TÄISMAHUS: Tallinna bussisõit ajab maainimesele hirmu nahka

 (145)
Vaata sõidujuhiseid!
TÄISMAHUS: Tallinna bussisõit ajab maainimesele hirmu nahka
Ühendatud Piletite ASi tegevjuht Kristjan Konks.Foto: Sven Arbet

Uuest aastast peavad Tallinna elanikud, kes tahavad tasuta ühistranspordis sõita, kasutama ühiskaarti. Mujalt tulnud saavad valida üksikpileti või ühiskaardi vahel.

Tavaline keskpäev pealinna bussis. Kaks Lõuna-Eesti prouat on just bussi peale trüginud. Piletid näpus, viibutavad nad neid tulutult ümmarguse imemasina ees, aga ei midagi.

Siis topivad nad pileteid augustamismasinasse, aga ei mahu need sinnagi.

Rahvas õpetab õhinal, et trügigu bussi esiossa, seal on elektroonilised piletimärgistid, ehk aitavad need.

Pealinlastel on muidugi lihtsam. Neile on juba pähe taotud mitu uut mõistet, alates validaatorist ja lõpetades aktiveerimisega.

Nimelt võetakse mehaanilised ja elektroonilised piletimärgistid ühissõidukitest uuest aastast maha, jäävad ainult validaatorid. E-pileti ajastu on aga veel paljudele võõras.

Validaator on elektrooniline piletikomposter – suur ümmargune värviline ekraan, mille ees peab iga bussi siseneja viibutama ühiskaarti, et oma sõiduõigust tõestada.

Seega: kodanik kas aktiveerib tasuta sõidu õiguse või ostab pileti, kui tal on andmekandjal ehk ühiskaardil raha peal.

Maainimese sõit veidi kallim

ASi Ühendatud Piletid tegevjuht Kristjan Konks selgitab, et ühiskaart maksab kaks eurot ja selle peab igaüks välja käima. Ka pealinlane, kes ühistranspordiga tasuta sõita tahab.

Kes pealinlastest ühistransporti astudes ühiskaarti validaatori ees ei lehvita, sellelt on võimalik trahvi nõuda.

Konks lisab, et tallinlased peavad ühiskaardi ka isikustama ehk siduma ID-kaardi andmetega. Ilma selleta pealinlane tasuta sõita ei saa. Isikustamine maksab müügikohtades 1 euro, internetis aadressil www.pilet.ee saab seda teha tasuta.

Seniseid ID-pileteid on võimalik kasutada 2013. aasta märtsi lõpuni. Kui aga ID-pileti omanik isikustab endale ühiskaardi, siis seda valideerides näidatakse tema kehtivat ID-piletit. Selline andmete ristamine sobib näiteks harjumaalastele, kes siiani on ühistranspordis sõitnud 23eurose ID-põhise kuupiletiga.

Mujalt tulnu võib sõita ka anonüümse ühiskaardiga, millele on laetud raha. Samas on teatud juhtudel kasulik isikustamine, sest siis võib saada soodustusi.

“Maainimesel ei tasu küll Tallinna busse karta,” teatab Tallinna Transpordiameti juhataja asetäitja Tiit Siimon.

Kas sõit läheb tulevast aastast maainimesele kallimaks või odavamaks, sellele Siimon otsesõnu ei vasta. Tuleb ise arvutada. Kui seni maksis üksikpilet 1 euro, siis edaspidi 1.60. Lisaväljaminek on kaheeurone ühiskaart, mida varem vaja polnud.

“Kui maainimene plaanib Tallinnas 2013. aastal teha ainult paar sõitu, on võimalik osta juhilt sisenemisel 1.60 eurot maksev sõidupilet või 80 eurosendine sooduspilet,” räägib ­Siimon.

Viibuta ja oota rohelist tuld!

Sooduspiletit taotledes peab kaasas olema soodustust tõendav dokument, näiteks puuet kinnitav paber, üliõpilaspilet, kolme ja enama lapsega pere vanema tõend.

Ühissõiduki juhilt ostetud piletit ei komposteerita ega valideerita. Kui inimene plaanib teha rohkem sõite või käib Tallinnas tihti, on mõistlik soetada ühiskaart, mis maksab 2 eurot, ja laadida sellele kohe ka raha.

Kaardile kantud rahal ei ole ajalist piirangut ning see võimaldab piletiraha kasutada ka kuu või aasta pärast. Kui kaardi ostjale ei laiene sõidusoodustus, pole vajadust kaarti isikustada. Isikustamata kaarti võib anda kasutamiseks ka teistele inimestele.

Sõitjale müüakse ühiskaardile laetud raha eest ühe tunni pilet, mis maksab 1.10 eurot (tuleb lihtsalt validaatori ees kaar­diga viibutada). Eelmüügist saab kaardile laadida raha või valida sobiv piletitoode, näiteks 1, 3, 5 või 30 päeva pileteid.

Ühissõidukisse sisenemisel tuleb e-pilet aktiveerida. Sõiduõiguse saamisel (e-pileti aktiveerumisel) süttib validaatoris roheline signaallamp.

Ümberistumisel peab ühiskaardiga sõidu taas valideerima, sel juhul näitab masin, mis ajani pilet kehtib. Kui tunnipileti kehtivus lõpeb enne sõidu lõppu, ei ole vaja uut piletit osta.

Kuna süsteem peab ise arvestust üksikute sõitude osas, ei tule sõitjal ühe ööpäeva jooksul tehtud sõitude eest tasuda rohkem kui päevapileti maksumus (3 eurot).

Loe veel

Ühiskaarti on võimalik ka tagastada ja tagatisraha tagasi saada poole aasta jooksul esimesest valideerimisest.

Mures on ka paljud Harjumaa inimesed, kes käivad pealinnas tööl ja kel on vaja päeva jooksul mitu korda ühistranspordiga sõita. Siiani maksis ID-kaardiga ostetud kuukaart Harjumaa elanikule 23 eurot, kas nüüd saab ta samuti 23 euro eest kuu aega sõita?

Harjumaa kuukaartide hinnad uuel aastal ei muutu, aga ka mittetallinlane peab ostma kaheeurose ühiskaardi ja isikustama selle euro eest, et Tallinnas sõitmiseks kuupiletit saada.

Ühiskaarte müüb ja isikustab enam kui 100 müügikohta, sh R-Kiosk, Eesti Post, Selver, Maxima, Prisma, Autogrill, Stockmann ja Tallinna Linnavalitsuse teenindussaal.

Ühiskaardiks sobivad ka süsteemiga liitunud koolide õpilaspiletid ning alates jaanuarist ka SEB ISIC-kaardid.

E-õpilaspiletiga lastel eelised

Müügipunktist ühiskaardile pileti ostmiseks või raha pealelaadimiseks tuleb esitada kaart või öelda number. Soodustuse saamiseks tuleb kaart isikustada.

Interneti kaudu käib see samamoodi kui seni ID-pileti ostmine aadressil www.pilet.ee.

Tasuta sõidu õigus on uuest aastast Tallinnas ka kõigil kooliõpilastel kuni 19. eluaastani. Siin on aga väikesed erinevused. Eelis on nendel koolidel, kus elektrooniline õpilaspilet.

Praeguseks on elektroonilise õpilaspileti välja andnud vaid 12 Tallinna ja Harjumaa kooli. Teised õpilased peavad Kristjan Konksu sõnul muretsema kõigepealt ühiskaardi ja laskma selle isikustada, kaasas tuleb seda kanda koos õpilaspiletiga.

Tasuta sõidu õigus on endiselt kõigil üle 65aastastel elanikel üle Eesti.

Sõiduõigust tõendavateks dokumentideks on neil isikustatud e-kaart koos isikut tõendava dokumendiga või Eesti Vabariigis väljastatud isikut tõendav dokument.

Seega ei ole Võru pensionäril küll Tallinnas tarvis ühiskaarti osta ega oma sõitu valideerida, küll aga peab tal olema kaasas isikut tõendav dokument.



Kuidas sõidab maainimene uuel aastal pealinna bussis, trollis või trammis

Variant 1

- Osta ühissõiduki juhilt 1.60 eurot maksev üksikpilet (sooduspilet
0.80 eurot, kehtib koos soodustust tõendava dokumendiga). Piletit pole vaja komposteerida ega valideerida. Igal sõidul tuleb osta juhilt uus pilet.

- Kui oled üle 65aastane, võta kaasa isikut tõendav dokument ja sõida rahulikult pealinnas tasuta. Dokumenti näita vaid kontrollile.

Variant 2

- Osta 2 eurot maksev ühiskaart ja laadi sellele müügikohas raha.

- Seejuures saad valida, kas laed kaardile sobiva summa või ostad pileti mingiks perioodiks, näiteks 1, 3, 5 päevaks või terveks kuuks.



- Ühissõidukisse sisenedes viibuta kaarti ukse juures oleva validaatori ees. Kui oled laadinud kaardile raha, mitte perioodipileti, saad sõidukisse sisenedes 1 tunni pileti, mis maksab 1.10 eurot).

- Kui väljud sõidukist ja astud teise bussi, trammi või trolli, siis viibuta kaarti taas validaatori ees. Validaator näitab, kas 1 tunni pilet veel kehtib. Sel juhul saad sõita sihtpunkti uut piletit ostmata.

- Kui tahad sel päeval veel mitu korda sõita, siis viibuta iga kord kaarti validaatori ees, seal peetakse arvestust nii, et üle 3 euro ööpäevas ühelt isikult ei võeta.
- Kui ühiskaarti pole enam vaja, mine Tallinna linnavalitsuse teeninduspunkti, saad tagasi kaardi eest makstud 2 eurot, samuti kaardile laetud raha.  



UUSI LAHENDUSI

Kuidas saab õpilane Tallinnas tasuta sõita

- 2013. aastast on Tallinna ühistranspordivahendites tasuta sõidu õigus ka kõigil õpilastel. Õpilane on isik, kes õpib päevases või muus õppevormis põhikoolis, gümnaasiumis või põhikooli baasil kutseõppeasutuses.

- Tasuta sõidu õigust tõendavaks dokumendiks on õpilasel valideeritud isikustatud ühiskaart koos õpilaspiletiga või sellega võrdsustatud ISIC Scholari kaart või õpilaspilet, mis vastab RFID-tehnoloogiat toetavale standardile.

- Viimaseid väljastavad praegu 12 kooli: Gustav Adolfi gümnaasium, Jüri gümnaasium, Keila kool, Kostivere kool, Lagedi põhikool, Loo keskkool, Neeme kool, Peetri lasteaed-põhikool, Tabasalu gümnaasium, Tallinna reaalkool, Tallinna ühisgümnaasium, Vaida põhikool.

Allikas: Tallinna Transpordiamet