Basaltkivi „päikesepõletus“

Probleemi põhjuste täpsemaks selgitamiseks pöördusin Tallinna Tehnikaülikooli Geoloogia Instituudi teaduri Toivo Kallaste poole. Katsete tegemiseks viisin ülikooli laborisse kolmest erinevast kivimist katsekehad: eelpoolmainitud Hiina basaldi G684 ja kaks Eestis laialdaselt levinud hea püsivusega musta gabrot, Hiinast pärineva musta gabro (Shanxi Black) ja Vene Karjalast pärineva gabro diabaasi (Karelia).

Laboris määrati röntgendifraktomeetriaga kivimite ligikaudne mineraalne koostis. Basaldi võrdlemisel hea ilmastikupüsivusega gabrodega selgub, et peamine mineraalse koostise erinevus on basaldi suur analtsiimi (6,5%) ja oliviini (15,1%) sisaldus, mis on mineraalid, mida gabrod ei sisalda. Magneesiumirikas oliviin on ilmastikumõjude toimel kergesti lagunev mineraal. Poleeritud kivi musta tooni ja läike kiire kadumise põhjuseks on aga G684 basaldi analtsiimi sisaldus. See laguneb happelises keskonnas väga kiiresti ja selle protsessi käigus tekivad kivi pinnale heledad laigud, mida kutsutakse “päikesepõletuseks“.

Lisaks sellele on ka basaldi füüsikaline lagunemine kordi kiirem gabrodest, kuna kivi poorid on suured, s.t. sinna mahub rohkem vett, mis külmudes paisub ja kivi pinda lõhub. Eriti oluline on see just riikides, mis on sarnase kliimaga nagu Eesti, kus temperatuurid kõiguvad aasta jooksul väga tihti plussi ja miinuse vahel. Samuti on suured poorid põhjuseks, miks basaldist hauakivid nii kiiresti sammalduvad. Suurema poorsusega kivisse on samblikel kergem juurduda.

G684 basalt on odav

Põhjus, miks Hiina G684 basalti on hakatud Eestis kasutama hauakivide valmistamiseks, on väga lihtne: tema väga madal hind võrreldes teiste mustade kivimitega. Võrdluses Karjala gabrodiabaasiga või Rootsi diabaasiga on hinnvahe juba 3-4kordne.

G684 basalt iseenesest on nägus materjal ja omal kohal kasutamiseks sisetingimustes, kus materjal ei puutu kokku hapetega, kuid hauasammaste valmistamiseks ta ei sobi.

Kui näiteks keskmine soomlasest või rootslasest klient, kes tuleb tellima graniidist töötasapinda oma kööki või hauasammast kalmistule, oskab alati küsida olulisemaid materjali tehnilisi näitajaid, siis eesti kliendi puhul on see pigem haruldane. Ning kahjuks leidub turul ettevõtjaid, kes kasutavad kliendi madalat teadlikkust ära ja müüvad madala kvaliteediga tooteid, suurema kasumi eesmärgil.

Müügisalongis seistes on odavast Hiina basaldist kivid sama ilusad kui kvaliteetsetest gabrodest kivid. See asjaolu on väga suureks probleemiks kõigile ettevõtetele, kes tahavad müüa kvaliteetset toodet, mis kestab inimpõlvi. Kuna klient ei tee ostes välimuse järgi kividel vahet, ei saa ka kvaliteetset materjali kasutavad ettevõtted küsida oluliselt parema toote eest kõrgemat hinda. Neil on sisuliselt kaks valikut: kas müüa kvaliteetset toodangut väiksema marginaaliga, kui konkurendid müüvad kehvast materjalist valmistatud toodet või hakata samuti kasutama viletsamat materjali ning müüa võrdväärsete marginaalidega konkurentidega.