Päev algas Kohila raamatukogus, kus Pomerantsi sõnul võeti läbi kõik teemad teedeehitusest kodusünnituseni. Sealt hargneti laiali.

Oma päevast tegid õhtul kokkuvõtte Märjamaa vallas ringi liikunud Annely Akkermann, Andrus Saare ja Marko Pomerants.

Akkermann alustas päeva Vana-Vigala kutsekoolis, kus talle näidati uut õppebaasi. Vestluses toodi välja, et ühistransport ei võimalda hõlpsalt kooli ja tööle sõita. Kivi-Vigala õpetajad rääkisid sellest, et hariduse rahastamise mudel ei soosi valdade koolivõrgu optimeerimist. Kuuldust pani ta kirja teisedki vajakajäämised: õpikud ei jõua kooli õigeks ajaks või haakumatuse apsud õppekavades: kaudset kõnet õpitakse inglise keeles 7. klassis, eesti keeles 8. klassis. Puudub sotsiaalpedagoogi kutsestandard. Kurdeti liigset bürokraatiat - et riigi registrid dubleerivad üksteist. Vigala valla õpetajad tõid välja, et õpetaja sissetuleku kõrval on väga oluline õpetaja autoriteet ja koht ühiskonnas, kuid praegu on õpetaja kaitsetu ebaadekvaatselt käituvate õpilaste suhtes.

Märjamaa vallavalitsuses vestles Akkermann rahandusosakonna töötajatega. Seal tuli jutuks üldine valdade tulubaasi nappus ning laiemalt olukord Euroopa majanduses, millest tuleneb, et Eesti väga palju oma majanduslikku olukorda lähiaastail mõjutada ei saa. „Saab vaid kohaneda ja see on seda lihtsam, mida väiksem on enda võlakoormus," tõi Akkermann välja üldteada asjaolu.

Pomerants täpsustas ühe ettevõtja sõnu kasutades värvikalt: masu on läbi, aga käes on ELO ehk eriti loll olukord, milles on nii palju määramatuid tegureid.

Marko Pomerants kohtus hommikul Hageri hooldekodus hooldekodude juhtidega. Nad rääkisid, et hoolekandesektoril on raske saada oma ruumide kaasajastamiseks investeeringuid. Lahendusena pakkus ta, et riiklikus arengukavas oleks alates aastast 2014 investeeringutoetuste meede, kus hoolekandeasutused, MTÜd ja omavalitsused saavad taotleda investeeringuteks raha.

Kõneldi päästeküsimustest ja turvalisuse tagamise nõuetest hoolekandeasutustes, selgitusi andis ka päästeosakonna juhataja Raul Aarma.

Märjamaa gümnaasiumis pidas Pomerants kui kunagine siseminister XI klassile tunni sisejulgeoleku teemal, õpetajatega kõneldi ka palgast ja Toompealkäigust.

Saadik külastas Märjamaa Haiglat, mis jättis talle väga hea mulje. „Positiivne oli näha, et siin pole kaasa mindud „võidurelvastumisega" ega hakatud kohtade arvu suurendama, vaid on targalt majandatud, arvestades võimaliku tulubaasiga - et missuguseid teenuseid haigekassa tulevikus rahastab.

Akkermann ja Pomerants kohtusid Märjamaa noortevolikogu juhi Fred Kaselaga, kes jättis neile oma õpihimu ja tegususega hea mulje. Nad kiitsid ka meie väga kaunist rahvamaja.

Andrus Saare külastas hommikul Laukna lasteaeda ja raamatukogu ning vaatas üle külas asuva uue lüpsilauda. Sipa ja Laukna lasteaia juhataja Katrin Einling viitas suurele bürokraatiale, millega väikese lasteasutuse juht kokku puutub.

Positiivne üllatus oli Saarel muusika- ja kunstikoolis, kus enne jutuajamist õpetajatega andsid lapsed külalistele väikese kontserdi. „Meile räägiti, et kool tahaks suuremaid ruume, aga see pole praegu võimalik. On positiivne, et siin õppivate laste arv on stabiilne," märkis Saare. Mööda ei mindud munitsipaalkooli õpetajate palgast, mis valdade ühinemise järgselt suudeti lühiajaliselt tõsta kõigil valla õpetajatel ühesugustele alustele, kuid enam ammu vald riigiga sammu pidada ei suuda.

Pillerpalli lasteaias näidati C02 kvoodimüügi raha eest vahetatud aknaid.

Saare väljendas rahulolu, et teda saatis kogu päeva volikogu esimees Villu Karu, kellelt ta kuulis palju infot Märjamaa valla kohta, millega kaua aega Kohila vallavanemana töötanud rahvasaadik varem kursis ei olnud.

Pomerants ja Saare käisid Märjamaa lihatööstuses, mis töötleb maheliha. Seal tõstatati salatapamajade probleem. Igal kohtumisel toodi vestluses välja oma valdkonna kitsaskohad. „Midagi lausa uut ei tulnud kuskil välja. Üldiselt on ju Eesti probleemid teada, nende korduvus viitabki sellele, et küsimus on üldisem ja sellega tuleb riigi tasandil tegeleda," ütles Marko Pomerants päeva kokkuvõtteks.