Afganistani kultuuris on tavaks, et esmane lojaalsus kuulub hõimule, rääkis Jaan Helmdorf kohalikku politseiteenistust kirjeldades Politseilehele.
Afganistani politseis töötab ametlikel andmeil 82 000 politseinikku. Reaalne arv kõigub Jaani Helmdorfi sõnul 65 000 - 72 000 vahel - täpset ametnike arvu on raske hinnata, kuna ei ole harvad juhud, kus kontrollitava politseiosakonna juht võtab lihtsalt küla pealt mehed kokku, paneb neile sinised särgid selga ja esitleb neid politseinikena.
Et isikutunnistused ei ole riigis samuti väga levinud, ongi keeruline aru saada, kes siis päris politseiametnik on. Koolitusprogrammi raames väljastatakse koolitatud politseinikele ka isikutunnistused - politseinike seas tehakse n-ö rahvaloendust.
Eelmisel aastal hukkus teenistuskohustusi täites umbes 1400 politseiametnikku; 900 sai vigastada, neist pooled kaotasid jäseme. Kadunuks jäi 400 politseinikku. Viimased kas rööviti või deserteerisid, täpselt ei tea keegi.
Ohud varitsevad Afganistanis igal sammul, olgu need maamiinid, inimröövid, isevalmistatud lõhkekehad või enesetaputerroristid. Iga EUPOLi missioonile saabunud ametnik läbib just seetõttu koolituse, kus õpitakse esmaabi, enesekaitset, põgenemist ning ohtude avastamise ja vältimise tehnikaid. Et sealmail on tööautogi mitte just tavaline, vaid 4,5 tonni kaaluv soomustatud maastur, läbitakse selle jaoks eraldi juhtimiskoolitus.
Järgnevatelt Jaan Helmdorfi fotodelt ja lisatud selgitustelt saab põgusalt aimu Afganistani elust, täispikkuses lugu saab lugeda Politseilehest.
Kabuli Olümpia staadioni taga asuvatele küngastele on viimase 10 aastaga kerkinud ebaseaduslik mudahüttide linn. Kuna sealne olustik sarnaneb ka maapiirkondadega, siis EUPOL'i sissejuhatava koolituse soomustatud sõidukite juhtimiskoolitus viiakse läbi sealsetel küngastel.
Kabuli Politseiakadeemia. 2. ja 3. kursuse kadetid riviharjutusel Mujahediinide võidu 19 aastapäeva paraadiks.
Kabulis KMTC (Kabul Military Training Center) polügoonil asuv Nõukogude armee sõjatehnika romula. Hiina ärimehed said õiguse alade romudest puhastamiseks ning tänaseks on vrakkide arv kahanenud.
Kabuli üks tähtsamaid magistraale. Tee lennujaamast kesklinna, USA saatkonna juurde.
Kaamelid Kabuli lennuvälja maandumisraja alguses. Taamal paistab tööstusrajoon.
Kabuli lõuna osas asub Kuninga palee, mis asub all pool ning kuninganna palee (künka otsas).
Afganistani üks tähtsaim maantee, Kabulist põhja. Usbekistani ja Tadzikistani.
Selle maantee üks ohtlikumaid kohti on Salangi tunnel (nime saanud provintsi järgi). Ka suvel võib saabuda loetud minutitega lumetorm. Igal aasta hukub lumelaviinides mõni autojuht.
Igal kilomeetril on teeääres mõni katki läinud veoauto. Sellel Kamaz'il vahetatakse käigupealt käigukast. Lugematu hulk veoautosid teeb selle teekonna Kabulist põhja eriti ohtlikuks. Enamus veokeid sõidab ülesmäge umbes 25-30 km/h kiirusega ning allamäge liigutakse 5 km/h, et vältida pidurite kasutamist ja sellega kaasnevat pidurite ülekuumenemist. Õnneks olid meie kasutuses olevatel Mercedes Benz G soomustatud mudelitel ka käikude käsitsi vahetamise võimalus. Peale esimest 5 km laskumist näitas auto pardaarvuti, et pidurid on ohtlikult ülekuumenenud. Laskumist oli Salangi tunnelist kuni Pol-E Khomri ni seda rohkem kui 100 km. 3,5 km kõrguselt 1 km kõrgusele.
See juhtub siis, kui pidurid kaovad...
Pol-E Khomrist (Baghlan provintsi keskus, kus asub Ungari PRT- Provincial Reconstruction Team) loodesse Mazar-E Sharif suunas maalilised maastikud.
Liikluspolitsei kontrollpunkt Baghlani Provintsis (autor J.Hauber).
Kõrbes ennem Mazar-E Sharifi tabasime pildile (autor Jürgen Hauber) huvitava seltskonna, mis kujukalt ilmestab Afganistani liikluskultuuri ja inimeste transportimise erinevaid võimalusi.
Mazar-E Sharif jäi minu Saksa kolleegi J.Hauberi kaamerasilma eriti huvitav takso.
Kabuli keskel asuv mägi koodnimega TV Hill tipus asuvad erinevate organisatsioonide raadio-kommunikatsiooni antennid, Afganistani telekommunikatsiooni firmade saatjate antennid. Samuti on mäe jalamile ja külgedel kerkinud arvutul hulgal mudahütte, mida põgenikud maapiirkondadest on sinna viimase 10 aastaga ebaseaduslikult rajanud. Umbes pooli hütte ootab lammutamine kuna nad jäävad kesklinna laienemise protsessile ette.
Vaade Kabuli kesklinnale läänest.
Afgaani vanamees kotiga. Kesklinnas asuva turu juures.
Siseministeeriumis toimunud 1389. aasta regionaalne konverents. Keskel siseminister Atmar koos asetäitjate EUPOL Afganistani Missiooni asejuhi P.Horst, USA CSTC-A (Combined Security Transition Command- Afghanistan). Politsei projektide juht brigaadikindral Anne F. McDonald. Kõneleb CSTC-A juht kindralmajor Richard P. Formica.
Autopomm Mazar-E Sharif 13.04.09, mis plahvatas 15 minutit ennem meie läbisõitmist ning oli suunatud Saksa Politsei projekti (GPPT) ja Saksa Armee POMLT (Police Operational Mentoring Liason Team) vastu. Kõik meeskonna liikmed pääsesid suure ehmatusega.
Lambakarjused Mazar-E Sharif Saksa sõjaväebaasi Camp Marmal lähedal.
Eeslikari Camp Marmal taga rohuväljal.
Päikeseloojang Camp Marmali lipuväljaku kohal. Selliseid hetki, kus lipud on täismastis on Afganistanis väga harva.
Koos oma vahetusmeestega, vasakult Tanel Tiksiga Põhja Politseiprefektuurist, Emeri Põld Lääne Politseiprefektuurist ning Jaan Helmdorf Põhja Politseiprefektuurist, Kabuli tutvustaval tuuril TV Hill tipus.