Juba eelmisel suvel taotlesime Keskkonnainvesteeringute Keskuse keskkonnateadlikkuse programmi maakondlikust alammeetmest oma ideede teostamiseks toetust ja seda me ka saime. Projekti eesmärgiks seadsime riiklikke õppekavasid toetava aktiivõppe meetoditel põhineva keskkonnaharidusliku tegevuse arendamise ja läbiviimise.

Abikäe ulatasid kaks meie kogukonna loodusspetsialisti: Tiit Randla ja Arne Kivistik. Nemad on küll mehed, kes teavad Osmussaarest kõike. Eelneva ülevaate saamiseks Osmussaare eripäradest korraldasime koolis kohtumised asjatundjatega, need üritused toimusid juba aprillis. Ornitoloog Tiit Randla jagas kommentaare ühiselt vaadatud filmile „Rannaniitude laulud" ja andis ülevaate saare pärandkultuurist. Arne Kivistik, kes lisaks põnevate loodusfotode väljapanekule oli kaasa võtnud ka osa oma rikkalikust kivide kollektsioonist, oskas lisaks veel palju pajatada Osmussaare looduskaitseala kohta ja huvi kõige tuimemas inimeseski tekitada.

Pingeline ettevalmistus kestis kuni viimaste väljasõidu tundideni, suurema osa varustusest laenutasime Taebla ANK-st, vajalikud ostud tegime Haapsalust, et ikka kõigile jätkuks meelepärast kõhukinnitust ja et rannaääre koristust ei peaks paljakäsi teostama. Kui kogu retke logistika sai paika pandud, väljasõidud Nõvalt bussiga Dirhami sadamasse ja paadiga ülesõidud, siis võis see loodusretk kenasti alata.

Hommik tõestas aga, et kõik on kõigest inimesed ja asjade vastu, mis sageli juhtuvad just siis, kui neid kõige vähem ootame, ei saa keegi. Paraku jätab reisiseltskond selle seiga enda teada.

Ja siis see lugu selle meretaguse asjaga... üks paat kogu varustuse ja lastega õnnelikult kohal ja teine seltskond keerab keset merd paadinina sadama poole tagasi, sest tehnika vedas alt. Mõtlesime, et kogu lugu selle koolipere reisiga, aga kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab. Meile tuli appi piirivalvekaater maailma abivalmima mehega ja selleks olime muidugi eelnevalt ka loa piirivalveülemalt saanud. Südant soojendav oli muidugi kohtumine saareasukatega, kes meid sadamas sõbralikult tervitama olid tulnud.

Kui kõik õnnelikult kohal, kõhud täis söödud, telklaager püstitatud, siis asusime koos giididega loodusretkele. Osmussaare külastus seisnes saart läbiva looduse- ja matkarajal jalutamises, mille käigus tutvusime saare omapärase geoloogia ja maastikuga, keskendusime saarel säilinud pärandkultuuri objektidele, mille varal ilmneb saare põnev asustus- ning militaarajalugu.

Saare loodusega tutvusime läbi siinsete elupaikade ja kasvukohtadega, mille muutumine läbi aegade on samuti seostuv inimasustuslooga. Eluslooduse vaatlemisel keskendusime kas tavalisemate rändlindude või haudelindude tundmaõppimisele.

Imetlesime meie tavalisemaid looduslikke orhideesid - käpalisi, aga ka teisi põnevaid niidutaimi ja samblikke. Tähelepanu pöörasime ka saare geoloogilisele ehitusele. Nägime saarel asuva ainsa perekonna elukorralduslikku poolt ja kohtusime neljajalgsete saareasukatega, lammaste ja veistega. See viietunnine jalutuskäik osutus ühele osale meist, parimale osale, põnevaks ja igati jõukohaseks ettevõtmiseks.

Siinkohal igati positiivne tagasiside ühelt lapsevanemalt: peresõpradele lubas Osmussaarel giidimise töö meie loodusretkel osalenu suvel juba ise ära teha. Tänud sulle!

Oma töise päeva lõpetasime rannaääre koristamisega, mida kõike küll meri kaldale ei kanna! See oli meie väikene tänu saareelanike kodurahu rikkumise eest.

Ei ole just igapäevane, et Osmussaarel võtavad telklaagris hetkeks elukoha sisse 31 inimest. Lõkkeõhtu grilliga ja kaunis päikeseloojang andsid õiguse öörahule.

Järgmisel hommikul kojusõit, sedapuhku viperusteta. Püüdkem kõik kord elus sinna kaunile saarele sattuda! Te ei kahetse!

Meie üks projekti tegevustest on jäädvustatud kooli kodulehel, need on Osmussaare fotokonkursi tööd, mida saab näha aadressil: https://picasaweb.google.com/103441132959069960640/ FOTOKONKURSSOsmussaarMeieSilmadeLabi

Sügisel ootavad meid ees juba uued loodusharidusalased ettevõtmised projektiga „Õpin, avastan ja hoian looduskeskkonda. Ida-Virumaa - lähemal kui tundub, lahedam, kui arvad". Tegevused on planeeritud septembrisse ja oktoobrisse 2011.

Täname kõiki, kes meie projekti õnnestumist toetasid: