Kommentaar tugineb 2000. a taanlaste NIRAS AS ja 2005/2006. a K&HAS MAVES AS Inseneribüroo ja Urmas Nugin OÜ uuringutele, järeldustele ja soovitustele.

NIRAS käsitleb kolme kalapääsu varianti, neist järjekorras teine kirjeldab kärestiku ehitamist olemasolevasse tehase veekanalisse. Kärestiku maksimaalne laius on 10 m, pikkus ca 500 m ja kalle 7-8%. Kanali kaldal asuvad tööstushooned määravad kanali ja kärestiku mõõtmed. Seetõttu saab läbi olemasoleva kanali suunata üksnes väikese osa jõevoolust, maksimaalselt ainult 8,6%. Samuti pole kindel kas kanali kärestikke läbiv veevool jõega ühenduskohas on piisavalt tugev, et ligi tõmmata siirdekalu. Võimalus 2 ei ole seetõttu optimaalne, ega ka soovitatav.

Maves AS kaheksast lahendusvariandist on osa seotud energiatootmisega, osa mitte. Viiendas variandis käsitletakse kõne all olevat kanalit koos elektritootmisega. Selle kohta öeldakse, et niisugusel kujul ei täida tõenäoliselt veepoliitika raamdirektiivi nõuet. Sel juhul jääb peaeesmärgiks elektritootmine ja keskkonnakahjud tuleb korvata kasusaaja poolt. Samas ei saa välistada võimalust, et kanali kalateena kasutamisel kalastiku praegune seisund halveneb.

Samal teemal: