Tuleb tunnistada, et rongiliiklus on tõesti tihe: tööpäevadel on selle aasta algusest Sauelt Tallinnasse 44 väljumist, nädalavahetusel 32. Pealinnast tagasi Sauele saab rongiga vastavalt 42 ja 31 korral päevas.

Rong aga ei ole kõigile sauelastele kõige mugavam lahendus, kuna rongijaama võib olla meiegi nii väiksena tunduvas linnas paar kilomeetrit kõndida, mis tähendab noorematele ajakulu ja mõnele eakamatele tõsist probleemi.

Rongi ja bussi sõidutrass ei kattu ning rong ei vii sauelast pealinna südamesse, mis tähendab taas aja- ja lisakulu Tallinna ühistranspordis.

Saue Linnavalitsusele ei olnud uus graafik vastuvõetav kohe algusest peale ja me ei nõustunud muudatustega, aga et tegu on kommerts- ehk eraõigusliku liiniga, siis linnavalitsuse rahulolematus ei mõjuta kommertsliini otsuseid ning linnavalitsus ei määra, muuda ega saa mõjutada liini sõidugraafikut ja piletihindu.

Saue Linnavalitsus on möödunud aasta 12. detsembrist, mil AS Hansabuss graafikumuudatusest teatas, otsinud tekkinud probleemile lahendust. Täna peab tunnistama, et kohe sellist, nagu Vanakreeka teatris - deus ex machina (jumal masinast) - ei ole, kuid töös on mitu varianti, millega linnavalitsus tegeleb.

Variandid on näiteks:

1. Bussifirma taastab osaliselt vana graafiku

AS Hansabuss on öelnud, et enne esimese kahe kuu analüüsi, mida tõi kaasa aasta algusest kehtima hakanud veelgi tihedam rongigraafik ja firma enda sõiduplaani muudatus, mingeid muutusi ei tule.

2. Teine kommertsliin

Mõni teine bussifirma avab uue kommertsliini ja hakkab sõitma väikebussidega nii õhtul kui nädalavahetusel. See võib olla kiireim lahendus - loa menetlemine võib võtta aega parimal juhul kuu. Läbirääkimised käivad, kuid lehenumbri trükkimineku ajaks vastust veel pole: kommertsbussiliin peab end ise ära majandama ja arvestuste-analüüsi tegemine, kas ja mis pileti hinnaga uus liin, kui seda teenindada väikebussidega, end ära tasub, võtab aega.

3. Avaliku bussiliini tulek

Harjumaal on täna kaks omavalitsust, mida ei kata avalikud bussiliinid, mida doteerib riik - Saue ja Maardu linn. Kommertsbussiliin, nagu Tallinn-Saue täna on, lähtub tegevuses majanduslikust arvestusest (loe: kasumlikkusest). Liini sõidugraafikut ja piletihindu määrata, muuta või mõjutada on pea võimatu.

Avalik bussiliin ei tule Sauele üleöö, sellele ei ole Harjumaa Ühistranspordikeskusel täna isegi riigipoolset rahalist katet, et vedaja leidmise riigihange välja kuulutada, kuid pikemas perspektiivis - aasta või kauemgi - võib see tuua oodatud lahenduse ja seepärast pöördub Saue Linnavalitsus ka riigi poole täiendavate vahendite saamiseks.

Avaliku liini käivitamiseks Saue linna dotatsiooni toel linnal rahalised vahendid puuduvad. Tegemist on väga suurte summadega ning see nõuaks oluliste kärbete tegemist muude linna osutatavate teenuste, soodustuste ja sotsiaaltoetuste osas, sest tähendab linnale kordades suuremaid kulusid, kui täna on eelarves sõidusoodustuste tegemiseks pensionäridele, õpilastele, üliõpilastele ja paljulapseliste peredele.

4. Saue siseliini käimapanek

Ka selline variant on laual, et avada Saue siseliin ja teostada rongile „ettevedu", nagu teevad või plaanivad tegema hakata paljud omavalitsused Eestis.

Head sauelased, head lahendust probleemile hetkel ei ole, kuid linnaelanikele võimalikult hea bussiühenduse loomine Tallinnaga on meile väga oluline ja me tegeleme sellega.