Tere juhi ja omaniku Oliver Kruuda sõnul jätkatakse vaid oma kaubamärgi toodete müümist.

“Põhjus oli, et me ei saavutanud kokkulepet hinnas ja ka levivad kuuldused, et nõnda odavalt piima toota olevat võimalik vaid pulbrist,” selgitab Kruuda Maalehele, kinnitades, et Tere ei ole ega hakka ka kunagi pulbrist piimatooteid tootma.

Tema sõnul otsustas Tere ketipoodide omamärgipiima Baltikumi turule mitte toota arvestusega, et kettidel pole omamärgipiima majanduslikult otstarbekas Poolast ja Leedust importida.

Seega üritab Kruuda odavama joogipiima tootmisest keeldudes poodides piima hinda tõsta.

Selleks peaksid ka Valio ja Maag Piimatööstus asjaga kaasa tulema. Nende tööstuste juhid tunnistavad aga, et piima väljamüügihinna määramisel on jäme ots ketipoodide käes ja erinevalt Kruudast ei ürita nad tuuleveskitega võidelda.

Asjad ei ole päris nii, nagu paistavad

Praegu maksab kõige odavam joogipiim, kandku see siis tööstuse või poe kaubamärki, 50 senti liiter. Vaid Selveri ja Rimi kettides on omamärgipiim kuus senti kallim.

Just Rimi keti jaoks piima tootmise Tere lõpetaski.

“Tere soovis hinda tõsta, ning kuna teine tunnustatud Eesti piimatootja pakkus toodet odavamalt, otsustasimegi uue piimatootja kasuks,” selgitab Rimi kommunikatsioonispetsialist Katrin Bats.

Rimile valmistab nüüd Tere asemel Alpenrose ja Rimi piima Maag Piimatööstus.

“Private label ei ole kellegi esimene eelistus,” tunnistab Maag Piimatööstuse juht Valdis Noppel. “Aga kui meie ei tee seda, siis teeb keegi teine, olgu siis Eestis või välismaal.”

Samas kummutab ta arvamuse, et kaupluste omamärgitoodet valmistavad tööstused kahjumiga. Noppeli sõnul on mõnel korral küll tulnud seda teha, kuid vahel tuleb ka mõnda oma bränditoodet kahjumlikult toota.

Tere piimatööstuse poolt meediasse paisatud teavet private label’i tootmise lõpetamise kohta nimetab Noppel populistlikuks PRiks.

“Ajakirjandus laulab seda laulu, mida Tere ette laulab,” nendib ta. “Asjad ei ole päris nii, nagu paistavad.”

Tere toodab jätkuvalt Meieri piima

ETK-le kuuluvates A&O, Konsumi ja Maksimarketi poodides on müügil kaupluseketile kuuluvat Meieri kaubamärki kandvad piimatooted. Veel mõni aeg tagasi valmistas neid Maag Piimatööstus, kuid mullu aprillist alates Tere.

Kusjuures erinevalt Kruuda jutust ei lõpetanud nad Meieri piima tootmist, vaid teevad seda ka praegu. Erinevuseks vaid see, et lisaks Meieri nimele on pakil ka Tere kirjaga punane jutumull.

ETK turundusdirektor Monika Heinrand tõdeb, et tarbijatel on vahel väga keeruline toodete päritolu tuvastada, kuna seadused ei nõua tootjariigi väljatootmist.

Lähtuvalt tarbijate tagasisidest soovib ETK Grupp omamärgitoodetel tulevikus eestimaise päritolu pakendile märkida.

“Koostöös AS Terega otsustasime kolme Meieri toote puhul – piim, keefir ja hapukoor – alates veebruari keskpaigast tuua eestimaisuse rõhutamiseks tootja kaubamärgi pakendi esiküljele,” selgitab Heinrand.

Ka Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing kinnitab, et tootjafirma puudumine omamärgitoodetel tekitab tarbijates segadust. Tema hinnangul on kõige parem lahendus see, kui tootja pakendil välja tuua, nagu Meieri piima puhul tehtigi.

See, kui palju maksab kaubanduskett tööstusele iga piimaliitri pealt, ei ole avalik.

Küll on aga poes avalikult näha, et Tere poolt lõpetatud Rimi piima väljamüügihind on kümnendiku kõrgem kui 50sendine Meieri piim, mida Tere endiselt toodab.

Kusjuures Oliver Kruuda ütleb, et “50 senti pole taastootev hind ei piimatööstusele ega ka põllumajandussektorile”. Nii et tema sõnad ja teod ei lähe kokku.

Tööstused tahaks väljamüügihinda tõsta

Tundub uskumatu, et üks ettevõte võtab kätte ja lõpetab teatud toodete tootmise päevapealt, kuigi need andsid 27% koduturu käibest nagu jaekettide omamärgitooted Terele viimases kvartalis.

Ehk on asi hoopis selles, et põllumeestele piimaraha maksmisega venitamise tõttu müüakse suur osa varem Teresse läinud piimast hoopis Lätti ja Leetu?

Ühelt poolt piimapuuduse ja teisalt või ja piimapulbri (mida Paides toodeti) madala maailmaturu hinna tõttu on Tere sunnitud sulgema ka oma Paide tootmisüksuse.

“Pulbri ja või hind lubab täna piimahinda vaid 0.29 eurot piimakilo eest,” ütleb Oliver Kruuda. “Kindlasti on tänuväärne, et paljud piimatootjad on leidnud oma toorpiimale turgu ka iseseisvalt, müües piima Lätti ja Leetu, saades praegu kindlasti head ja kasumlikku piimahinda.”

Põllumehed müüvad iga viienda Eestis lüpstud piimakilo lõunanaabritele. Suuresti seetõttu on viimased poolteist aastat püsinud piima kokkuostuhind Eestis stabiilne.

Statistikaameti andmetel tõusis kokkuostuhind tänavu jaanuaris 2% ehk 327 euroni piimatonni kohta. Nii kõrge oli see viimati eelmise aasta aprillis.

“Toorpiima ja muude sisendite hinnatõus on pannud tööstused surve alla oma väljamüügihindu mõningal määral tõsta,” tunnistab Valio Eesti direktor Maido Solovjov.

Iseasi, kas hinnatõus poodide tihedas konkurentsis ka tarbijateni jõuab, kuna mõned kauplused on piima 50sendise väljamüügihinna külmutanud.

Samas ei usu Solovjov, et ka toorpiima kokkuostuhinna tõus jätkuks, sest piimatoodete maailmaturul valitsevad praegu pessimistlikud toonid.


Odavaim 2,5% kilepiim

Konsum 0.50 Meieri (Tere)

Prisma 0.50 Pere (Valio)

Maxima 0.50 Tere ja Farmi (Maag)

Comarket 0.50 Alma (Valio)

Säästumarket 0.50 Alpenrose (Maag)

Rimi 0.56 Rimi (Maag)

Selver 0.56 Selver (Valio)

Allikas: Maaleht