Peretoetuste korra uuendamine oli vajalik, kuna mõned aastad tagasi koostati see mitme erineva toetuskorra kokku liitmisel ja ei olnud nii piisavalt selge ei vallavalitsusele tegevusjuhiseks ega ka taotlejale saamaks kiiresti ülevaadet toetuse saamise tingimustest.Toetuste andmise kogemus andis samuti ainest mõned asjad ümber mõelda.

Kuulda on inimese jaoks läheb koduse mudilase ja eralasteaia toetuste saamine lihtsamaks. Palun võrrelge, millised on kehtivad nõuded toetuste saamisel ja millised need saavad eelnõu järgi olema?


Koduse mudilase toetuse maksmisel muutub nõue valla elanike registris olemise aja suhtes. Seni on seda määratletud teatud kuudega enne toetuse andmist. Nüüd lähtume põhimõttest, et toetust on õigustatud taotlema valla elanik, kelle pere tulumaksuosa laekub valla eelarvesse. See tähendab, et inimene, kes toetust taotleb ja tema pereliikmed peavad olema valla elanike registris eelmise aasta 31. detsembri seisuga. Nii muutub osale inimestest tõesti toetuse taotlemine lihtsamaks – ei pea enam olema valla elanikuks 1 aasta. Seda põhimõtet hakkame läbivalt järgima ka teistes valla õigusaktides. Sarnaselt muudame ka eralasteaedade toetamise korda.
Lähtumine tulumaksuosa laekumisest valla eelarvesse peaks olema mõistetav. Valla poolt saab toetusi anda, kui valla eelarves on selleks piisavalt raha. Sotsiaal- ja peretoetused moodustavad aga üsna suure osa valla eelarvest.


Milliseid toetusi või hüvitisi muudatused veel puudutavad, mida volikogu asub arutama 19. augustil?


Kuna Rae vald on noore elanikkonnaga lasterikas vald, siis lastega peredel on suured kulud. Nii on peretoetustes kavandatud toetusi lapse sünnist kuni täisealiseks saamiseni. Kaks olulist toetust on sünnitoetus ja ranitsatoetus. Mõlema toetuse saamiseks on olnud nõudeks kolmekuuline sissekirjutus valda enne sündmust. Kaalusime siin võimalust, et mitte nõuda eelnevalt registris olemise mittenõudmist, kuid inimesi onerinevaid ja toetuste menetlemine on esile toonud mitmeid huvitavaid nähtusi. Näiteks on inimesi, kes on hästi kursis paljude omavalitsuste toetuskordadega ja harrastavad sellest lähtudes elanike registris elukoha üsna tihedat muutmist. Saanud ühest vallast sünnitoetuse, registreerib end teise valda, kus taotleb maamaksu vabastust või muud soodustust. Aasta jooksul jõutakse nii kolmandaski omavalitsuses registris olla. Ja uuel aastal uuesti.

Oleme leidnud, et sissekirjutusnõue peab enne sündmust siiski jääma ja ka uues korras näeme seda kolmekuulise perioodina enne sündmust. Usume, et vanema jaoks on see hea uudis, et ei pea olema sissekirjutus nende kahe – sünnitoetuse ja ranitsatoetuse puhul 31. detsembri seisuga.

Kaalumisel on ka lahendus, kus registriandmetega mängimise vähendamiseks võiks maksta mõnesid toetusi välja kahes osas: toetuse taotlemise järgselt ning teine osa näiteks järgmise aasta alguses. Arutame selle üle eelnõu menetlemise käigus.

Päris ühest selgust ei ole meil seni veel eelnõus ka õpilaste sõidukompensatsiooni osas. Vallas on tugevad põhikoolid ja gümnaasium. Miks me ikkagi peaksime soodustama valla õpilaste kooliminekut teistesse omavalitsustesse? Kui pere seda soovib, siis on see pere otsus ja seda otsust tehes arvestab pere ka kaasnevate kuludega. Küll on aga põhjendatud meditsiinilise erivajadusega lastele ja mingil kaalutlusel vene õppekeelega kooli valikul põhjendatud nende õpilaste kooli sõidu kompenseerimine.
Neil teemadel käib volikogu komisjonides veel vilgas mõttevahetus.

Kokkuvõttes jäävad kehtima kõik senised valla peretoetuste liigid ja ka põhilised taotlemise tingimused. Taotleja peab olema valla elanik nii taotlemise kui ka toetuse väljamaksmise ajal ning tal ei tohi olla võlgnevusi valla ees.

Vanematel on õigus taotleda Rae vallas soodustust lasteaiatasule kui perest käivad kaks last Rae valla munitsipaallasteaias või lasteaias, millega on vallavalitsus sõlminud lepingu. Kuidas uue korra järgi toimub lasteaiatasu soodustuse määramine?

Vald püüab abistada kõiki peresid, kellel on toimetulemisel raskusi. Mõnikord on selleks vähene sissetulek näiteks töötuks jäämisel või muudel põhjustel, kindlasti ei ole tihti piisavalt kindlustatud ka pered, kus on mitu last. Senised lasteaiatasu soodustused jäävad kehtima. Lasteaiatasude määrade ja soodustuste kohta kehtib vallas eraldi määrus. Seni oli aga üks neist soodustustest kirjeldatud sotsiaaltoetuste määruses. Viime selle tema õigesse kohta. Nii saab inimene ühest kohast teada, kuidas ta vajadusel saab või võib saada soodustust lasteaiatasu osas. See on lihtsam nii inimesele kui ka vallaametnikele nende toetuste menetlemisel. Kokkvõttes, sisulisi muutusi ei ole.

Muudatusi plaanitakse läbi viia ka sotsiaaltoetuste maksmisel, milliseid toetusi täpsemalt uuendused puudutavad ja millised saavad olema muutused elaniku jaoks?


Sotsiaaltoetused on väga lai ring mitut liiki abi andmiseks valla inimestele, ennekõike riskiperedele. Selles eelnõus oleme lisanud mitu uut toetusliiki, kuigi nende saajate hulk ei ole väga suur. Põhjuseks samuti, et valla ametnike igapäevatöö on toonud esile sedalaadi toetuste andmise vajaduse.

Selles eelnõus oleme teatud juhul lihtsustanud ka toetuse andmist pere jaoks. Näiteks võib lasteaialapse toidukulu toetust taotleda ka lasteasutuse juht, õpetaja, sotsiaalkaitse- või lastekaitse töötaja. Sama ka vähekindlustatud pere lapse koolitoetuse juures.
Jätkame suurperede toetamist nagu seni, kuid eelnõus on mitmed seni kahetimõistetavad sätted selgelt esitatud.

Lisandunud on pensionäri ja puudega inimese hambaravitoetus koos ravimitoetusega. Mõni inimene ei vaja niivõrd ravimitoetust, kuivõrd soovib oma hambaid ravida. Teisel vastupidi. Nüüd saab olema inimese enda valida kumma osas ta piirmäära ulatuses toetust küsib. Sageli piisab siin näiteks ühest hambaraviarvest ja nii väheneb ka valla ametnike halduskoormus paljude pisitšekkide läbivaatamisel.
Mõne teisegi toetusliigi osas on eelnõus taotletud suuremat selgust ja nii on teatud juhtudel laienenud ka toetuse saajate ring.

Elu on alati mitmetahulisem, kui ühes õigusaktis on võimalik seda ette näha. Võib juhtuda väga ootamatuid olukordi, mille järgselt valla elanik vajab abi. Seetõttu on eelnõus antud vallavalitsusele ka võimalus sellistel juhtudel neid taotlusi erandkorras läbi vaadata ja otsustada.

Kuna muudatused on plaanide järgi jõustumas?


Määrustes näeme ette nende jõustumise alates 1. jaanuarist 2015. aastal, et inimesed saaksid nendega tutvuda ja nendest tingimustest lähtudes tegutseda. Vallavalitsus vajab aga uuendatud määrusi, et kalkuleerida valla 2015. aasta eelarvet.