„Traktorite nõudlus ületab tootmisvõimsusi, sest 2021. aasta head saagid ja veel paremad vilja hinnad andsid põllumeestele võimaluse tellida uusi masinaid,“ ütleb Wihuri Agri tegevjuht Kristjan Ruusamäe, kelle juhitav firma müüb John Deere’i kaubamärki.

„Praegu on traktorite tellimine suur, sest kuigi hinnad on juba tõusnud, kardavad põllumehed, et tõus jätkub ja masinad lähevad veel kallimaks,“ kirjeldab ta turuolukorda.

Süüdi COVID, mitte sõda

Samas on traktorite saadavus muutunud kehvaks. Kõige rohkem on selles Ruusamäe sõnul süüdi kaks aastat väldanud COVIDi pandeemia.

Tehas laseb masina välja reeglina siis, kui see on täiskomplektne. Pandeemiast tingitud tööseisakute tõttu pole aga suudetud valmistada plastdetaile, mikrokiipe, arvutiosi. Peamiselt on need asjad, mis tulevad Hiinast ja mujalt Aasiast.

„Mitmed sealsed tehased olid pandeemia ajal lausa suletud,“ selgitab Ruusamäe. „Kui tehased tööle said, tehti esmavajalikke asju. Ilma ekraanita traktor teeb ju ka töö ära ja töölised suunati pigem mootoreid kokku panema.“

Nii on tema sõnul nüüdseks tekkinud tarneahela puudujäägid, neist tingitud tootmisseisakud (kui vajalikke osi pole, ei saa ju toota) ning pikad tarneajad pea viiendikus masinatööstuse ettevõtetest.

Traktorite tootmist ja saadavust mõjutab ka logistika – osa sadamaid seisab ning puudus on konteineritest.

„Eesti on väike tellija, mistõttu on tulnud ette sedagi, et tehased on juba kokku lepitud traktorid ära öelnud, et müüa need suuremasse riiki suurema marginaaliga,“ lisab ta.

Iga raskemasina tootmine on energiamahukas. Need, kes toodavad rasket rauda, tõstavad hinda umbes 30%.

Marko Mirme

Saada pole ka metalli, veel enam aga on tõusnud selle hind. Pluss veel elektri kõrge hind, ja nii ongi uued traktorid varasemast 25–30% kallimad.

Kui praegu on traktoriostjaid rohkem kui masinaid müüa on, siis ohuna näeb Ruusamäe seda, et kõrged väetiste ja sisendite hinnad suurendavad põllumeeste kulusid ning järgmisel aastal ei pruugi nad kallinenud tehnikasse enam investeerida jaksatagi.

Kõik jupid tuleks toota Euroopas

„Kuigi praegu kombainitehased töötavad, on tarneahelas augud sees ja tellitud masinad tulevad hilinemisega,“ ütleb maailma kõige populaarsemaid, Claasi kombaine müüva Baltic Agro Machinery kombainide tootejuht Marko Mirme.

Temagi sõnul on pudelikaelaks erinevad komponendid: „Elektroonikapoolega polegi probleem väga suur, aga puudu on tavalised hüdraulikakomponendid, klaasdetailid, plastjubinad. Claasi puhul on hulk masinaid, mis on tehases põhimõtteliselt töövalmis, aga ootavad mingeid plastist uksedetaile,“ toob ta näite.

Mirme lisab, et suured probleemid on just väljaspool Euroopat toodetud juppidega. „Me, masinamüüjad, naerame, et tegelikult tuleks kõik jupid toota Euroopas,“ märgib tootejuht.

Ta toob välja, et kuna Hiinas on koroona suhtes nulltolerants, on Shanghai sadam alates aprillist kinni ja seal need detailid konteinerites istuvadki. „On täiesti jaburaid põhjusi, miks asjad kohale ei jõua,“ võtab ta olukorra kokku.

Nii on kombainide poolel lugu sama nagu traktoritega: masinad, mis on tellitud, tulevad hilinemisega. Tarned võivad Mirme sõnul nihkuda isegi aasta pikkuseks – enne kui kõiki asju komplekti ei saa, masinaid tehasest välja ei saadeta.

Nii peavad ka paljud Eesti põllumehed oma tellitud masinat ootama – tehasest öeldi, et neil pole ressurssi nii palju toota kui tahetakse.

„Üle Poola saame tellitud suured Claas Lexionid vast õigeaegselt kätte, sest tegime talvel päris suure tellimuse, suurema, kui müügiplaan oli,“ loodab Mirme. „Lexione veel saab, aga uusima mudeli, Claas Trioni puhul öeldi kohe ära, et sel aastal loota ei tasu.“

Ka kombainide hinnad on tõusnud metalli ja elektri hindade tõusu tõttu. „Iga raskemasina tootmine on energiamahukas. Need, kes toodavad rasket rauda, tõstavad hinda umbes 30%,“ prognoosib tootejuht.

Traktor, John Deere 8370 RT

Traktorimüük

Allikas: Wihuri Agri

4 kuud

Mark 2022 2021

Fendt 51 47

John Deere 31 54

New Holland 23 33

Valtra 23 47

Claas 10 22

Kubota 7 14

Massey Ferguson 6 9

Deutz-Fahr 3 5