Kolmveerand eestimaalastest usub end ostvat valdavalt kodumaiseid toidukaupu. 2012. aastaga võrreldes on kasvanud ka toidukaupade päritolumaa hoiakuline tähtsustamine – päritolumaad peab oluliseks 72% tarbijaist. Oluline mõjutaja on siinjuures vanus ja haridustase: mida kõrgem haridustase, seda enam valitakse kodumaiseid toidukaupu, alla 35aastaste seas hinnatakse importtoiduainete osatähtsust suuremaks kui vanemate tarbijate hulgas.

„Ühelt poolt on tarbimiseelistuses selgelt näha Euroopa Liidu mõju, mistõttu on meie turul rohkem teiste riikide toodangut. Teisalt on ka märgata noorte suurem huvi erinevate toodete proovimiseks,“ ütles kaubanduse ja põllumajandussaadusi töötleva tööstuse osakonna juhataja Taavi Kand. „Kodumaise toodangu eelistamise kõrge tase näitab Eesti toidusektori head konkurentsivõimet.“

Enamikul tarbijaist tuleb endi hinnangul jätkuvalt ette olukordi, kus toidukauba päritolu eristamine on keeruline. „Päritolu kindlakstegemist raskendab selgelt private labelite laialdane kasutamine, kuna tootjat on keerulisem tuvastada,“ selgitas Kand. „Eesti tarbija küll eelistab kodumaist, aga tihtipeale on tal keeruline seda ära tunda.“

Toidukaupade ostueelistuste ja hoiakute uuringust selgus, et tarbijad sooviksid toidu kohta enim teada selle päritolumaad, tootjat ja koostist, samuti soovitakse rohkem reklaami ja degusteerimisi.

Uuringu „Eesti elanike toidukaupade ostueelistused ja hoiakud 2013“ viis Põllumajandusministeeriumi tellimusel läbi TNS EMOR.