Selge on, et n-ö tavaolukorras, kus lumesadu on mõõdukas ja suurt pinnatuisku pole, on olukord üsna rahuldav ja kohati isegi hea. Probleemid tekivad siis, kui ilmaolud muutuvad rohkem või vähem ekstreemseks ning talihooldusteenust pakkuv firma ei suuda sellega sammu pidada.

On kõlanud hääli, et milleks üldse teha põhjalik talihoolduse kava, kui sellest nagunii ei suudeta kinni pidada; kodanik kirjutab, et hommikul on ikka tee lahti lükkamata jne.

Olulist rolli mängib ka maha sadanud lume eripära. Novembri ja detsembri alguses sajab lumi tavaliselt soojale maapinnale.

Suure lumesaju ajal sõidetakse lumi tihedalt kattele kinni ning lumekiht kasvab kiirelt paksuks kihiks. Selleks ajaks, kui lumesahk teid sahkama jõuab on suur osa lund kinni trambitud ning sahk saab kätte vaid lahtise lume.

Hiljem, kui ilm rahuneb ja läheb soojemaks, siis autode, jalakäijate ja muu liikluse kaasabil trambitakse kinnisõidetud kiht kiirelt lahti ja tekib n-ö. lumepuder, milles sõitmine ja kõndimine on raskendatud. Vallavalitsus on sellest teadlik, et ajutisi probleeme on tõepoolest esinenud ja päris konkreetselt ei saa rahul olla detsembrikuise lumelükkamise kvaliteedi ja kohati ka intervalliga Kiili alevis ning üht-teist probleemset on olnud mujalgi.

Siiski ei saa kõikides asjades panna süüd valla teedel ja tänavatel lund lükkavale firmale ja vallavalitsusele. Sellest on Kiili Lehes juba kirjutatud, aga kordamine on ilmselt vajalik. Asjalood on nii, et Kiili valla teed jagunevad vastavalt omandivormile kolmeks.

Kolme liiki teid

Esiteks valla territooriumil asuvad riigimaanteed, mille korrashoiu eest peab hea seisma riik ehk siis Kangru tee, Kurna- Tuhala tee, Kiili-Sausti tee, Lähtse-Paekna tee, Nabala-Tõdva tee, Viljandi mnt ja Tallinna ringtee. Maanteeameti ehk siis riigi ülesandeks on ka riigimaantee ääres olevate nn bussitaskute puhtana hoidmine, millega on kahjuks olnud suuri probleeme. Samuti kuulutati juba esimese pisut suurema lumesaju puhul riigimaanteedel välja eriolukord, mis tähendab sisuliselt seda, et paikapandud ajalisi jms norme ei pea järgima ja lumesahk jõuab kohale siis, kui ta ükskord jõuab.

Reaalselt tekkis mingil hetkel isegi seis, kus Kurna-Tuhala maantee oli lahti lükatud Kiili alevi piirini Voore tn kandis ja kaugemale mitte. Vallavalitsus suhtleb maanteeametiga pidevalt, ja mitte ainult talihoolduse teemal, kuid olulist edasiminekut probleemsete teemade lahendamisel kahjuks ei ole.

Teiseks eksisteerivad vallale kuuluvad kohalikud teed (nt Kurna tee, Nabala-Patika tee, Arusta tee jne) ja kolmandaks teed, mis on eraomanduses. Valla ülesandeks on vastavalt seadusele talle kuuluvate teede ja tänavate sõidetavuse tagamine, mille hulka kuulub ka talvine lumetõrje.

Tuleb teha avaldus

Kui eratee omanik on huvitatud, et tema teed lahti lükataks, siis tuleb teha vallale vastav avaldus. Üldiselt on erateede omanikud süsteemiga kursis, enamik avaldusi laekub õigeaegselt ja teenus on teeomanikule tasuta. Kuna iga kilomeetri hooldatava tee pealt on vallal võimalik taotleda ka riigipoolset hooldustoetust, siis riigipoolse toetuse saamiseks peab olema teeomaniku ja valla vahel sõlmitud leping eratee avalikuks kasutamiseks, st huvi võimalikult suure kaetuse osas on ka selgelt vallapoolne.

Lisaks näeb valla teedevõrk välja päris kirju, ühel ja samal paarikilomeetrisel teelõigul võib olla olukord, kus esimesed 300 m on valla tee, siis 450 m eraomaniku tee, siis jälle mingi lõik valla teed jne. Sellisel teel ei ole kuidagi võimalik teha jupikaupa lumelükkamist, et vahepeal tõstetakse sahk mõnesajaks meetriks üles ja siis jälle lastakse alla.

Üksikute talude juurde viivad teed, millel puudub üldine avalik kasutus ja vastav leping, on maaomaniku enda hooldada ja vastutada.

Omaette olukord valitseb Luigel, kus sisuliselt on hetkel tegu liiklussõlme ehitustsooniga ning sealse lumetõrje peab tagama ehitaja. Kui ristmik saab valmis, siis hakkab selle hooldusega tegelema maanteeameti palgatud hooldusfirma. Luige aiandusühistute tänavatel vastutab lumelükkamise eest jällegi Kiili vallavalitsus. Sealgi on osa tänavaid valla omanduses ja osa ühistute omad, mille kohta on sõlmitud erateede avaliku kasutamise lepingud.

Kokkuvõtteks - vallavalitsus vastutab täies mahus lumetõrje eest teedel ja tänavatel, kus ta seda peab tegema, ja juhul kui nimetatud teedel on probleeme või puudujääke, siis tuleb kindlasti pöörduda artikli alguses viidatud korras ja aadressil. Vallavalitsus ei vastuta lumetõrje eest riigimaanteedel ja erateedel, mille kohta ei ole taotlust esitatud ja vastav leping puudub.

Talvega peab arvestama

Lõpetuseks tahaks öelda seda, et saatuse tahtel oleme sattunud elama laiuskraadile, kus talvel sajab lund ja vahel sajab seda palju või isegi väga palju korraga. Kui selline asi juhtub, siis peab lihtsalt arvestama, et lumesahk tuleb ja lükkabki pärast suuremat lumesadu eramaja sissesõidutee ette korraliku valli, millest läbisaamiseks on majaomanikul vaja osta lumelabidas ja tõusta pool tundi varem hommikul üles, et lumevall eest ära visata.

Samuti ei saa eeldada, et kui keegi peab olema kella poole seitsmeks linnas tööl, siis on nii vara tee kenasti lahti aetud. Kiili alevi korrusmajade autoomanikele on palve hankida lumelabidas ja visata oma auto parkimiskoha pealt enne parkimist lumi ära. Paljud seda teevadki, aga paraku mitte kõik.

Lumetõrje tervikuna on igaaastane väljakutse, uusi ja paremaid lahendusvariante otsitakse pidevalt, nt on tänaseks kõik teenusepakkuja autod ja traktorid varustatud GPS-idega, et välistada vaidlusi selles osas, kas kusagil teelõigul üldse käidi lund lükkamas ja millal käidi.

Aga me peame endale andma aru, et olukorda, kus kõik on täiesti rahul, et teki paraku mitte kunagi (nt lume äravedu asulatest vms), sest see maksaks lihtsalt liiga palju ja sisuliselt oleks tegu rahapõletamisega teiste eluvaldkondade arvelt. Palume arvestada, et hetkel on väljas talv ning seega ka teedel talvised tingimused. Sõiduolud ja jalgsi liikumine on võrreldes suviste oludega oluliselt raskemad ning aeganõudvamad.

Alati tasub võtta veidi rohkem aega, nii on kindel, et igapäevased asjatoimetused saavad õigeaegselt tehtud.