Küllap oleme kuulnud lugusid eestlastest, kes hakkasid kas sunniga või igaks juhuks käima kirikutes, aga samas viisid ande oma ussaedadesse ja hiitesse.

Maarahva kiituseks

Lavastajad Anne Türnpu ja Eva Koldits on Hageri palvemaja 200. sünnipäeva tähistamise auks pannud keset palvemaja saali ehitatud katafalgil kõlama väega pärislood, mis pärit Eesti rahvaluule arhiivist. Täpsemalt on need lood üles kirjutatud aastatel 1880–1910 ja on tallel Jakob Hurda ja Matthias Johann Eiseni kogudes. Näitlejad Kaie Mihkelson, Katariina Tamm, Bert Raudsep ja Lauri Kaldoja jutustavad lugusid, nendega mängib kaasa ansambel Triskele, kes esitab vaimulikke rahvalaule ja koraale. Ja kokku sünnib emotsionaalselt tark, loosungliku moraliseerimiseta moraalset maailmapilti kujutav kunstiteos. Rituaal, mis kuulutab: Jumal on igal pool ja inimestes endis.

Lavastus kui rituaal

Võib-olla mulle tundus, aga kaldun arvama, et selle lavastuse juures tegeldi sõnarežiiga. Muidugi on igal näitlejal oma loo jutustamise stiil ja nägu, aga nii meeste kui naiste toonides ja rütmivahetustes kuulsin mingit ühist mõjuvat sarnasust. Sellist kaasakiskuvat ja kuulama sundivat. Näitlejad teadsid, mida ja miks nad räägivad. See, kuidas kõik need lood olid lavale rütmistatud, mõjus lisaks muule nii, nagu vaataks kuivas ja soojas istudes muutlikku ilma. Päike, vihm, siis mõlemad koos, siis raju ja siis vaikus...

Lugude jutustamise kunsti teeb jälgitavaks hääl, miimika ja intonatsioonid ning see kõik oli Hageris ülihästi olemas, kuni silmavaate muutumiseni välja. Ilmselt just sellepärast kasutati lavastuses rekvisiite üsna vähe. Õigemini kasutati üht: labidat. Küsisin religioonitundjalt Ervin Õunapuult, kas labidal on piiblis mingi eriline tähendus. Tema ütles, et esimese hooga ei tule muud meelde, kui et piiblis õpetatakse, kuidas labidaga auk kaevata, oma häda sinna teha ja siis auk kinni ajada.

Lavastuses saab labidas rituaaliriistaks, muutub näitlejate käes relvaks ja aeruks, on sümboolne võitlusriist tapmiseks ja enesekaitseks. Hageris käis peast läbi ka labidas kui meie ellujäämise sümbol – kraavid ja maaharimine, ka hauakaevamise riist ja maa-aluse varanduse leidmise riist... Labidalt sai Lauri Kaldoja värvi, et enda silm siniseks teha, ja Katariina Tamm huulepuna, et see huultest mööda näole jälje jätaks. Üks rekvisiit oli veel, aga kui labidas oli igaühel oma, siis võrk oli üks. See oli võrku püüdmise kujund minu jaoks, võrgutamine, aga ka kostüüm selles loos.

Kui poole peal olid näitlejad end seljaga publikusse mänginud ja igaüks oma aknast lugu jutustas, sain aru lavastaja ja näitlejate meisterlikkusest. Publik kuulas, oli kuulama lavastatud ja mängitud. Või manitsetud või lauldud või hüütud või sosistatud, ehmatatud... Jah, just ehmatatud ka, sest räägitud lood ei olnud mingi ninnu-nännu, vaid ka sellest, kuidas teekaaslaseks osutunud ingel lapse jõkke uputab või öömaja andnud mehe maja maha põletab. Selle loo mõte, mis ka otse välja öeldi, oli: “Ära vannu jumalat enne, kui sa tead tema nõu.”

Üsna mitu jutustatud lugu rääkisid vaestest ja rikastest. Võimalusest muuta oma eluaset, nagu oli öeldud ühes jutus – eluase siis tähenduses, et kas on võimalik muutuda paremaks. Kui asetada see küsimus ühiskonna konteksti ja küsida, kas on võimalust muutuda ja elada eetilisemalt ja heatahtlikumalt koos ka kapitalismi laineharjal, siis lavastuse lugudest sai küll vastuse, et kõik on võimalik. Küllap meie geenides on esivanemate tarkus alles.

HEA TEADA

Üks Hageris kõlavatest rahvajuttudest

Üks sant ei saanud muud viisi tänada ega paluda, kui et “Issand avita!”. Teda peeti rumalaks ja põlati. Õpetaja laskis ta pääle surma kabeli müüri taha matta. Jaanipäeval kasvas sandi hauale ilus lill, lehtedel sõnad: “Issand avita! Mina avitan!”

Rahvas kutsus õpetaja vaatama. See ütles, et sandi patud on andeks antud ja et ta võib kabelisse matta.

Lavatust “Elokäuk” saab Hageris vaadata veel neljal kuulõpu õhtul.