Üheksa koolijuhti asutasid Eesti Maakoolide Ühenduse
Ühenduse loomise tingis vajadus teadvustada ja kaitsta seisukohti, mis on olulised kogu Eesti, aga eelkõige maapiirkondade, arengut silmas pidades. Ühenduse loomise mõttega ühines ligi 40 koolijuhti. Asutamiskoosolekul osalesid Enn Siimer (Kildu põhikool), Maiu Plumer (Pikavere kool), Urmas Veeroja (Haanja kool), Ale Sprenk (Krabi põhikool ja Varstu keskkool), Maarika Niidumaa (Mõniste kool), Mainer Järvelill (Meremäe kool), Tiit Lepp (Lüllemäe põhikool), Igmar Matto (Kääpa põhikool) ja Hannes Vald (Kaiu põhikool). Valiti viieliikmeline juhatus ja juhatuse esimeheks Mõniste kooli direktor Maarika Niidumaa.
Ühenduse põhikirjalisteks eesmärkideks on Eestis tegutsevate maakoolide ühiste väärtuste ja eesmärkide teadvustamine ja väljendamine; liikmete esindamine ja huvide kaitsmine; maakoolide regionaalse ja sotsiaalse eripära teadvustamine; maakooli kui kogukonnakeskuse väärtustamine; juhtimise ja õppekasvatustöö kogemuste jagamine ja vahetamine ning liikmeskoolidele seadusega pandud ülesannete paremaks täitmiseks võimaluste loomine.
"Maakool ei ole kindlasti pelgalt paik, kus lastele tarkust jagatakse. Kodulähedane maakool on järjest enam paikkondliku arengu ja kogukonna keskus, kus toimuv mitmekülgne tegevus ühendab lapsi ja täiskasvanuid kogukondliku arengu huvides," lisas vastse ühenduse juhatuse liige Enn Siimer Kildu põhikoolist.
"Eriti aktuaalseks on muutunud maakoole ühendava organisatsiooni loomine viimase kümnekonna aasta jooksul toimunud maapiirkondade ja ka koolide tühjenemise ning käesolevast aastast rakendunud uue haridustoetuse jaotuspõhimõtete olulise muutuse tõttu," lisas juhatuse liige, Lüllemäe põhikooli direktor Tiit Lepp.
Ühendus on avatud uutele liikmetele, kes on huvitatud maakoolide elujõulisusest ja erakonnaülesest hariduspoliitikast.
Mõte koondada maakoole ja seista ühiselt nende huvide eest sai alguse 2012. aasta novembris Tartus toimunud Haridusportaal.ee hariduskonverentsil, kus ligi 100 maakooli esindajat koostasid pöördumise haridus- ja teadusministrile ettepanekutega, mida peeti maakoolide jaoks olulisteks.