Nagu eelmised kihelkonnapäevad, nii algavad ka  seekordsed reedeõhtuse  kontserdiga Juuru kirikus.  Laupäevane külapäev ajalookonverentsi ja muude  huvitavate ettevõtmistega on   Kaiu vallas Karitsa külas.

Pühapäeval on Juurus kalmistupüha, kirikukonverents,  heategevuslik laat ja kirikukontsert. Kihelkonnapäevade  korraldamise eesmärk ei ole  püüd vanu kihelkondi haldus- üksustena taastada, vaid teada  saada, kuidas neis paigus on  ennevanasti elatud ja oldud.  See teadmine aitab luua aegade sidet ja väärtustada seeläbi  oma kodukanti ja siin elanud  inimesi.

Käesolevast vallalehe  numbrist on eelseisvatele kihelkonnapäevadele mõeldes  kavas lehes avaldama hakata  Kaiu kandi rahvapärimuslikke  ja muid väikesi lugusid vanadest ajalehtedest.

Kihelkonna tähendusest ajaloos

Kihelkond oli ajalooline  haldusüksus, mis mängis  olulist rolli muinasajast kuni  20. sajandi esimese pooleni. Alates 1860ndatest aastatest  kihelkonna tähtsus haldusüksusena järk-järgult vähenes.  1866. aastal  alustati kihelkondades valdade moodustamisega. Esialgu moodustati igas  mõisas omaette vald ja need  hõlmasid ainult talumaid.  Valdasid hakati pikkamööda  ühendama, kuna väikesed  vallad osutusid ka tookord  väheefektiivseteks.

Suurem valdade ühendamine ja vallamajade ehitamine  toimus 1891.-1893. aastatel.   1917. a  alates allutati valdadele ka mõisamaad ja sellest  ajast saidki kihelkondade  asemel peamisteks haldus- üksusteks vallad. Kihelkonna  (kirikukihelkonna) mõiste jäi  paralleelselt kasutusse kuni  1925. aastani.

Tänapäeval on kihelkonna  tähendus muutunud pelgalt  ajaloolis-kultuuriliseks mõisteks. Keelemurrakud,  rahvaluule ja rahvarõivad  jagunevad ka tänapäeval  kihelkonniti. Mõistlik on kihelkondade järgi liigitada ka  mõisaid jt. ajaloolisi objekte. Kaasaegne haldusjaotus 15  maakonnaks ja  enam kui 230  omavalitsuseks ajaloolist kihelkondlikku jaotust ei järgi.

Rootsi kindrali haud ja kullaotsimine koidu ajal  ehk Põhjasõja legende Kaiust

1929. aasta 23. oktoobrikuu  ajaleht  Vaba Maa kirjutab   ülaltoodud pealkirja all järgmist:

„Kaiu-Karitse karjamõisa  planeerimisel nn. Pärtjaagu  maantee äärsele põllule taheti  ristikivi asetada. Kuid augu  kaevamine polnud siin sugugi  kerge. Kaevamisel tuli välja  suurel määral munakive ja  liiva.

Tolleaegne mõisavalitseja  teadis rääkida, et rahvajutu  järele olevat suure Põhjasõja  ajal sinna üks Rootsi kindral  maetud, kellele olla palju  kulda ja muid väärtasju hauda  ühes pandud.

Veel kõneleb rahvajutt, et  seda kulda on võimalik ainult  koidu ajal kaevamisel kätte  saada.

On teada, et 30-40 aastat  tagasi küsis üks Kaiu valla  peremees mõisavalitsejalt  luba selle haua kaevamiseks.  Mees kaevas ja töötas küll  mitu koiduaega, kuid kulla  ja muu varanduse leidmise  kohta teated puuduvad.

Teiseks Põhjasõja-aegseks  mälestuskohaks on Kaiu valla  Kasvandu küla Kooli talu  põllul asuv mäeküngas, kust  varemalt hulgani inimeste  ja hobuste luid leitud. Rahvajutu järgi olevat sellel  põllul Põhjasõja ajal suur  lahing löödud. Sealt on ka  odasid ja muid sõjariistu  leitud, millest mõned isegi  muuseumis näha.

Mõned vanad inimesed teavad aga rääkida , et ülalmainitud kohal on ka varematel  aegadel inimeste oigamist  kuuldud.“

Autor Tiia-Helle Schmitte oli Juuru kihelkonnapäevade toimkonna liige aastatel 1999 - 2009