Kogu teede heaks minev valla rahakott jaguneb põhimõtteliselt kaheks: teehoiutöödeks ning ehitus-ja rekonstrueerimistöödeks.

Käesoleval aastal, nagu eelmiselgi ja loodan et ka edaspidi, jaotame teede ehitusja rekonstruktsioonirahastust kolmes suunas: kruuskattega teed, mustkattega teed ja Kiili alevi kui vallakeskuse korrastamine.

Kiili alev ohutuks

Kruusateedest lähevad taastamisele Kurna tee, Nabala-Patika ja Siimu-Paali tee, samuti Siberi-Sillaotsa tee. Kahjuks ei saa neid teid täna veel viia mustkatte alla, aga kuna nimetatud lõigud on üsna aktiivselt sõidetavad ja ka koolibuss läbib neid igapäevaselt, siis peab seni olukorda parandama kruuskatte täiendamise näol. Vastavalt teede arengukavas ettenähtule jätkub järgmisel aastal Kurna tee viimine mustkatte alla ja seda kuni OÜ Estnor sissesõiduni 2015. aastaks. Perspektiivis näen, et meie valla põhilised kruusateed läheksid kõik musta katte alla. See lihtsustaks teehoolet ning tee säiliks paremini pikema aja jooksul.

Mujal vallas on suuremad tööd kavas Luigel, kus Põllu ja Kesa tänav kaetakse freespuruga ning pinnatakse, ja Saustis, kus kavatseme täielikult renoveerida Küttimi tee. Kruusateedest sai freespuru katte osaliselt veel ka Opmanni tee. Seoses ÜVK tööde lõpetamisega käivad teede taastamistööd AS Skanska juhtimisel ka mujal Luigel, mille üle vallavalitsuse ehitusjärelevalve omapoolset vaatlust teostab.

Kiili alevis on suurimaks tööks Lasteaia tänava äärde kergliiklustee ehitamine koos tänavavalgustusega. Sellega on võimalik oluliselt suurendadada jalakäijate ja eriti laste liiklusturvalisust ning see on üks osa Kiili alevi keskosa kujundamisest kenaks ja ohutuks kohaks. Nimetatud teelõigu liiklusintensiivsus on hommikusel ja õhtusel ajal väga suur. Lisaks on alevis planeeritud Lehise tänava ja Lehise põigu ehitus kuni killustikaluseni. Kiili gümnaasium sai korraliku asfalteeritud parkla, kus on ette nähtud kohad ka bussidele.

Kui lapsevanemad, kes toovad oma lapsi kooli, jälgivad liiklemis- ja parkimisjuhiseid, siis peaksid hommikused ummikud kooli juures edaspidi oluliselt väiksemaks jääma. Koolil on plaanis kasutada parklat ka noortele jalgratta õppesõidu harjutuskohana.

Ebatavaline lahendus

Lõpuks on meil valmis ka terviklik lõik kergliiklusteest, mis algab Rätsepa teelt ja viib välja nii Tallinna kui Assakule. Kahjuks ei suutnud vallavalitsus ühe kinnistu omanikega maaküsimuses kaubale saada ja Kiili gümnaasiumi bussipeatusest alates ca 300 meetrit Lähtse poole on kergliiklustee ehitatud praktiliselt vastu sõiduteed.

Tee-ehitus sellisel kombel osutus võimalikuks tänu maanteeametile, kes lubas esialgse projekti väliselt teha antud lõigu teemaale. Paraku on sellise lahenduse puhul vajalikud täiendavad turvameetmed, kuid millised need täpselt saavad olema, on hetkel raske öelda, sest maanteeametiga läbirääkimised alles käivad.

Kiili vallas asuvate riigimaanteede osas on maanteeameti rekonstrueerimis- ja ehitusplaanid hetkel sellised, et riigihangete registris on juba üleval Kurna-Luige teelõigu ehituse hange, mille käigus ehitatakse välja ka Kurna kahetasandiline ristmik. Antud ristmiku ehituse käigus ülesvõetavat freesasfalti on maanteeamet lubanud kasutada Kurna-Tuhala tee Nabala- Tuhala lõigu viimiseks musta katte alla. Töö tähtaeg peaks olema 2014. a.

Olme sõlminud maanteeametiga eellepingu, et Kurna ristmiku ehitamise käigus katab maanteeamet freesasfaldiga ka Väljamäe tee Õlleköögi teest kuni Mõisaküla teeni, misläbi saab Mõisaküla-Väljamäe piirkond lõpuks korraliku ühendusvõimaluse, olgu siis Kiili või Tallinna suunal.

Lõpetuseks veel koostööprojektidest MTÜ-dega, keda tahaks eraldi välja tuua ja tänada. Eelmisel aastal õnnestus meil mitu projekti, kus inimeste ja vallavalitsuse koostöös tehti midagi suurt ja olulist ära. Sel aastal on plaanis samadel põhimõtetel korrastada teid Väljamäel, Olta ja Mareti piirkonnas. MTÜ Rätsepa Infra ja MTÜ Kiili Maksimaa Külaseltsi vedamisel on nendes piirkondades valmimas korralik tänavavalgustus. Senine konstruktiivne koostöö lisab igal juhul kindlust, et järgmiseks on seal samamoodi ühiselt elanike endi ja valla toel võimalik ette võtta teede ja tänavate olukorra parandamine.