„Planeerijad armastavad mõõta vahemaade kaarti mitte kilomeetrites, vaid tundide ja minutitega. Kui ülejäänud Euroopas vahemaad ajaliselt pidevalt järjest lühenevad, siis Eesti muutub üha rohkem üksikuks saarekeseks selle taustal,“ ütles regionaalminister Siim Valmar Kiisler tänasel valitsuse pressikonverentsil. Sellega põhjendas ta Rail Balticu ehitamise erilist vajadust.

„Tähtajaks seatud 2015. aasta detsember võib näida hästi pika ajana, aga planeerijad peavad seda väga lühikeseks ja pingeliseks perioodiks, mille jooksul tuleb ära teha suur töö. Kolme maakonna planeeringuga kaasneb ka kohe keskkonnamõjude hindamine,“ ütles Kiisler, kelle sõnul pole varem seda laadi tööd Eestis tehtud. „Teistes riikides oleme näinud, mida tähendab kiirraudtee kiirusega kuni 240 km/h. See tähendab tõkkeid ja seda, et kõrvalistel isikutel ei ole võimalik sattuda sellele alale, ka loomade liiklemisteed peavad saama lahendatud, samuti keskkonnaga seotud küsimused. Vähem ristumisi teedega, rohkem reformimata riigimaade kasutust, et minna odavamat teed pidi. Paratamatult tuleb arvestada maaomanikega tekkivate vaidlustega seal, kust trass peaks läbi minema. See on üks valulik protsess maaomanike, looduskaitsjate ja kohalike omavalitsustega. Kindlasti väga suur väljakutse meie maakondade planeerijatele,“ kõneles minister eelseisvatest pingelistest tegemistest. Eraldi tähelepanu pööras ta linnadele Tallinn ja Pärnu, mis peaksid kiirest raudteeühendusest ka maksimaalset kasu saama.

Maakonnaplaneeringu ja keskkonnamõjude strateegilise hindamise rahastamine tagatakse Euroopa Liidu finantsiliste ja riigieelarveliste vahendite kasutamise arvelt.

Rail Baltic trassi arendamise koordineerimiseks luuakse Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi juurde juhtkomitee, kuhu kuuluvad Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi, Siseministeeriumi, Keskkonnaministeeriumi esindajad kantslerite või vähemalt asekantslerite tasemel ning kolme maakonna maavanemad. Juhtkomitee pädevusse antakse planeeringu eesmärkidest ja ajagraafikust kinnipidamise jälgimine, planeeringuprotsessis oluliste vaheotsuste ja ettepanekute tegemine õigusaktide muutmiseks.

Samal teemal: