tudeng

Viimastel aegadel toimunud bussiõnnetuste tõttu olen tähele pannud, et bussijuhid paluvad või rangelt soovitavad turvavöö kinnitada, kui buss sõitma hakkab.

Tihtilugu aga kuulen või näen ainult paari inimest seda tegemas. Ei saa öelda, et ma isegi seda iga kord teeksin. Just mugavuse pärast, aga enamjaolt ikka kinnitan.

Teeolude halvenemise tõttu ei ole küll õnneks pidanud suurt ohtu tajuma, kuid bussi vähegi järsema pidurdamise puhul võtab kõhus keerama küll.

Andrei Mändla

Läänemaa GoBusi juhataja

Jah, turvavööd bussis on ikka selleks, et neid kasutataks. Eriti kaugliinide reisijad peaksid sellega arvestama. Meie bussijuhid on saanud ses vallas koolitust, nad hoiatavad alati reisijaid ja paluvad turvavöö kinnitada.

Turvalisuse mõttes ei võta bussijuhid kaugliinidele ka seisjaid peale.

Pille-Mai Helemäe

Kanal 2 turundusjuht

Turvavöö kinnitamine on minu jaoks nii automaatne tegevus, et sageli ei pane seda isegi tähele.

Autosse istudes panen turvavöö kohe peale, ka siis, kui tagaistmel sõidan. Täpselt samamoodi käib see ka liinibussis. Pealegi tuletab bussijuht seda alati meelde. Kusjuures selle mõju on täiesti märgatav – paljud reisijad hakkavad just selle peale turvavööd kinnitama.

Panen pahaks suhtumist, et turvavööd pole vaja või et see on ebamugav. Parem natuke ebamugav (kuigi ma selle hinnanguga ei nõustu), kui et ebaturvaline. Ja omal näitel võin öelda, et turvavöö kinnitamine muutubki ühel hetkel nii enesestmõistetavaks harjumuseks, et see ei ole enam isegi teema, mille üle sekundikski mõelda.

Tarmo Kahem

Transpordi Ametiühingu liiklusspetsialist

Paljudel puhkudel püsib inimestel siiani arusaam, et bussis nagu ei peakski turvavööd kasutama. Aastakümnetega on aga liiklusolud varasemaga võrreldes väga palju muutunud. Pealegi kohustab turvavööd bussis kasutama liiklusseadus. Huvi korrasoleva turvavarustuse vastu peaks esmajoones olema just reisijal.

Reisijal tekib aga liigne turvatunne, kui ta istub uues mugavas bussis. Tundub, et midagi ei saa juhtuda.

Uued bussid ongi turvalised ja mugavad, kuid ainult siis, kui reisija kinnitab turvavöö. Füüsikareeglite vastu me ei saa. Liiklusõnnetuse puhul muutub turvavööga kinnitamata keha mass mitmekordseks ning vigastused on vältimatud.

Näiteks kiirusel 90 km/h toimunud avarii korral paiskub 80 kg kaaluv inimene vastu esiistet massiga 7 tonni. Esiiste sellisele koormusele vastu ei pea ning raskelt saab vigastada ka eesistuja. Selline olukord on aga välditav.