmis kõige viimati hangitud Iveco Marco Polo (25 istekohta). Teised kaks – Iveco Daily ja Mercedes – on oma aja ära elanud ja neid saab kasutada vaid äärmisel vajadusel reservbussidena. Lisaks vajavad viimased ka järjest rohkem remondiraha, mis kipub juba samuti ületama eelarves ette nähtud summasid. Seoses õpilaste arvu vähenemisega, on endisest kolmest bussijuhist hetkel tööl kaks, ent siingi ei ole muudatused välistatud.

Muudatused

Võttes arvesse kujunenud olukorda, alustas vallavalitsus juba suve hakul olukorra kaardistamisega, võimalike maakonna liinide otsimisega ning võimalikult laia elanikkonda rahuldava liinigraafiku koostamisega. Kes vähegi viitsib sellesse logistilisse ristsõnasse süüvida, taipab kohe, et ülesanne pole kergete killast.

Samas alustasime ka konsultatsioone Saare maavalitsuse arengu-ja planeeringuosakonnaga, kus olid nõu ja jõuga abiks Taavi Kurisoo ja Merike Sõrm. Tänu just nende mõistvale suhtumisele ja rikkalikule kogemustepagasile, saadi asjaga heas tempos edasi liikuda ning 4. augustil olime valmis kõiki probleeme juba ka vedajaga (AS-i Harjumaa Liinid Saaremaa Osakond, juhataja Mati Maas) läbi arutama.

Arutelu tulemusena jõudsime kolmepoolse kokkuleppeni, mis tähendas, et AS Harjumaa Liinid nõustub alates 1. septembrist 2010 teostama Kaarma vallas vedu kolme liiniga: 3302, 3304 ning avab uue liini 3303.

Lisaks jääb kooliliine teenindama valla oma buss, mille graafik on koostatud nii, et see kataks marsruudist välja jäävad kohad ja tagaks õpilaste võimalikult sujuva liikumise kooli ja tagasi koju.

Jätkuvad ka läbirääkimised uue linnaliini avamiseks, mis hakkaks teenindama järjest kasvava elanikkonnaga Muratsi küla. Vastava avaldusega ja koos omapoolsete ettepanekutega pöördus 28. mail Kaarma vallavalitsuse poole ka Muratsi külavanem Ülo Vevers.

Esialgsed liinigraafikud

Austatud valla elanikud, lapsevanemad, koolide juhid ja õpilased!

Avaldades allpool teid kõiki huvitavad ja teie elulisi vajadusi puudutavad bussiliinide marsruudid ja kellaajad, loodame, et suhtute muudatustesse mõistvalt ja arusaamisega, et need on vajalikud valla hariduselu jätkuvaks korraldamiseks, meie oma laste koolis käimise võimalikult turvaliseks ja lihtsaks muutmiseks. Graafikud leiate SIIT (eestielu.ee)

Seega on antud muudatuste peamine objekt Kaarma ja Aste kooli õpilased.

Anname endale aru, et peale koolipere puudutavad tehtavad ümberkujundused kogu selle piirkonna elanikkonda. Peame ju kõik jõudma tööle, arsti juurde, erinevatele üritustele jne. Usun, et olete meiega nõus, et absoluutselt ideaalset logistikasüsteemi, kus buss liiguks iga soovija koduuksest koduukseni, pole lihtsalt võimalik luua!

Me saame luua süsteemi, mis ühendab paljusid kompromisse, kompromisse meis endis ja ümbritsevaga, selleks aga vajame eelkõige mõistmist, selget pead ja kaalutletud otsuseid. Just sellise suhtumisega olemegi jõudnud hetketulemuseni, mis esialgu võib nii mõnelegi tunduda vastuvõetamatu, kuid süvenedes ja analüüsides, pisut oma harjumusi kohandades vaatate toimuvale ehk mõistvama pilguga. Selleks teile vallavalitsuse poolt jõudu ja edu.

Vallavalitsus meelsasti nõus ärakuulama teie arvamusi ja ettepanekuid, et võimaluse korral teha paari augustinädala jooksul liinigraafikutes veel korrektiive ja parandusi.