Selle kõige taustal tuleb nentida, et hübriidihuvilise „võtmed kätte“ uue odavusrekordi omanik on auto, mis senistele omataolistele pika puuga ära teeb. Võrreldava varustusega diiselmootor jääb vaid 1330 euro kaugusele, kuid siingi tasub arvestada tõsiasja, et hübriidil ei pea ise käike vahetama, vaid kõik käib sujuva variaatorülekande kaudu. Selle luksuse eest tulebki ju rohkem maksta ning 6-käigulise Multi-Mode robotkäigukastiga diisel-Yaris maksab sisuliselt sama palju kui hübriid. Vaid 150 eurot vähem.

Linnasõitjale ilmselge kokkuhoid

Hübriidse Yarisega nii linna- kui maanteesõitu proovides sai lisaks sellele, et auto on meeldivalt müravaba mistahes olekus, selgeks ka kõige peamine: kui tulevane ostja hakkab sellega sõitma enamasti vaid pikki maanteesõite, ei ole see investeering, mis end kohe homme ära tasuks. Kütusekulu polnud mõistagi suur, kuid lubatud 3,5 l/100 km püüdmine oli äärmiselt raske.

Kolm mehemürakat istus ümber Amsterdami tiirutades autos kah, kiirendusi ja pidurdamisi tuli samuti ette ja nõnda ta sinna teisele poole viie liitri piiri vägisi kiskus. Aga hea tulemus seegi. Et 1,5-liitrise bensiini- ja elektrimootori kombinatsioon jaksab tunduvalt nobedamalt liikuda kui tavaline 1,3-liitrine bensiinimootor, on kah selgemast selgem. Ehk ega päris mõttetuks investeeringuks sellist ostu kindlasti pidada ei saaks.

Seda enam, et selle auto ülalpidamiskulud on oluliselt madalamad, kui tavalisel autol: piduriklotsid ja –kettad on ette nähtud kestma 100 000 km, sest elektrimootor pidurdab laadides ise väga jõuliselt. Tal puuduvad mitmed olulised kuluosad: sidur, starter, ülekanderihmasid on vähem ning bensiinimootor saab samuti oluliselt vähem vatti.

Selle tööiga pikeneb ja kui Yarist peetakse niigi üsna „pommikindlaks“ autoks ja vastupidavuse etaloniks, siis ega siit enam väga kaugele mõelda tarvis pole. Pealegi on ka sellel maanteemehel aeg-ajalt linna vahele asja ja vot seal on hübriidne Yaris juba igati asjaks.

EV-asendis kiirendab ainult elektri jõul

Elektri jõul suudab hübriid-Yaris liikuda teoreetiliselt küll lausa mitu kilomeetrit, tegelikus elus aga vaid natukene, sest jõudes linnakiiruseni, ehk alates 50 km/h, hakkab bensiinimootor automaatselt tööle.

Mõnes mõttes muidugi kahju, sest päris muhe oleks sahistada hääletult mitu kvartalivahet nagu elektriautoga, kuid samas on bensiinimootori nobe sekkumine ka igati loogiline: kui EV (mis tähendab ilmselt Electric Vehicle`t) nupp oleks tingimusteta ainult elektrimootori ja juhi otsustusvõime päralt, jääks auto suure tõenäosusega varsti kusagil ohtlikul ristmikul lihtsalt seisma. Akud tühjad ja kogu lugu.

Nüüd aga toimib igati asjakohane tööjaotus: elektrimootor teeb ära kõige energiakulukama otsa, ehk kiirendab auto paigalt linnakiiruseni, sealt edasi saab bensiinimootor juba udupeene gaasiga edasi toimetada. Aku laseb hetkeks silma looja, lastes end bensiinimootoril ja inertsjõul toita kuni järgmise ristmikuni. Värske ja puhanuna „laksab“ ta autole taas linnakiiruse sisse ja teatepulk läheb uuesti bensiinimootori kätte. Lihtne ja loogiline!

Kui bensiinimootor kiirendamisele ikka tilkagi kütust ei kuluta, pole ka lubatud 3,1 liitrine keskmine kulu üldse ebareaalne. Vaikselt, linnakiirusel, ilma erilise tuuletakistuseta, madalate pööretega kulgedes on kütusekulu sisuliselt olematu.

Stiilne ja mitte vähem praktiline

Nö tavalistele hübriidautodele, mis ei ole täiesti omaette nähtused (Toyota Prius, Honda Insignia jt), heidetakse vahel ette seda, et ta ei erine tavamudelitest kuigivõrd. Ostja maksab kallist raha aga naabri oluliselt odavam bensiinimootoriga auto näeb täpselt samasugune välja. Paljud siis ikka seda tagaluugil olevat Synergi Drive vms kirja lugema lähevad? Või kui paljud sellest üleüldse miskit aru saavad?

Yaris hübriid on selles mõttes igati aus kaup. Ostja saab täiesti teistsuguse esipampriga auto, millist ühelgi tavalisel Yarisel ei ole. Märksa jõulisema ja stiilsema sealjuures. Teine pidev süüdistus on, et akud võtavad pakiruumis nii palju ruumi ära, et poekotte pole pärast enam kusagile panna. Jama puha! Yarise pakiruum oli enne suhteliselt kasin ja on seda ka pärast akude lisandumist: mõlemal juhul täpselt 286 liitrit. Ehk akude süüks ei saa siin küll midagi panna.

Kokkuvõtteks

Esimest korda sõitsin hübriidautoga umbes 12 aastat tagasi, kui Eestisse oli korraks „käima tulnud“ esimese põlve Honda Insight. Teate küll, see koleda tagaosaga, rattad koobastesse ära peidetud kaheukseline isend, mille tagaosa oli silmini akusid täis ja kuhu peale kahe esiistme enam midagi muud sisse ei mahtunudki.

Toona ma mõtlesin, et püha jumal, milleks küll ometi? Ja olin kindel, et minu silmad seda küll ei näe, et tavatarbijal oleks kunagi mõistlik ja kasulik selline auto endale osta. Kuid täna, pärast tosinat aastat, pean ma tunnistama, et see aeg on käes!

Vist…sest, kui nüüd teemat laiendada sellele, milliseid autosid veel saab 17 000 euro eest osta, siis nii rõõmsalt ma veel seda välja ei hõikaks…. Aga see on hoopis teine teema. Täna oli teemaks Toyota Yaris ja tema potentsiaalsed ostjad.

Meeldis: Kütusekulu linnas, hind, vaikus salongis, ülalpidamiskulud

Ei meeldinud: Kütusekulu maanteel, Yarise kasin pagasiruum

Allikas: Whatcar.ee