26. novembril toimus meie koolis Playback, millele järgnes disko. Playbackil esines 6 erinevat gruppi oma showdega. Esindatud oli väga erinevaid muusikastiile alustades kantrist lõpetades poppmuusikaga. Publiku lemmikuiks osutusid Ivo ja Karol. Seekord korraldasid Playbacki Miina, Õnne-Mari, Birgit ja Mari-Liis. Minu arust saime me sellega kenasti hakkama ja usume, et ka publikule meeldis. Suur tänu muidugi ka direktorile, kes aitas meil seda korraldada!

27. novembril kogunesid maakonna koolide õpilased Tori Põhikooli tööõpetuse klassi tehnoloogiaolümpiaadiks. Osavõtjad olid enamus 8.-9. klassi poisid. Tori kooli esindasid Olari Tehver 8. klassist ja Karol Kaldoja 6. klassist. Maakonna ainesektsiooni juht Raivo Tõnisson koos Vilmar Olvistega viisid olümpiaadi läbi. Kell 9.30 anti start esimesele ülesandele, milleks oli juhise järgi valmistada lill koos alusega, teine ülesanne oli valmistada kummimootoriga sõiduk, mis võistles kauguse läbivuse peale. Kolmas ülesanne oli teoreetiline test 30-ne teooriaküsimusega. Aega oli kokku 3,5 tundi. Praktilised tööd komisjoni pilgu alt läbi käinud ja teooriavastuste punktid kokku loetud, jõudis kätte aeg auhindade jagamiseks. Võitis Tihematsa Põhikool, meie kooli Olari tuli 6. kohale ja Karol jäi tahapoole. Kiitus Olarile ja Karolile kooli esindamise eest! (Kokkuvõtte tegi vanemõpetaja Vilmar Olviste).

Ka õpetajate õppimine on jätkuv protsess. Ülevaade kujundava hindamise õppepäevast 27. novembril õpetaja Aeliita Kaselt: Mõni aeg tagasi kutsus Riiklik Eksami-ja Kvalifikatsioonikeskus koostöös SA Viimsi Keskkooli ja ESFi programmiga “Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine 2008-2014” koolide meeskondi osalema koolitusel “Kujundav hindamine õppeprotsessis”. Konkursi käigus moodustati 20-s õppeasutuses üle vabariigi 4-või 6-liikmelised pedagoogide meeskonnad – õpikogukonnad.

Õppeaasta jooksul, aprillini 2011 toimub 6 õppesessiooni iga õpikogukonna kodukoolis. Neid viivad läbi moderaatorid, kes on samalaadse protsessi professionaalse õpikogukonna liikmena juba läbi teinud.

Meie kooli meeskond (Astrid Roosileht, Eve Kukk, Vilja Jansen, Rita Petersell, Kaja Maripuu, Aeliita Kask) osutus valituks Pärnu maakonnast ja alates 5. novembrist oleme osalenud avaseminaril Viimsi Keskkoolis ja ühel õppesessioonil oma koolis 27. novembril, mil tööd juhtis meile kinnitatud moderaator, Viimsi KK algkooli juhataja Sirje Toomla.

Metoodiliselt ei ole kujundav hindamine õpetaja jaoks midagi uut, kuid see eeldab teatava süsteemi loomist koostöös õpilastega. Kujundav hindamine on kahe osapoolega protsess, see on mõlemapoolne küsimine ja vastamine, aga küsimusi tuleb õpilasel esitada ka iseendale: Mida mul on vaja teada? Mida ma praegu tean? Mida pean tegema, et teada, osata ja suuta? Kujundav hindamine jutustab õpilasele, kuidas ta õpib. Lõpptulemusena saab õpilane selgema pildi oma õppimisest, tugevustest ja parendamist vajavatest õpioskustest ning võtab vastutuse oma õppimise eest.

Esimesel sessioonil keskendusimegi nendele töövõtetele, mida juba oma töös kasutanud oleme. Igal õpetajal oli oma kogemusest põnevaid näiteid tuua. Järgmisel korral räägime täpsemalt õpilaste eelhindamisest ja hindamiskriteeriumide paikapanemisest – nagu öeldud, juba selgepiirilisemas koostöös õpilastega.

Niisiis – õpetajad on koolipinki istunud. Seda juba ettevaatavalt ka kohustusega oma saadud teadmisi-oskusi kolleegidega jagada. Loodetavasti muutub uus koostöövorm põnevaks ka õpilastele ja kindlustab mitte ainult paremad hinded, vaid ka suurema huvitatuse õppimisest nüüd ja edaspidi.

Juba mitu aastat toimib lasteaia ja kooli vaheline õpetajate koostöö eesmärgiga lapsi kooliks hästi ettevalmistada. Seekord, 29. novembril käisid lasteaiaõpetajad 1. klassis kaemas, kuidas kevadel lasteaia lõpetanud hakkama saavad. Peale vaatluspäeva arutati nähtu koos läbi ja kavandati edasisi samme töö tõhustamiseks.

Õpetajate karjääriredelil ei ole palju pulki. Tööle asudes ollakse nooremõpetajad, kogemusi omandades õpetajad ning siis on võimalik pürgida vanemõpetajaks. Vanemõpetaja peab vastama teatud kriteeriumitele, liskas kvalifikatsiooninõuetele (magistritasemel erialane haridus) tuleb korraldada maakondlikke üritusi, juhendada õpilasi olümpiaadidel, avaldada õppevara, juhendada praktikante, esineda lektorina, koolitada kolleege, olla aktiivne maakondlikus ainekomisjonis jpm. Vanemõpetaja tiitlit peab õpetaja ise taotlema ja seda uuesti kaitsma iga 5 aasta tagant. Koolis on moodustatud õpetajate atesteerimiskomisjon, kuhu lisaks koolijuhtidele ja õpetajate esindajatele kuuluvad ka lastevanemate-, vallatasandi-ja vabariikliku ainekomisjoni esindaja. On heameel, et 30. novembril toimunud atesteerimsikonisjoni otsusega omistati vanemõpetaja tiitlid Anne Rätsepale, Vilmar Olvistele ja Tiia Schlippe-Steffensenile. Palju õnne! (Pille Usin)

1. detsembril viidi läbi Lydia Koidula majamuuseumis traditsiooniline luulekonkurss Koidulauliku valgel. Tori kooli traditsiooniks on saanud konkursist osavõtt selle algusaegadest peale. Sel aastal oli Koidula kõrval teiseks eesti autoriks valitud Jaan Kaplinski. Ilmselt pakaseilmad tingisid seekordse võistlejate vähesuse – maakonna koolide kolmest vanuseastmest kokku oli luulelugejaid välja tulnud ainult 18. Meie kooli esindas konkursil juba teist aastat 8. klassi õpilane Mari-Liis Puust (juhendas Elve Katai).

4. detsembril toimus vabariikliku geograafiaolümpiaadi eelvoor. Meie kooli esindadsid Liis Künnapas 9. klassist ja Kermo Reinaus 7. klassist. (Juhendas õpetaja Kaja Maripuu).

3. detsembri õhtul kogunesid arvutimänguhuvilised noored kooli aulasse, igaühel oma tehnika kaasas. Öö läbi kestis võrgupidu LAN. See oli küll tore pidu, kus igaüks oma arvuti taga nohistas ja mängis. Osalejatele aga meeldis!

Mõtteid füüsikast ja füüsikaviktoriinist kooli füüsikaõpetajalt Harri Kivilt:

Jonathan Swift on öelnud: “Tarkus on kana, kelle kaagutamist peame kuulama, sest sellega käib kaasas muna”.

7. detsembril toimus Pärnus maakondlik füüsikaviktoriin. Esindatud oli 10 kooli 5-liikmeliste võistkondadega. Tori kooli esindasid Steven Andrekson 7. klassist, Karl-Angel Alamaa ja Ivo Leesar 8. klassist ning Taavi Kangro ja Mai Lüüsalu 9. klassist, seega üks õpilane 7. klassist ning 8. ja 9. klassist kummastki 2 õpilast. Sellist skeemi pidid järgima ka ülejäänud koolide võistkonnad.

Võistlejatele esitati kokku 22 küsimust. Oli nii loogilist mõtlemist kui ka faktiteadmisi nõudvaid küsimusi.

5. detsembril võttis meie kooli võistkond osa valla kuusekaunistamise võistlusest “Tori jõulupuu 2010”. Olime juba sügisesel õpetajate päeval ühistööna meisterdanud vahtralehtedest roosid, et nendega puud kaunistada. Nüüd vahetult enne võistlust selgus, et ehtimise teema on “Hüvasti kroon”. Pidime oma roosid selle teemaga siduma. Meie võistkonna mõtted aitas luuleridadesse siduda Mari Andrekson: vahtra ilu jällegi näeme kui on saabunud sügisilmad, ehtsat Eesti krooni ei enam käibel olles ei näe meie silmad… Meie võistkond koosseisus Hanna Rätsep, Jaagup Lasn, õpetaja Anne Rätsep ja Pille Usin jäi ise oma romantilise puuga väga rahule.

7. detsembril käisime klassiga õppepäeval Kurgja talumuuseumis. Seal räägiti meile vanaaja kommetest ja jõuludest. Me mängisime rehetoas ringmänge ja jõime teed, sõime karaskit ning proovisime vägikaikaveos jõudu. Kui me ringmänge mängisime, tuli ka jõulusokk. Mõned meist ehmusid ja hakkasid karjuma. Jõulusokk andis meile mõistatusi mõistatada. Hiljem läksime õue ja sõitsime saaniga. Peale seda suundusime lauta loomi vaatama ja seal me toitsime ka lambaid. Järgmisena läksime veskisse. Seal saime ise leiba teha ja isetehtud leiba ka maitsta. Oli väga vahva ja õpetlik päev. (Maris Paeküla 5. klass)

8. detsembril toimus Pärnu Maavalitsuses maakondlik muusikaviktoriin. Meie kooli esindasid Mari-Liis Puust, Miina Arop ja Mai Lüüsalu. Saavutasime 5. koha. (õpetaja Anne Rätsep)

Pärnu linna-ja maakoolide TV-10 olümpiastardi detsembrikuu seeriavõistlus toimus 10. detsembril Pärnu Kergejõustikuhallis. Tori kooli esindas 9-liikmeline võistkond, kuhu kuulusid Helle Arop, Merlin Miller, Hanna Rätsep, Teve Kruus, Brigita Juske, Ranel Tasane, Raul Adams, Ragnar Künnapas ja Mart Kiisk. Võisteldi kahes vanuserühmas: 1997/ 98 sündinud tüdrukud ja poisid ning 1999 sündinud ja nooremad. Vanemas grupis saavutas tütarlaste kuulitõukes I koha HANNA RÄTSEP tulemusega 8.38. Nooremas grupis saavutas kuulitõukes II koha TEVE KRUUS – 5.70.

Vanema grupi tütarlaste 600 m jooksu võitis HELLE AROP ajaga 1.55 ja poiste 1000 m jooksus saavutas III koha RAUL ADAMS ajaga 3.52. (Kehalise kasvatuse õpetaja Rita Petersell)

Rõõm oli kuulda, et meie kooli õpilane MARIAH OROVER on kuulutatud RSK Parkuur 2010. a parimaks juuniorklassi takistussõitjaks! Õnnitleme teda!

7. klass tähistas esmaspäeval, 13. detsembril LUUTSINAPÄEVA. Luutsinapäev märgib seda, et lund on juba nii palju – tuleb luuaga vehkida. Seekord oli lund siiski nii palju, et ei piisanud sugugi enam luuast. Esmalt peatusime klassivenna Raneli juures Mändaluse talus, kus tema vanaisa ENDEL TASANE rääkis meile loomade elust talvisel ajal. Vaatasime huviga loomade-lindude topiseid, nahku, sarvi. Selles talus on jahimeeste tegemised au sees juba viiendat põlve. Plaanis oli ka loomadele metsa toitu viia, kuid väga sügav lumi takistas seda.

Läbi lumise metsa, üle hangedes välja jõudsime oma retke teise sihtpunkti – Ave Miti koju Maasiksaare tallu. Peale pidulikku õhtusööki ja kingituspakkide lunastamisest mängudega tõmbas erakordne talveilm meid mitu korda veel õue – küll hangeserval küünlaid põletama, küll rakette lennutama ja lõpuks ikka ja jälle pehmest kohevast paksust lumest rõõmu tundma. (Klassijuhataja Juta Lange)

Vene keele maakondlik ainepäev 16. detsembril toimus traditsiooniliselt Sindi Gümnaasiumis, ent seekord hoopis uues kuues. Õpilastele kaheteistkümnest erinevast koolist pakuti võimalust osaleda koostegelustes ja täita koos erinevaid ülesandeid, ilma et kedagi järjestataks. See võttis maha ka esinemispinged ja võõrkeelset suhtlust sai lihtsalt nautida. Ka õpilased meie koolist valisin välja põhimõtte järgi “kel silmad säravad ja kes midagi koos teha tahab”. Nii saidki sel aastal kaasa Gert Särev ja Tanel Kask 6.klassist ja Gerli Paap ning Mai Lüüsalu lõpuklassist. Nooremad said meisterdada, lahendada ristsõnu ja täita kergemaid ülesandeid. Vanemad õpilased jagunesid loosi tahtel “perekondadesse” ja koos tuli siis oma laudkonda tutvustada, panna kokku dialoog, täiendada joonistust ja kirjeldada inimese välimust. Kõige rohkem elevust tekitas aga viimane ülesanne, kus võileivatordi maitsmise järel pandi kirja, missuguseid toiduaineid selle valmistamiseks vaja läks. Päev lõppes ühislaulu ja kringlisöömisega. Õpilaste hinnangul oli tore ja õpetajate hinnangul olid õpilased võrratult tublid! (Muljed õpetaja Aeliita Kaselt)

17. detsembril kohtus sportlane ja ettevõtja Toomas Tõniste 8.-9. klassi õpilastega, et kõneleda ettevõtlikusest. Toomas Tõniste rääkis nii oma sportlaseteest kui ka ettevõtjaks saamise lugu. Rääkis selgelt ja huvitavalt. Õpilastele meeldis ja nii mõnigi ütles, et sai oma edasiõppimise ning sportimise mõtetele tuge.

Oodata on veel väikeste ja suurte jõulupidusid 21. ja 22.12. Jõulumeeleolu aitavad luua klasside kaunistatud uksed. Õppeveerandit jäävad koolivaheaega saatma jõulueelsed mälumängud 1.-4. ja 5.-9 klassile. Kauneid jõule!