Turg ei kasva, kuid poode kerkib Harjumaale juurde
Eestis tegutsevad kaupluseketid hindavad maapiirkondade potentsiaali kõrgeks, kuid on uute arenduste elluviimisel ettevaatlikud ning ootavad alanud aastalt väiksemat käibe kasvu, kirjutab Harju Elu.
Lõppenud aastal oli Eesti jaemüügiettevõtete jaekäive ligemale 4,9 miljardit eurot. Eestis tervikuna on kaubanduspinda aga 0,3-0,4 ruutmeetrit ühe elaniku kohta. Ka Harjumaa sai möödunud aastal mitme supermarketi ja bensiinijaama-väikepoe võrra rikkamaks. Seejuures alustas nii mõnigi kaubanduskett tegevust piirkonnas, kus suurpoed eelnevalt puudusid.
ABC Supermarkets AS-i ostu- ja turundusdirektor Andrus Põllu väitel on konkurents jaekaubanduses tihe ja alanud aastal tiheneb see veelgi. “Halvenev demograafiline olukord pärsib siseturu kasvu. Rahvastik vananeb, iive on negatiivne, väljaränne suureneb. Kliente jääb vähemaks, aga poode tuleb juurde. Jaeketid võitlevad iga kliendi eest ning kasvuvõimalused on edukatel, kuid kasv tuleb kellegi teise arvelt,” selgitab ta ning lisab, et tööjõu puudus ja tarbijate mugavusootused sunnivad kaupmehi ka iseteeninduslahendusi välja töötama ja kasutusele võtma.
Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe hinnangul iseloomustasid eelmist aastat juba varasema paari aasta märksõnad – tarbija lähtub oma ostueelistustes tema jaoks parimast hinna ja kvaliteedi suhtest. “Eesti jaekaubandusturul valitseva tugeva konkurentsiolukorra tingimustes on kõik turuosalised silmitsi tuntava hinnasurvega, samal ajal ootavad kliendid kvaliteetset kaupa. Samade trendide jätkumist näeme ka alanud aastal,” ütleb Lehtmäe.
Andrus Põllu väitel ei ohusta kohalikke poode hääbumine. “Pigem vastupidi. Inimesed liiguvad linnast välja ja infrastruktuurid koos nendega, sealhulgas poed ja kaubandus. Kui hea ja usaldusväärne teenus tuuakse koju kätte, siis ei pea enam linnas poes käima, raiskama aega ja bensiini.”
Loe pikemalt Harju Elust.