Tööhõive küsimus on teema number üks, mille pärast minnakse maalt ära. Kõik ülejäänu on trikitamine,” ütles ta.

Omavalitsusjuhte ei saa süüdistada, kui riigi senine regionaalpoliitika on nad sellesse olukorda pannud. “Finantseerimine on hariduses suuresti pearahapõhine, ka maksubaas kujuneb selle järgi − nii kasutabki igaüks omi nippe. Aga nipitamisel ja nipitamisel on vahe, sest kaalukategooriad omavalitsustel on sedavõrd erinevad,” arutles ta.

Kui Saare vald püüaks pakkuda tasuta bussisõitu, tooks see ilmselt ainult kulutusi juurde, samas kui Tallinn võib lõpuks isegi kasu saada.

Ühe töötava inimese kaotus tähendaks Saare vallale keskmiselt 555eurost auku aastas. “Aga ega kedagi vägisi kinni hoida ei saa,” tõdes Morozov. “Tõmbleme, et elus püsida.”

Veriora vallavanem Enel Liin ütleb, et vaid tasuta sõidu nimel end ümber kirjutada tundub lühinägelik, isegi ahne. “Kui aga inimene juba elab Tallinnas, ei ole mul talle vähimat õigust etteheidet teha. Samas oleks see temalt viimane liigutus, juurte läbilõikamine koduvallast,” sõnas ta.

Tema meelest ei tohiks vallavanem olla nagu rahvajutu vanapagan, kes öösiti ringi hiilib ja hingi püüab. “Paraku küsin endalt ka üha sagedamini – milleks see kõik? Näen ju, et elu parandamiseks on maal üha vähem võimalusi,” tunnistas ta.

Samas on Kõlleste vallas viimaste kuude jooksul inimeste hulk hoopiski suurenenud ning Tallinnasse pole keegi läinud.

Vallavanem ja Põlvamaa omavalitsusliidu esimees Andrus Seeme ütleb, et kui vaja, tuleks osta ise inimesele Tallinna ühiskaart ja maksta pealinnas sõit kinni.

“Aga tulumaks on üks asi, tihti tegeleb inimene ka spordiga, osaleb laulukooris...”