Demonstratsioonsõit Sindi uuel automudelismi juhtrajal; Balti karika etapi võistluste päevadel lehvivad kolme riigi lipud kuigi Leedu jäi seekord eemale

Täna hommikul avati Sindi Avatud Noortekeskuse tehnikaringi mudelautode Baltimaade parim juhtrada ja sellega seoses korraldatakse kahepäevane autode juhtrajasõidu Balti karika etapp, mille kavas sõidetakse kolmes võistlusklassis: PR-24, ES-32, ES-24. Umbes 30 Läti ja Eesti võistleja hulgas osalevad ka Sindi automudelistid.

Jânis Rage-Ragis ulatab väikesed kingitused Johannes Metsale ja Marko Šorinile; lindi lõikamist toimetavad Johannes Mets, Marko šorin, Ainàrs Grivinš ja Jânis Rage-Ragis
 Sindi juhtraja avamise juhatavad muusikaliselt sisse Sindi Seltsimaja juhataja Priit Kask ja automudelismi juhtraja projektijuht Johannes Mets

Sindi uue juhtraja valmimine täiendab olulisel viisil Haapsalu, Harjumaa, Tallinna ja Pärnu kõrval Eesti seniseid võimalusi automudelismi harrastajate tegevuses. Sindi linnas on läbitud automudelismi arengus juba 40 aasta pikkune teekond. Pool sajandit Sindis elanud Paul Aron alustas esimese raja ehitamist seitsmekümnendate alguses Kooli tänaval asuvas kivihoones. Ettevõtmise innukas toetaja oli siis tolleaegse Sindi Keskkooli huvijuht Helle Vent, kelle alluvusse automudelismi ring kuulus. Toona kasutati materjaliks prusse, laudu ja vineeri. „Siis oli rada nii tugev, et võis peal istuda, tänapäevane kerge materjal seda muidugi ei kannata,“ rääkis vanameister, kes nüüdseks on vahetu kokkupuute automudelismiga lõpetanud. Siiski on vanaisa harrastus kandunud ka pojapojani. Andi on saavutanud Eesti võistlustel väga häid tulemusi nagu omal ajal ka tema isa. Roland Aron oli seitsme- ja kaheksakümnendatel aastatel nii kõva käsi, et väärilise vastase leidmine osutus pea võimatuks.

Kümmekond viimast aastat on Sindi mudelautode juhtraja tehnikaringi hobikorras juhendanud mehaanikainseneri haridusega Johannes Mets, kelle põhitööks on siiski protsessiarendusinseneri amet firmas OÜ Scanfil. Esimesed automudelismi puudutavad teadmised ammutas entusiast 64-leheküljelisest käsiraamatust, mille oli koostanud 1985. aastal Artur Rand – mees, kes alustas Eestis 1959. aastal esimesena toonases Nõmme pioneeride majas kiirusautomudelite tegevust. Saadud teadmiste najal ja hiljem täienenud kogemustega on Mets noortele õpetanud mudelautode ehitamist. Isegi lihtsama juhtrajagi on ta valmis ehitanud. Ka Metsa õpilased on toonud üleriigilistelt mudelautode juhtrajasõidu karikavõistlustelt häid tulemusi Sinti. Näiteks Kardo Kase pälvis mõne aasta eest N-14 klassis Eesti noorte meistritiitli.

Ent Mets pole rahuldunud saavutatuga ja pikaaegne töö on kandnud sedavõrd vilja, et täna hommikul võisid noortekeskuse tublimad poisid vedada pidulikult punase lindi Pärnu mnt 23 vana hoone ukse ette. Sindi linnapea Marko Šorin ütles avasõnaks, et ükski ettevõtmine ei lähe hästi korda ilma eestvedaja suure panuseta, milleks tuleb ületada kirjeldamatult palju raskuseid ja takistusi, kuid Johannes Mets on sellega toime tulnud. Lindi lõikamise au said projekti juht Johannes Mets, Sindi linnapea Marko Šorin, Limbaži volikogu liige Ainàrs Grivinš ja projekteeria-ehitaja Jânis Rage-Ragis. Seejärel lubati külalised, huvilised ja tehnikasportlased hoone teisel korrusel asuva Baltimaade parima juhtrajani. Vähemalt nii kinnitas selle projekteerija ja ehitaja Jânis Rage-Ragis, kes pärast raja kokku monteerimist juba 15. juulil selle häid omadusi testis.

„Valminud kaheksarajalise automudelismi juhtraja tegelikuks pikkuseks mõõdeti 39,16 meetrit, millega jääb võrdluses Baltimaade teiste analoogidega pisut maha üksnes Vilniuse rajale. Siiski on Sindis Baltimaade pikim 10 meetrine sirge lõik, mis võimaldab sellel etapil arendada tublisti üle 100 km tunnikiirust,“ tutvustas Jânis Rage-Ragis ja osundas erilist tähelepanu veel kahele muutuva raadiusega kurvile, mis lisavad sõidule omamoodi põnevust, aga samas teevad läbimise tehnika ka tunduvalt keerulisemaks. Raja alusmaterjaliks tarvitati MDF-plaati ja osad lõigati välja vastavalt arvutisse programmeeritud CNC-tehnoloogiale. See võimaldab detailide liitmisel ülisuurt täpsust, mis omakorda tagab seda parema raja kvaliteedi. Sõidurajad märgistati uudset tehnoloogiat kasutades värvikoodiga ja elektritoide tuleb vastupidiselt varem tarvitatud akudelt otse seinakontaktides olevast võrguvoolust.

Firma IK AM Trase töötaja Jânis Rage-Ragis on seni projekteerinud ja ehitanud Euroopasse ca 50 juhtrada, neist Eestis Haapsalusse, Tallinnasse, Pärnusse ja nüüd ka Sinti. Läti mees ise on samuti juhtraja mudelautospordis tipptegia, kes tuli 2011. aastal Sao Paulo maailmameistrivõistluste viiendaks ja omab maailma üldarvestuses 12. kohta. Seega on Sindi raja ehitamisel arvestatud ka tipptasemel sportlase isiklike kogemustega.

Avatud rada on üks osa mudelautode juhtradade ehitamise ühisprojektist, mis teostus Limbaži ja Sindi linnade vahelise koostöö tulemusena. Eesti-Läti ühisprogrammi rahastas Euroopa Regionaalfondi vahenditest EAS. Tervikprojekti maksumuseks arvestati kahele linnale 33 970 €. „ANK-i poolse projektiga „Targaks ja tugevaks“ hangiti Sindi töödeks juurde veel 30 tuhat krooni,“ selgitas Helle Vent. Sindi-Limbaži ühisprojekti koordinaator ja Sindi noortekeskuse tehnikaringi juht Johannes Mets loodab, et tehnikasportlased võivad tulevikus hakata omavahel mõõtu võtma ja kindlasti tulevad nüüd ka Sinti suuremad rahvusvahelised võistlused. Metsa sõnul peaksid Balti karika etapile järgnema juba Põhja-Euroopa meistrivõistlused, sest Sindi rada on praegu nii materjalide valiku, tehnoloogia kui ka varustuse poolest kõigiti parimal tasemel. Metsa arvates jätkub Sindis võimalusi ka lähivaldade tehnikahuvilistele.

Sindi vana rada leiab uue kasutuse Jõõpres.

Samal teemal: