Tartu – Põvvatu maanteelõigu ümberehitusest
Praegu lõpusirgele jõudva Tartu-Räpina-Värska maantee Tartu-Põvvatu lõigu (km 3,12-6) ümberehitamise käigus laiendatakse 3 kmulatuses sõiduteed ning rajatakse kaks ringristmikku - üks Juudi kalmistu lähistele, teine praeguse Lohkva lihtristmiku kohale. Jalakäijate ja ratturite liiklusohutuse parandamiseks rajatakse jalg- ja jalgrattatee, mis kulgeb kuni vana Luunja maanteeni.Lisaks ehitatakse Nõlvaku ringristmiku ja rajatava Lohkva ringristmiku vahel välja maanteevalgustus. Ümberehitus on oluline eelkõige kahel põhjusel. Esiteks loob see võimaluse Tartu linna planeeritava idaringtee liitumiseks Räpina maanteega. Teiseks näitavad liiklusprognoosid, et kui aastal 2009 oli keskmine liiklussagedus antud teelõigul 6816 sõidukit ööpäevas, siis igaringtee väljaehitamise ja piirkonna arendustegevuse tagajärjel kasvab see aastaks 2030 keskmiselt 11300 sõidukini ööpäevas. Kasvav liiklusintensiivsus esitab tee liiklusohutusele, läbilaskevõimele ja liiklussujuvusele tulevikus suuremad nõudmised. Teede puhul arvestatakse vähemalt 20 aasta tulevikuprognoosidega, sest maksumaksja rahakott ei võimalda paari kümnendi jooksul mitu korda samu teid kapitaalset ümber ehitada.
Muudatused seoses muinasasulaga
Seoses maikuus ehitustööde käigus paljandunud kultuurikihiga, mis viitab seni teatust oluliselt suurema muinasasula asukohale, tuli algset projekti korrigeerida. Muudatused puudutavad Ridaküla tee ristmikust kuni Kabina-Lohkva tee ristini kulgevat 200 m pikkust lõiku, kus 2+2 sõidurada asendati 2+1 lahendusega - Tartust välja sõites on liiklemiseks kaks sõidurada, millest üks läheb otse ja teine pöörab Lohkva poole, Tartu poole sõitjate jaoks on üks sõidurada. Samuti on Lohkva ringristmik nihutatud vana ristmiku kohale ning Lohkva poole pöörav sõidurada kulgeb veidi järsemalt kui algselt planeeritud. Kui jalgtee oli varem planeeritud eraldi muldkehale, siis uuendatud projektis on jalgtee muinasala piirkonnas nihutatud sõidutee lähedale. Esialgne lahendus oleks eeldanud teetööde seisma panekut kauakestvateks arheoloogilisteks uuringuteks ning suurte summade kulutamist.
Müratase
Maanteeamet poolt tellitud uuringu kohaselt jääb prognoositav müratase teelõigul kuni 2030. aastani üldjuhul nõutud piirmäära raamesse. Mürataset leevendab kahe ringristmiku vahelisel alal kiiruse vähendamine senise 90 km/h asemel 70 km/h-ni ning uus, siledam teekate. Uuringu kohaselt võib müratase vaid üksikute teega piirnevate kinnistute puhul tulevikus hakata ületama lubatud piirmäära, mistõttu rajatakse nende kruntide äärde müra leevendav plankaed. Kui tulevikus peaks ilmnema, et müra on prognoositust suurem ja liiklust rohkem, vaadatakse olukord uuesti üle ja vajadusel rakendatakse täiendavaid abinõusid.Tartu-Põvvatu lõigu rekonstrueerimisprojekt nägi ette teeäärsete vanade hekkide likvideerimise Aiandi tee ja Kaalukoja tee piirkonnas, kuna need jäid tee laienemisel ette. Hekid olid algselt istutatud lumetõrje eesmärgil, ent tänaseks selle järele vajadus puudub, kuna varem lagedal maastikul paiknenud teeäärsed alad on täis ehitatud.
Maade võõrandamine
Tee laienduse alla jäävad krundid on hinnatud, eelkokkulepped maatükkide ostmiseks sõlmitud ja järg maamõõtjate käes, ostmisprotsessiga hakatakse tegelema augustikuus. Maad võõrandatakse kokku 21 eraomanikult, viiel juhul jäeti reformimata maa riigi omandisse.
Liikluskorraldus
Liikluskorralduses toob tee ümberehitus enim muudatusi kaasa Aiandi tee, Kaalukoja tee, Ridaküla tee elanikele ja neile, kes seni kasutasid liiklemiseks Lõõtspilli teed. Kuna viimane kaob ära, tuleb edaspidi kasutada Kabina-Lohkva teed või sõita linna kaudu.Aiandi tee elanikel tuleb nüüd linna pääsemiseks teha Lohkva ringristmiku kaudu tagasipööre, Kaalukoja tee äärsetel elanikel aga Räpina poole sõitmiseks tagasipööre Juudi kalmistu ringristmikult ja linnast koju sõitmiseks sõita Lohkva ringristmikuni, et sooritada tagasipööre. Ridaküla tee ääres elavatel inimestel tuleb Räpina poole sõitmiseks pöörata tagasi Juudi kalmistu juures asuval ringiristmikul. Tegemist on küll pikema, ent turvalisema koduteega, kuna liiklusohutusnõuded ei luba tulevikus üle mitme sõiduraja pöörata ega ohtlikke vasakpöördeid teha. Ülekäigukohad jalakäijatele on planeeritud ringristmike juurde ning Kaalukoja ja Ridaküla teede mahasõitude lähistele.
Ehitustööde graafik
Augustikuu alguses hakkas töövõtja AS Lemminkäinen paigaldama asfaltkatte ülemist kihti ning alustati Juudi kalmistu ringristmiku väljaehitamist. Peatselt valmib lõplikult ka jalg- ja jalgrattatee. Töötsoonis säilib augustis tööajal kiiruspiirang 30 km/h, töövälisel ajal 50 km/h. Piirkiiruse saab 70 km/h-ni tõsta siis, kui on paigaldatud piirded ning tehtud markeeringud. Kogu objekt valmib soodsate ilmastikutingimuste korral septembri lõpuks.