Atria lihameistrid proovisid ära 114 marinaadi maitsekombinatsiooni, millest on praeguseks tootmisse jõudnud 6.

Soomes asuva emaettevõtte kanalatest tuuakse sügavkülmutatud kanad Vastse-Kuustesse, kus nad saavad selga maitseainetest või marinaadist “kuue”. Osa liha suitsutatakse, osa pakendatakse mugavasse küpsetuskarpi, mis on kohe valmis ahju torkamiseks.

Paaril viimasel nädalal on Wõro kaubamärki kandvad suitsutatud, pindmaitsestatud ja marineeritud kanalihatooted jõudnud kauplustesse.

“Sihime keskmist hinnaklassi,” selgitab Atria Eesti turundusjuht Rene Kiis. “Talleggi hinnad on natuke kallimad ja Rannamõisa omad odavamad.”

Poodides käib hinnasõda

Rannamõisa kaubamärgi all müüb Maag Grupp Leedus kasvatatud ja seal maitsestatud-marineeritud linnulihatooteid. Tallegg on ainuke kodumaine kanalihatootja.

Maag Grupi Rannamõisa kaubamärgi juht David Pärnamets Atria linnulihatoodetele suurt tähelendu ei ennusta.

“Meil Talleggiga käib hinnasõda, mille lõppu ma ei näe,” vihjab Pärnamets. “Selles valguses saab uuel tulijal olema äärmiselt raske.”

Pärnamets lisab, et Wõro linnulihatoodete sortimendis on praegu kallimad maitsestatud ja suitsutatud tooted, mida tarbijad ei jõua osta. “Olen täheldanud, et nende tooted lihtsalt seisavad ja kuupäevad aeguvad.”

ASi Tallegg äridirektor Margus Venelaine kinnitab, et suurtes kaubanduskettides on kanaliha tihti kampaaniatoode, mida müüakse koguni alla omahinna. “Atria on meie jaoks oluline konkurent, kuid Eestis oleme alati võimelised pakkuma paremat hinda, värskust ja kvaliteeti,” märgib Venelaine.

Linnuliha tarbimine on viimastel aastatel jõudsalt suurenenud ja tänavuseks prognoositakse, et iga eestimaalase toidulauale jõuab üle 20 kilo suleliste liha.

Eestis süüakse tänavu ligi 28 000 tonni linnuliha, millest 15 000 tonni on kohalik.

Linde tuuakse Soomest, Poolast ja Leedust

“Oleme sattunud Poola, Leedu ja Soome kruustangide vahele, kus broileritootmine on tähtis ekspordiallikas ja toodetakse tunduvalt enam kui tarbitakse,” nendib Venelaine.

Talleggi käes on pool linnulihaturust ja värske liha osas lausa kolmveerand. Suurim konkurent on Rannamõisa. Lisaks on mitmeid väiksemaid ettevõtteid, kes oma tooraine sisse ostavad ja seda siis kas marineerivad, küpsetavad või suitsutavad.

“Sisseostetud tooraine on enamasti külmutatud ja kaotab sulatamisel osa oma väärtusest,” selgitab Talleggi äridirektor, tunnistades, et kümnendik lihast tuleb ka neil siiski importida, sest näiteks kanakoibadest on Eestis krooniliselt puudu, samas kipub tiibu ja fileesid üle jääma.

Atria väitele, et Tallegg on jänni jäänud ja ei vasta tarbijate ootustele, vastab äridirektor, et nad arenevad koos linnuliha populaarsusega. Ja arenguruumi on. Ei tasu ära unustada ka seda, et kolmandat aastat järjest võitis Tallegg toiduliidu konkursil parima lihatoote tiitli.

“Kui nad on valmis võtma miljonitesse kroonidesse ulatuvat kahjumit, siis teoreetiliselt võivad nad turult mingi protsendi saada, kuid see saab olema väga marginaalne,” hindab Atria linnulihalembust Rannamõisa kaubamärgi juht David Pärnamets.