Põltsamaa Felix kujundab eestlaste maitset

 (6)
Maalehe hoidisekonkursil tuli žüriil hinne anda 55 hoidisele.
Maalehe hoidisekonkursil tuli žüriil hinne anda 55 hoidisele.Foto: Sven Arbet

Maalehe tänavuse hoidisekonkursi peasponsoriks on Eesti üks suurimaid hoidisetootjaid Põltsamaa Felix, kelle väärt toodanguga on mitu põlvkonda eestlasi üles kasvanud.

Just Põltsamaa Felixi ettepanekul keskendusime sel aastal kõrvitsa- ja kurgihoidistele, sest parima hoidisega kavatseb Põltsamaa Felix oma sortimenti täiendada ning mõlema nimetatud toorainega on hoidisetehasel ülisuured kogemused.

Hoidisekonkursi žüriis oli esindatud tehase tehnoloogiaosakond ning nende professionaalne vaade asjadele juhtis kogu žürii tööd.

Põltsamaa Felixi tootegrupijuht Pille Riin Rimmel, millise kogemuse andis tehnoloogidele hoidisekonkursi žüriis kaasalöömine?

Osalejate leidlikkusel ei tundu piire olevat. Hoidised varieerusid klassikutest tõeliste ohoo-efektideni. Näiteks olid mitu osalejat tõestanud, et ka kurgist ja kõrvitsast saab keeta maitsvat moosi. Aga näiteks kõrvitsamesi tekitas küll kõikides siira vaimustuse.

Tore näha, et hoidiseid tehakse oma aia kurgist ja kõrvitsast, lisandiks küüslauk, sibul, mustasõstralehed jne. Kasutatud on küll ka eksootilisi maitseaineid, kuid seda hoidistele pisut põnevama nüansi andmiseks.

Kindlasti on praegu trendiks teravad maitsed. Pikaajalist, mõõdukat ja just järelmaitses avalduvat vürtsi annab hästi tšilli, mida eri määral märkasime paljudes hoidistes.

Seotud lood:

Milline on Põltsamaa Felixi toodangus kõrvitsa- ja kurgihoidiste osakaal?

Mahuliselt kõige rohkem valmistatakse Põltsamaal kurgihoidiseid. Sel hooajal tegime neid kokku üle 2000 tonni, millest enam kui poole eksportisime Soome, Rootsi, Lätti, Leetu ja Venemaale.

Järgnevad kõrvitsahoidised ja seejärel kapsatooted. Sel hooajal oli meil sortimendis kokku 20 erisugust kõrvitsahoidist, mida valmistasime lisaks Eesti turule ka Soome ja Rootsi. Kõrvitsaid ostame üheksalt lepinguliselt partnerilt Eestist, kokku ligi 1000 tonni.

Milline hoidis on Põltsamaa Felixi valikus kõige populaarsem?

Muutumatuna on Põltsamaa Felixi sortimendis üle 21 aasta olnud Perekurk, Piknikukurk ja Kurgisalat. Need tooted arendati välja ja toodi turule 1994. aasta sügisel ning kuni tänaseni on neis ainsa muudatusena võetud välja vaid säilitusained. Muidugi on ka pakend vahepealse aja jooksul muutunud.

Alates sellest hooajast on kõigil Põltsamaa köögiviljahoidistel ka nutikas ja lihtsalt avatav purgikaas, mille ettevõte võttis oma köögiviljahoidistel kasutusele tänavu sügisest. Maailma ühe juhtiva pakenditootja Crown Packaging arendatud Orbiti-nimeline kaas koosneb kahest osast ning selle välist ringi keerates avaneb imelihtsalt klõpsatades purgi põhikaas. Eestis varem sarnase tehnoloogiaga purgikaant kasutatud pole ja oleme turul ainsad, kes seda kasutab. Nüüd peaksid kõik kurgi- või kõrvitsapurkidel kaane tunduvalt lihtsama vaevaga lahti saama.

Muidugi ei saa mainimata jätta ka kuulsat Põltsamaa sinepit. Põltsamaa kange sinep on õigusega Eesti kõige kangem, ja seda juba üle 55 aasta. Tuubisinepi tootmisega alustati Põltsamaal 1960 ja tänini on see üks väheseid alumiiniumtuubis tooteid, mida endiselt ostetakse.

Alumiiniumtuub on sinepile heaks kaitseks, säilitades nii eeterlikud õlid kui ka sinepi värvi, hoides toodet päikesevalguse ja õhu eest. Kuna kanget sinepit kasutatakse korraga suhteliselt vähe, on just tuubist parajat kogust hea serveerida.

Viimase 20 aasta jooksul on mitu konkurenti üritanud kokku segada sinepipulbrit ja toonud oma toote äravahetamiseni sarnase tuubiga ka turule. Mõned tarbijad on ekslikult valinud selle sinepi ning pärast meie toote poole tagasi pöördunud. Põhjuseks ilmselge pettumus konkureeriva toote kvaliteedis ja maitses. Üle 50 aasta kogemust ning edasiantud teadmisi tähendab stabiilset, usaldusväärset ning kõrget kvaliteeti, mida saab usaldada.

Kuidas leitakse hoidistel selline maitsete tasakaal, mis sobib laiale massile? Kas seda otsustavad ainult tehnoloogid või vaatate ka selle pealt, mida poest rohkem ostetakse ja seega populaarsem on?

Tootearenduses lähtume eelkõige kohalikust harjumuspärasest maitsest. Toode peab olema maitsev ja kindla iseloomuga. Tarbija peab saama meie tootest maitse-elamuse, mis paneb seda eelistama ka pärast esmakogemust.

Öeldakse, et toiduainel on kaks tõehetke. Esimene neist peab olema atraktiivne pakend, mis paneb tarbija just seda toodet eelistama ja kaupluseriiulist ostukorvi asetama, ning teine tõehetk on toodet maitstes.

Loe veel

Kui maitse on ootuspäraselt hea ja täidab tarbijate ootusi, on tootearendaja ning toiduvalmistaja töö hästi tehtud.

Samuti lähtume ülemaailmsetest trendidest toiduainetööstuses, nagu naturaalsus ja tervislikkus, funktsionaalne ja mugav pakend ning kohalik harjumuspärane maitse.

Kuidas kommenteeriksite hoidisekonkursil esikoha saanud hoidist ja kas see võiks olla Eesti rahva uus lemmik?

Kõrvitsa-astelpajusalat on mitmeti uudne ja huvitav hoidis. Enamasti teatakse kuubikuteks lõigatud kõrvitsast tehtud marineeritud kõrvitsasalatit, ent sellega tihti kõrvitsahoidised piirduvadki. Konkursi võidutöö toob aga lauale täiesti uue vaatenurga ja maitsekombinatsiooni, mis kindlasti paljude südamed võidab. Riivitud kõrvits annab värske salati sarnase konsistentsi, sidrun, kaneel ja ingver teevad maitset särtsakamaks ning astelpaju lisab kodusust ja tervislikkust – on ju tegu teada-tuntud kodumaise supertoiduga.