Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium andis möödunud nädalal teada, et plaanib Rukki kanali süvendamisega alustada esimesel võimalusel.

Veeteede ameti hinnangul aga enne suve süvendada ei saa, võimalik on vajadusel vaid traalimistöid teha, kirjutab Hiiu Leht.

Ameti peadirektori Rene Arikase sõnul ei ole Rukki kanalit süvendada varem võimalik, isegi kui keskkonnaministeerium peaks selleks loa andma, sest vähemalt kuu kulub geoloogilistele uuringutele, millega saab alustada alles peale jääminekut.

Vaata kaardilt, kuidas erinevas lastis praam mandrilt Hiiumaale sõita saab.

Süvendamise tulemusena peab meri laevatee kohal saama praegusest 70 cm sügavamaks. Kadri Simson kinnitas, et Rukki kanali sügavus peab edaspidi olema minimaalselt 5,2 m uue, Amsterdami nulli järgi.

Riik plaanib edaspidi teha süvendustöid Rukki kanalis regulaarselt, vajadus on korrata töid iga kahe-kolme aasta tagant. Tänavuse töö maksumus jääb praegu teada oleva põhjal alla 400 000 euro.
TASUB TEADA
  • Rukki kanal – madalik Hiiumaa laevateel
  • Rohuküla–Heltermaa laevatee on kokku 15,1 km pikkune.
  • Probleemne koht on Rukki kanal.
  • Rukki kanali laius on 60 m, nõlva kalle 1:5, nõlva kõrgus 1,6 m.
  • Kanal on 60 meetri laiuselt 2,3 km (1,2 meremiili) pikk.
  • 2014. aasta sügisel süvendati Rukki kanal sügavuseni 5,4 m*.
  • 2015. aasta mõõdistus näitas, et kanal sügavusega 5,4 m püsis.
  • 2016. aastal tekkis kanali keskele settevall kõrgusega 20–40 cm ja minimaalseks sügavuseks jäi 5 m.
  • Madala veetaseme tõttu otsustati settevall traaliga silumise teel laiali lükata ning selle tulemusena saavutati sügavus 5,2 m.
  • Viimatine mõõdistus tehti detsembris 2017, selle alusel on pehmete setete liikumise tulemusena minimaalne sügavus Rukkirahu kanali keskel 4,7 m.
  • Ajavahemikus aprill 2012 – aprill 2017 on Rohukülas meretase alla 60 cm olnud 37 päeval.

* Kuigi Eesti läks 1. jaanuarist 2018 meretaseme mõõdistamise arvutamisel üle Amsterdami nullile (EH2000), siis siinkohal on sügavused toodud vana, Kroonlinna nulli (BK77) järgi.


Allikas: veeteede amet, TTÜ meresüsteemide instituut