Esiteks hirmutas teda kardinasalongides välja käidud tellmustöö valmimise võimalik tähtaeg, mis valdavalt jäi kuu või paari kanti. Teiseks ei osatud kusagil öelda kardinate ligilähedastki hinda, mis pidavat väga paljudest asjaoludest sõltuma ja võivat selle tõttu jääda 60–600 euro vahemikku. Kangavariante oli kataloogides sadu, kui mitte tuhandeid, ning kõik see võttis silme eest kirjuks ja pani pea huugama. Ka internetist ei õnnestunud midagi tarka leida, sest ruloodele ega kardinatele e-poode pole, saab tellida vaid valmislahendusi, aga nendega on ikka nii, et mis on liialt pikk, mis ülemäära lai, ühel ei sobi kinnitused ja teisel värvitoon.

Tellimuse täitmise kiirus on aknakatete puhul aga sageli kriitilise tähtsusega, eriti kui neid vajab uude majja või korterisse sissekolija. Ei taha ju kuude kaupa elada nii, et kõik, mis toas tehakse, on väljapoole näha, või siis riputada akende ette mingeid suvalisi kile- või riidetükke. Lisaks on inimeste mõtestatud soov tarbida nõnda, et kui sa oled juba millegi eest maksnud, siis sa saad selle asja ka kiiresti kätte.

Tarneaeg on lühike, sest kliendil on kiire

Nähes probleemi ja tunnatades turul täitmata kohta, võttis Priit Patrael kätte ning pani paberile tulevase firma äriplaani. Firma, mille põhitegevus oleks kliendi mõõtude ja soovide järgi ruloode valmistamine ja nende müük peaasjalikult veebipoes.

Pärast aastast laagerdumist võttis Patrael äriplaani sahtlist välja, sest tuttav ärimees, ökosaunu valmistava OÜ Eco Oil juht Gunnar Paalman sai Savernas valmis uue tootmishoone ning pakkus, et seal jaguks ruumi ka rulootootmise sisseseadmiseks.

Kuna ka Paalmanile rulooidee meeldis, lõid mehed käed ja asutasid kahasse ettevõtte Rulo.

„Tol ajal tuli üsna sageli vastata tuttavate küsimusele. Ja mitte sellele, et miks sa hakkad ruloosid tootma, vaid küsiti hoopis, et mis häda pärast sa hakkad neid Savernas tootma, kus pole tööjõudu, mis on ilmselt ka logistiliselt pärapõrgu ja kes sinna neid ruloosid ostma tuleb,” meenutab Priit Patrael. „Aga meil on ärimudel algusest peale üles ehitatud sellele, et toodame ruloosid küll Savernas, aga saadame neid kulleriga mistahes Eestimaa punkti ja teeme seda kindlasti teistest kiiremini.”

Nii ongi Rulo toodangu tarneaeg tellimuse saamisest ruloo kliendi ukse taha jõudmiseni 5–7 päeva. Kiirus tuleb sellest, et tellitavate ruloode jaoks vajalik materjal on ettevõttel laos olemas. Kui materjali pole, ei saa seda ka tellida. Tavaliselt käib ruloode ja teiste kardinate tellimine nõnda, et pärast salongis tellimuse vormistamist saadetakse materjali tellimus edasi kusagile Poola või Saksamaale. Sageli pannakse kardin kokku veel hoopis kusagil kolmandas kohas ning kogu selle vahendamise ja transpordi peale kulub tegelikult lõviosa tellimuse täitmise ajast. See on lõiv, mida tuleb maksta ülilaia tootevaliku pakkumise pealt.

Saverna ruloomeistrite kataloogides sellist kogust erinevaid kangaid, värve ja mustreid pakkuda ei ole, alustati paarikümne kangamudeliga, nüüd on neid umbes 80 erinevat, mida saab kombineerida vastavalt tellija soovile kas tekstiilruloode, kassettruloode või voldikkardinate valmistamisel.

„Tõepoolest, meil ei ole viitkümmend erinavat halli varjundit ega hakka ka kunagi olema. Elu näitab, et inimesed võivad küll vaadata ja kiita, et oi kui kena punane või nii lahe sinine, aga lõpuks tellitakse 75% juhtudest ikka kas valge, helehall, tumehall või šampanjavärvi ruloo,” kirjeldab Patrael. „Kindlat tooni taga ajada on praktiliselt võimatu, pildi peal näeb asi ühte, salongis teist ja kodus kolmandat moodi välja, lisaks sõltub värvus veel sellest, kuidas ja milline valgus kangale langeb.”
Rulo Saverna tsehhis on praegu ametis kaks komplekteerijat – Signe Sada (vasakul) ja Irene Varul, kes mõlemad kohalikud elanikud. Kuna aga tööd on järjest rohkem, on peagi ka töökäsi juurde vaja.

Hind kujuneb veebis tellimust täites

Kuna 90% ruloodest müüakse interneti kaudu, kusjuures omakorda 90% klientidest jõuab Saverna ruloode müügikeskkonda sotsiaalmeedia vahendusel, siis ei ole tootmise konkreetsel asukohal teab mis suurt tähtsust, sest kullerteenuse väljakujunenud hinnad on Eesti piires suhteliselt sarnased. Samal põhjusel pole Priit Patrael pidanud otstarbekaks ka müügisalongide asutamist nn tõmbekeskustesse – inimesel on mugavam kodus mõtelda, mõõtusid võtta ja pererahvaga aru pidada, selle asemel et kambakesi salonge mööda käia.

Rulo veebilehe ruloode ja voldikkardinate müügikeskkonnas on peale sobilike materjalide ja detailide valiku ära toodud ka täpsed juhised, kuidas aknaid mõõta, et katete suurused õiged saaksid. Kogu veebiplatvormi arendamisse on ettevõtte omanikud kolme aasta jooksul paigutanud oma 40 000 eurot.

„Ma ei taha olla mingi range asutuse esindaja, kes töötab kellast kellani ja siis mitte üks piuks. Kui keegi tahab ruloosid tellida laupäeva õhtul kell kümme ja kirjutab meile, siis me vastamegi talle laupäeva õhtul kell kümme,” iseloomustab Priit Patrael oma ärifilosoofiat. „Suhtleme inimestega samamoodi, nagu kõik on harjunud tänapäeval omavahel suhtlema. Nõnda on meil teinekord nädalavahetusel juba tehing tehtud ja tellimus tootmises, kui kardinasalongid esmaspäeval alles uksi avavad.”

Selleks, et Savernas tootmist arendada, on ettevõte leidnud väga sobivad inimesed sellestsamast alevist, töökohast 300–400 meetri kauguselt, ja Rulo juht usub, et laienedes leitakse neid sealt veel. Usku kinnitab tõsiasi, et Põlvamaa keskmise tasemega võrreldes makstakse töötajatele korralikku palka. Laienemine on aga lähiaja küsimus, sest Savernasse plaanitakse tuua ka voldikkardinate tootmine ja ilmselt on vaja töökäsi juurde ka tootmismahu pideva suurenemise tõttu, seda enam, et järgmisel aastal on plaanis ruloode veebimüük suunata ka Lätti. Kui eelmisel aastal valmis 1250 rulood, siis tänavu seati eesmärgiks 3000, aga juba septembris oli tehtud 3300 ja aasta lõpuks saab neid kokku ilmselt 4000 tükki.

Savernas tehtud ruloode hinnad paiknevad Priit Patraeli hinnangul kusagil turu keskmike seas või veidi alla selle. Üldse saab Eestis ruloosid tellida umbes 18 kohast, viis-kuus ettevõtet ka toodavad neid siin.

„Meie müügistrateegia erineb kõikide teiste Eestis aknakatteid müüvate firmade müügist. Tellimust täites on meie puhul kohe näha, kui palju konkreetsete parameetritega ruloo maksab. Hind on absoluutselt selge ja hinnapoliitika läbipaistev,” selgitab ta. „Üldiselt pakuvad ruloode müüjad aga hindu igale laekunud hinnapakkumisele eraldi, klient ei tea hinnakujundusest midagi. Hind määratakse lisaks materjali- ja töökulule ka vastavalt hooajale ning sellele, kui palju selle kuu müügiplaanist veel puudu on.”

Kui ehitatakse, on vaja ka ruloosid

Patrael ütleb oma kogemusele tuginendes, et inimesed saavad korrektsete mõõtude võtmisega üldjuhul suurepäraselt hakkama. Ja kes ei saa, seda ollakse valmis juhendama. Ja kui tellimus sisaldab nelja või enamat rulood, ollakse valmis tulema kohapeale ise mõõtusid võtma, kusjuures ruloode hinda see kallimaks ei aja. Samuti ei pea eraldi arveldama tellitud kauba kojutoomise eest, sest ka see kulu sisaldub juba tellimuse hinnas.

Kassettruloo keskmisele aknale maksab 65 eurot. Tegelikult aga standardseid aknaid pole. Väliselt võivad nad ju sarnased näida, aga mõõdud erinevad tootjate, mudelite ja partiide lõikes.

Levinud on selline ostmine, et kõigepealt tellitakse üks ruloo, klient vaatab, kas see tuleb lubatud ajal ja vastab tema ootustele, ning seejärel teeb juba suurema tellimuse, et kõik oma elamise aknad sellistega varustada.

Praegu, kui majanduslik järg on ühiskonnas suhteliselt hea, on umbes kaks kolmandikku ruloode ostjatest uue kodu omanikud, kel pole vaja vanu aknakatteid uuendada, vaid kes soetavad need oma uue kodu tarbeks.

„Seda on mul ettevõtjana oluline teada, sest kui ehitusaktiivsus väheneb, siis mõjutab see eeldatavasti ka ruloode ostmist ja nende tootmist. Eelmise kriisi ajal tunnetasid seda moel või teisel paljud,” räägib Priit Patrael.

Kuigi valdavalt on rulootellijad eraisikud, on Rulo klientide seas olnud ka mõned ehitusfirmad, kust on laekunud n-ö hulgitellimusi. Ilmselt on kogu arendatav maja siis juba ka aknakatetega varustatud. Hangetel ei ole Priit Patrael siiani osalenud, aga ta tunnistab, et see on osa ettevõtte turundustegevusest, mida ta soovib lähemal ajal järele aidata ja selles vallas aktiivsemalt tegutsema hakata.

Teise arengusuunana nimetab ta tellimiskeskkonna loomist edasimüüjatele ning koostöö tegemist praeguste kardinasalongidega, et ka need klientidele, kes eelistavad eriti kiiret tellimuse täitmist, Saverna ruloomeistreid soovitaksid.

„Nendest valdkondadest ei pea saama meie tuumarendus, aga samas on need asjad, mida oleks ilmselt rumal eirata,” kinnitab Patrael.

Muide – hiljuti saatis Eco Oil Pakistani sadakond Savernas toodetud kämpingut, mille akendel ees Rulo rulood. Seega on esimene samm ka eksporditurul tehtud.