Rail Balticu uued eskiisfotod Foto: Rail Baltic

Kui EKRE liin on valdavalt seisukohal, et Rail Balticast asja ei saa, siis majandusminister Taavi Aas kinnitas esmaspäeval, et tema koalitsioonilepingule tuginedes Rail Baltica saatuse pärast eriti ei muretse. Aasa sõnul on Martin Helme isegi raudtee ehitamise rahastamisele just igakülgselt kaasa aidanud.

„Martin Helme allkirjaga Rail Baltica investeeringute kavas on toodud välja üle 30 konkreetselt raudtee ehitusega seotud objekti ja mul on raske uskuda, et ta ei tea rahandusministrina, millele ta allkirja on andnud,” märgib Aas.

Pealelõunal jõudis avalikkuse ette Martin Helme Facebooki postitus, kus ta Taavi Aasa seisukoha ümber lükkab, väites, et tegelikult pole tänaseni RBl „suuremaid asju” ehitatud.

„Kolleeg Taavi Aas esines täna lennuka fraasiga, et mina kaitsvat RB projekti nagu Antante läänerinnet. Taavi on valitsuses RB suurim toetaja ja meil on sellest hoolimata väga hea läbisaamine. Antud väide on siiski eksitav," märgib Martin Helme.

„Mida ma kaitsen, on võimalikult suur rahastamine EL-i vahenditest Eesti eelarvesse. Ja olen alati seisnud suhtluses nii oma Eesti kui Euroopa kolleegidega selle eest, et raha peaks minema mitte RBle vaid meie regionaalarengu ning põllumajanduse toetamiseks.”

Helme viitab oma postituses ka asjaolule, et juba koalitsioonilepingu sõlmimise ajal oli üks keerulisemaid kokkuleppekohti Rail Baltic. Kui Martin Helme ütleb nüüd, et EKRE oleks juba aasta eest tahtnud RB projekti seisma panna, siis Keskerakond ja Isamaa olid veendunud vastupidises – et Rail Baltic peab tulema.

„Lõpuks lepiti nii, et kui ELi osalus väheneb (st meie rahaline panus suureneb), siis "vaadatakse projekt üle". Seda viimast sõnastust ma loodan, pole vaja tõlkida," kirjutab Helme.

Sellega aga kogus sõnasõda sotsiaalmeedias veelgi hoogu. Õhtul võttis seal sõna juba ka Jüri Ratas, soovitades EKRE liidritel ka päriselt tööd teha ja pühenduda kokkulepitud asjade elluviimisele.

„Rail Balticu rajamine on väga oluline nii Eestile, Lätile, Leedule kui tervele Euroopa Liidule. Juba ülehomme (kolmapäeval – toim.) arutan projekti seisu taas oma Läti ja Leedu ametikaaslastega,” märgib Ratas.

„Oleme nendega leppinud kokku, et jälgime edenemist regulaarselt, et see meile ja tervele regioonile oluline transpordiühendus valmiks kindlasti Euroopa Liidu järgmise eelarve raames."

Peaminister lisas, et projekti rahastamine ja valmimine on kindlalt Eesti huvides ning kinnitas, et tema juhitav valitsus töötab Rail Baltica valmimise nimel.

OÜ Rail Baltic Estonia kommunikatsioonijuht Priit Pruul on seda meelt, et ega RB Estonial kui raudtee arendajal pole poliitikute sõnavõttude juures suurt midagi arvata või kommenteerida – ettevõtte asi on jätkata raudtee ehitamise ja arendamisega vastavalt neile otsustele, mis olemas on.

„Nendes otsustes mingeid muudatusi pole. Täpselt niisamuti pole ka muutunud see rahvusvaheline leping, mis 2017. aastal rahva poolt valitud Riigikogus ratifitseeriti ja mis on samuti Rail Baltica rajamise aluseks,” selgitab Priit Pruul.

„Erinevad tööd käivad ja päris heas tempos – sel ja järgmisel aastal lähevad hankesse kümned Rail Balticaga seotud rajatised ja ristumised, mida ilma selle raudtee arendamiseta ei ehitataks.”