Üks vanemaid firmasid Eestis - veerand sajandit Kiili vallas
“Tegelikult alustasime juba 1983. aastal Miku talus, kus hakkasime valmistama klaasplastist tooteid,” räägib ettevõte juhatuse esimees Heiki Mikomägi. Toodete valikusse kuulusid mootorattakiivrid, auto peatoed, pea kõikide N Liidus toodetud sõiduautode rattakoopa kaitsmed, veoautode poritiivad.
1980ndate lõpus tekkis võimalus oma isetegevus seadustada – kõigepealt 1986. aastal tootmiskoondise Ühendus tiiva all – see oli esimene võimalus alustada nn. ametliku eraettevõtlusega. “Sai registreerida end tootmiskoondise Ühendus all individuaaltöötajana ja maksta iga kuu mäletamist mööda 600 rubla inimese kohta,” meenutab Mikomägi. Vastutasuks sai riigiasutuse volitused ja osta materjali üle Nõukogude Liidu.
1986 andis ettevõte tööd ca 30 inimesele, kes töötasid oma kodugaraažides. 1988. aastal asutati omaette tootmiskooperatiiv Efekt, mida peetaksegi ettevõtte sünniks. Aktsiaseltsiks muutus Efekt 1992. aastal.
Pühendumus aitab
“Oleme uhked selle üle, et asume siiani ühes ja samas kohas ning neli inimest on töötanud ühes ja samas kontoris üle 20 aasta,” ütleb Heiki Mikomägi. Pea pooled töötajad on töötanud Efektis 10-15 aastat. Kui aastaid tagasi ei osatud seda hinnata, siis nüüd ollakse märganud, et tõsisemate tellimuste saamisel on selline taust suureks eeliseks.
AS Efekt on aastate jooksul oma tooteid müünud USAsse, Suurbritanniasse, Prantsusmaale, Norra, Rootsi, Soome ja Lätti. Põhiline turg on Norra, Rootsi ja Soome väikefirmad.
Tuntuimad kaubamärgid on Kiili Paat, Kiili Kanuu, suusaboksid Effectline. Aastate jooksul on müüdud suusabokse “Effectline” ca 10 000 tükki ja “Kiili Paati” ca 1200.
Suureks ei saa üleöö
Vaatamata sellele, et tooteid müüakse paljudes riikides, peavad omanikud Efekti tagasihoidlikult väikefirmaks. Tegu pole siiski vaid tagasihoidlikkusega, vaid ettevõtte filosoofia ja strateegiaga.
“Ka meie partnerid on enamasti väikefirmad, see on meile oluline,” selgitab Mikomägi. “Arvame, et see on suures konkurentsis olnud meie ellujäämisvõimalus.”
Suurfirmade tellimuste täitmiseks pole tema sõnul Efektil piisavalt võimalusi. “Arvan et suureks saab kasvades, mitte üleöö,” leiab ettevõtte juht. Reklaam levib suust-suhu, aastatega on Efekti tuntus Euroopas tõusnud. Ka uusi kontakte saadakse teiste firmadega suheldes.Efektil on tänasel päeval 1300 m2 tootmis- ja laopinda 3800 m2 krundil.
Praegu tegeleb Efekti töökas pere Kiili Kaatri väljaarendamisega. Sellest loodetakse suurt müügiartiklit Soomes ja Rootsis. “Oleme kaatrit nii palju reklaaminud, et seda juba oodatakse,” ütles Mikomägi. Kiili Kaater 510 loodetakse turule tuua järgmise aasta kevadel.
Masust ka kasu
Praegu töötab Efektis 21 inimest, osad neist on firmas olnud juba paarkümmend aastat. Kiili vallast käib ettevõttes tööl 8 inimest. “Oma valla elanikke on meile pidevalt juurde tulnud, mis on väga hea,” arvab Heiki Mikomägi. Keeruline aeg ei möödunud ka Efekti jaoks raskusteta. “2008. aasta teisel poolel algas raske periood,” ütleb Mikomägi. “Tõmbasime kulud nii kokku, kui veel võimalik. Ühtegi inimest ei koondanud, jätkasime tootearendusega.”
Nüüd, mil majanduslik seis taas kergemalt hingata laseb, on ka paljud vanad kliendid, kes masu ajal ära kadusid, tagasi tulnud. Käibenumbrid hakkavad taastuma.
“Masu-ajas oli meie jaoks vähemalt nii palju positiivset, et saime enda meeskonda ühe väga hea tegija,” lausub Mikomägi. “On terve elu tegelenud komposiitmaterjalidega, lisaks oskab palju keeli. Patt oleks nuriseda.”