Kohalik liiklus on kohaliku võimu ehk valla probleem. Tehnilise projekti rakendusjuhis nõuab, et kohalikuks liiklemiseks ettenähtud tee projekteerimise nõuded esitab vallavalitsus (projekteerimise normid ja nõuded § 1.2.5). Paraku seda ei  tehtud. Analüüsimata on jäetud kohalikud liiklusmarsruudid ja jalakäijate liikumisteed. Selle tulemuseks on, et Jälgimäe piirkonnas Tallinna ringteelt tulev või sinna suunduv transport peab inimeste elu- või töökohaga seoses tegema 4-6 km pikkusi auringe, sest lahendamata jäeti parempoolsed peale ja mahasõidud koos Ringtee äärsete kogujateedega.

Kohaliku liikluse korraldamine tuletõrje stiilis on muutunud elustiiliks. Sügisel oli Ringteel Jälgimäe ristmikul ohutusnõuete tagamiseks liiklusreguleerija, ummikutega tipptundidel oleme jõudnud harjuda, hirmuga kuulame teateid järjekordsest avariist. Jalakäijate võimalusest teel käia võib vaid unistada. Bussiliiklust Saku ja Pääsküla vahel ju pole ja autota liiklejatel puudub võimalus oma elementaarsete eluliste vajaduste  rahuldamiseks. Koolilapsed ei saa kooli ega õhtupoole koju tagasi. Igapäevane liiklus on muutunud teravaks sotsiaalseks probleemiks ja väljendub argimurede kuhjumise tulemusena inimeste rahulolematuses.

Olenemata sellest, kas Ringteelt Jälgimäe piirkonda suunduv transport tuleb läbi Kanama või tulevase Juuliku liiklussõlme, peab valdavalt suunduma Jälgimäe tee tulevasele ringristmikule Tehnopargi lähedal ja sealt tagasi tulema mööda Jälgimäe teed Ringtee suunas. Maanteeameti avalikkusele suunatud sõnum kordab visalt, et „pärast ristmike väljaehitamist /.../ väheneb liiklussagedus Jälgimäe küla teelõigul oluliselt” (Maanteeameti kiri 16.11. 2010 nr. 3.14/1000026/316). Kuna esitatud projektlahendus on seotud ümbersõitude ja teekonna sundpikendamisega, siis Jälgimäe tee liikluskoormuse vähenemine jääb problemaatiliseks ja suureneb pendeldavate autode arvel, see võib anda ennustatule vastupidise tulemuse. Lisaks täiendavale ajakulule suurenevad ka rahalised kulutused igakordseks 8-12 km läbimiseks, mis otsekuludes moodustab 20-25 krooni. Olenevalt autode arvust võib summaarne aastakulu ulatuda sadadest tuhandetest kuni miljoni kroonini. Lisades kaudsed kulud autodele, teedele jne, lisakulu suureneb. Esitatud projektlahendusest saab alguse inimeste ja kogu ühiskonna vahendite vastutustundetu raiskamine.

Siit küsimus - kui vallavalitsus andis 15.11.2010. a Juuliku eritasandilise ristmiku tehnilisele projektile kooskõlastuse, analüüsimata projektis peituvaid tehnilisi karisid, siis kelle kanda jäävad täiendavad kulud? Valla üldplaneering ega ükski muu direktiivdokument kulude teemat ei käsitle, aga inimestel on ju õigus ükskõik kelle poolt tekitatud moraalse ja materiaalse kahju hüvitamisele. Nii ütleb põhiseadus.

Külma dušina mõjus teave, et vallavalitsus ei pidanud vajalikuks Jälgimäe kergliiklustee lülitamist tehnilise projekti koosseisu. Olukorra teeb koomiliseks asjaolu, et lisaks avalikkusele on kirjalikult selle tee rajamist 2010. aastal toetanud Saku valla juhid ise vähemalt viiel korral. Kuidas arvamused nii kiiresti muutuvad, jääb tavakodanikule arusaamatuks.

Ärgem võtkem juhtunut traagiliselt, kuid ettevaatlikuks teeb see küll. Me ei tea avalikkuse eest varjatud tagatoa kokkuleppeid, kuid varem või hiljem asetab talupoja mõistus kõik oma kohale. Tasub meenutada juhtumeid, kui kunagine ambitsioonikas vallavanem tahtis 2003. aastal ühe Tänassilma põlistalu väravasse prügijaama rajada. Või Tiibeti keskuse rajamise lugu Jälgimäe küla keskele. Või mõne vallaametniku soosingul toimunud aserite pealetung Jälgimäe külasse. Nüüd siis uus rünnak Jälgimäe elanike eluliste vajaduste vastu. Mul on piinlik ja seepärast vabandan Jälgimäe ja Nõmme iidoli, Nikolai von Glehni ja tema rohkearvuliste järeltulijate ees, et me pole osanud ja suutnud Jälgimäed piisavalt kaitsta saamameeste ja ühepäevaperemeeste eest.

Tutvudes Saku vallavalitsuse ja Maanteeameti vahelise koostööga, selgub, et osa teid ja piirkondi on võrdsetest võrdsemad.

Kui Maanteeamet ja Saku vallavalitsus peavad õigeks transpordi liikumisteede sundpikendamist ja jalakäijate ning koolilaste liiklusest kõrvaldamist, on tegemist inimeste võrdse kohtlemise nõude põhiseadusliku riivega ja vallapoolse elanike õigustatud vajaduste ja huvide mittearvestamisega (KOKS § 2).
______________________________________________________

Vastavad vallavanem KUNO ROOBA ja tehnilise infrastruktuuri spetsialist TOIVO ALASOO

Juuliku-Tabasalu teed on kavandatud juba mitu aastat. Tänaseks on valminud eelprojekt, mille koostamise käigus töötati projekteerija poolt läbi mitmed trassi ja ristmike variandid, et leida tehniliselt, majanduslikult ja keskkonnamõjude seisukohalt optimaalseim lahendus. Variante tutvustati avalikel aruteludel. Eelprojekti koostamisel arvestati Saku valla üldplaneeringuga. Kuna Juuliku-Tabasalu tee mõjutab väga paljusid inimesi, andis Maanteeamet projekti ka ekspertiisi.

Jälgimäe piirkonda on üldplaneeringuga kergliiklusteed kavandatud. Käesoleval aastal alustas Maanteeamet Juuliku-Tabasalu tee eelprojekti ühe osa, Juuliku eritasandilise ristmiku tehnilise projekti koostamist. Saku Vallavolikogu tegi selle aasta maikuus Maanteeametile ettepaneku lahendada käimasolevate projekteerimistööde käigus ka Tallinn-Saku-Laagri maanteel puuduva kergliiklusteelõigu probleem. Maanteeamet vastas, et ei pea võimalikuks Juuliku-Tabasalu tee projekteerimistööde mahtu eelpool nimetatud lõiku lisada.

27. oktoobril toimus Saku Valla Majas Juuliku eritasandilise ristmiku tehnilise projekti tutvustus. Kirjasaatja tõlgendab meelevaldselt, justkui oleks kohalik omavalitsus pidanud andma projekteerimiseks tehnilised tingimused. Juuliku-Tabasalu puhul on tegemist riigimaanteega, tulenevalt teeseadusest väljastab riigimaanteede projekteerimistingimusi Maanteeamet - kohalikul omavalitsusel puudub selleks pädevus. Vallavalitsusele kooskõlastamiseks antud tehniline projekt vastas eelprojektile ning põhjust kooskõlastamisest keelduda ei olnud.

Saku Vallavalitsus toetab jätkuvalt Jälgimäe teel kergliiklusega seotud küsimuste lahendamist ja ei pea hetkel seal valitsevaid olusid normaalseks. Oleme antud küsimuse lahendamiseks teinud ka vastavasisulised taotlused.