Foto: Andres Putting

Seega enne kui taotleda mõne poe kliendikaarti, millega ka krediiti pakutakse, tuleb meeles pidada, et kaarti kasutades võetakse igapäevaostudeks (olgu siis toit, rõivad või kodutehnika) tegelikult laenu. See aga toob kaasa täiendavaid kulusid, sest kasutatud raha eest tuleb üldjuhul intressi maksta ning emotsionaalsemad ostjad võivad kergesti laenutsüklisse sattuda.

Ka peab arvestama, et kui kaardiga saab sularaha välja võtta, tuleb maksta selle eest teenustasu. Kuna üldjuhul pakutakse kliendikaarte ka ilma krediidivõimaluseta, tasub hoolega mõelda, kas täiendavat laenu on ikka vaja.

Kui siiski poe kliendikaart-krediitkaardi kasuks otsustada, tuleb enne lepingu allkirjastamist hoolega kaardi kasutamise tingimused läbi. Kaardi nimes ei pruugi sõna "krediitkaart“ üldse sisalduda, kuid sisuliselt on siiski tegemist krediitkaardiga.

Lisaks tasub teada, et üldjuhul ei ole kauplus, kelle kliendikaardiga krediidivõimalus kaasneb, ise krediidi pakkuja. Selleks on tavaliselt kas mõni pank või muu krediidiandja ning seetõttu peaks uurima, kellega täpselt krediidilepingu sõlmitakse.

Ühtlasi on hea teada, et krediitkaardi pakkuja peab andma tarbijakrediidi standardinfo teabelehe, mis on kõikides eraisikutele laenu väljastavates ettevõtetes ühesugune. See lihtsustab erinevate pakkumiste võrdlemist. Teabelehel märgitakse ära sulle pakutava laenu suurus, intressimäär aastas, krediidi kulukuse määr, muud lisanduvad tasud, viivised ja teised võlgnevusega seotud tasud, lepingu kestvus jne.

Mida tasub uurida kaupluse krediitkaarti taotledes?

Kas kaardil on väljastamistasu, kuu- või aastatasu? Erinevate kaupluste tingimused on erinevad – mõnes võib olla kehtestatud kuutasu, mõnes mitte.

Kas kasutada antava krediidilimiidi suuruse saad lepingut sõlmides ise valida või on see juba lepingus ette kindlaks määratud? Krediidilimiit on summa, mille ulatuses saad kaarti kasutada.

Kui suur on aastane intressimäär ja kuidas seda arvutatakse? Kas kaarti kasutades hakatakse intressi arvestama kohe ostu sooritades või kehtib teatud päevade jooksul intressivaba periood? Praegu pakutavate erinevate kaupluste krediitkaartide seas leidub mõlemaid variante.

Millal peab kasutatud raha tagasi maksma – kas kuupäeva saad lepingut sõlmides ise valida või on see kaardi väljastaja poolt kindlaks määratud?

Kas pead kokku lepitud maksepäeval kogu kasutatud summa korraga tagasi maksma või saad seda teha regulaarsete osamaksetena? Praegu pakutavate erinevate kaupluste krediitkaartide puhul on kasutusel mõlemad variandid.

Kui tegemist on regulaarsete osamaksetega ehk püsimaksega kaardiga, tähendab see, et kasutatud raha tagasimaksmiseks on kindel kuupäev ning sa võid maksed jaotada pikema perioodi peale. Üldjuhul saad lepingut sõlmides valida, kui suure osa kasutatud summast igakuiselt tagasi maksad. Tasuks valida enda võimalustele vastav võimalikult suur summa, sest mida kiiremini kannad pangale laenatud raha tagasi, seda vähem pead intressi maksma. Üldjuhul on võimalik ka kogu kasutatud summa maksepäeval tagasi maksta, nii ei pea sa intressi üldse tasuma.

Mis juhtub, kui sul ei ole maksepäeval kontol piisavalt raha, et kasutatud summa tagastada või kokkulepitud püsimakse teha? Kas hakatakse arvestama viivisintressi, pead maksma trahvi või kaasneb muid kulusid?

Kas sabd ise oma kaardiga seotud kontole raha juurde kanda, et kaardil olevat summat suurendada? Kui jah, siis kas sellele osale, mis ise juurde lisatakse, makstakse ka intressi?

Kas kaardiga on võimalik pangaautomaadist või kaupluse kassast sularaha välja võtta? Kui see on võimalik, siis arvesta sellega, et pead maksma raha välja võtmise eest teenustasu. Reeglina on see teatud protsent väljavõetavast summast, millele võib lisanduda ka fikseeritud tasu.