J. R. Pärnumaalt

Vastab maaõiguse jurist, Eesti Juristide Liidu volikogu liige Maido Pajo:

Teeseaduse § 4 lg 3 näeb ette, et eratee saab avalikuks kasutamiseks määrata üksnes kokkuleppel eratee omanikuga. Avalik kasutus võib olla kohalikes või riiklikes huvides. Kui tee kasutamise huvi on riigil, sõlmitakse leping eratee omaniku ja maanteeameti vahel.

Kui aga eratee avaliku kasutamise huvi on kohalikul omavalitsusel, määrab valla- või linnavolikogu tee omaniku ja valla- või linnavalitsuse vahel sõlmitud lepingu alusel eratee avalikuks kasutamiseks ning nimetab teehoiu korraldamise eest vastutava isiku.

Lepingus tuleb ette näha ka eratee kasutamise kord ja tähistus, hüvitis eratee omanikule ning teehoiukulude kandjad. Ühepoolselt eratee avalikuks kasutamiseks määramise õigust riigil ega omavalitsusel ei ole. Lepingu sõlmimiseks on vaja mõlema poole nõusolekut.

Riigikohus on oma 6. märtsi 2007 otsuses 3-3-1-94-06 öelnud, et valla omandit teele ei saa tekkida tee pikaaegse avaliku kasutamise tulemusel ning samuti ei ole tee omandiõigus tõestatav ainult kandega teeregistris, sest teeregistri kannetel on üksnes informatiivne tähendus; seega on lepingu olemasolu tingimata vajalik.

Teatud juhtudel on siiski võimalik, et kinnisasi sundvõõrandatakse. Näiteks kinnisasja sundvõõrandamise seaduse § 3 lg 1 p 7 kohaselt on lubatud sundvõõrandamine avalikult kasutatava tee omandamiseks. Kuid selline sundvõõrandamine saab toimuda üksnes seaduste alusel kohese ja õiglase hüvitise eest.

Sundvõõrandamine peab toimuma kooskõlas detail- või üldplaneeringuga. Kohalikul omavalitsusel tuleb kinnisasja omanikule kahe nädala jooksul planeeringu algatamise otsuse tegemise päevast või planeeringu käigus asjaolude selgumise päevast arvates sellest teada anda.

Teeseaduse kohaselt võib erateed kasutada ainult selle omaniku loal. Teatud erandjuhtudel, mis on sätestatud teeseaduse § 33
lg-s 8, on eratee loata kasutamise õigus alarmsõidukil ja erakorralise või sõjaseisukorra ajal kaitseväe sõidukil. Muudel sõidukitel peab eratee omanik lubama teed kasutada ainult juhul, kui avalik tee on avarii või loodusõnnetuse tagajärgede likvideerimiseks suletud.

Et antud juhul on tee avalikuks kasutamiseks määratud ilma tee omaniku nõusolekuta, on kinnisasja omanikul põhimõtteliselt õigus vallalt hüvitist nõuda võlaõigusseaduse lepinguvälise kahju tekitamise sätete alusel.

Võlaõigusseaduse § 1043 sätestab, et õigusvastaselt tekitatud kahju tuleb hüvitada ning § 1045 lg 1 p 5 nimetab õigusvastaseks kahju tekitamiseks ka kannatanu omandi või sellega sarnase õiguse või valduse rikkumise.

Kui kahju õigusvastane tekitamine on kestev, võib kannatanu nõuda kahju tekitava käitumise lõpetamist. Kui omanik on nõus tee määramisega avalikuks kasutamiseks, tuleb nõuda sellise lepingu sõlmimist, kus muu hulgas nähakse ette, et tee omanik vabastatakse selle all olevast maamaksust.