Osaliselt kontrollivad e-poe turvalisust ka pangad ja makselahenduste pakkujad: kas e-pood rakendab GDPRi ehk isikuandmete kaitse seadust, kas domeenil on turvasertifikaadid ja kas makselahendused on turvalised? Kuid neile reeglitele lisandub veel suur hulk seadusi, mis ei ole niivõrd olulised mitte poodnikule, vaid just ostjale. „Nii mõnigi suurem pank on soovitanud kõigepealt e-kaupmehel taotleda „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist ja alles pärast märgise saamist koostööks panga poole tagasi pöörduda. Selline tagasiside on tunnustus „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisele.“

Märgis annab ostjale kindlustunde

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saamiseks peab e-pood lisaks pankade nõuetele vastama nii Euroopa Liidu, Eesti Vabariigi kui ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti seadustele, mis reguleerivad ostuga seotud lepingu-, garantii-, tagastamis-, taganemis-, müügi- ja transporditingimusi. Märgist kandvate e-kauplejate puhul ei pea ostja muretsema, kas kaupmees aktsepteerib 14-päevast tagastamisõigust, kannab kauba tagastamisel kogu raha tagasi ning kuvab ostu tehes kõiki vajalikke linke ja blankette. „Lisaks võib olla kindel, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisega ettevõtted ei ole Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti mustas nimekirjas. Ja kui usaldusmärgise kandja satub musta nimekirja, on olenevalt rikkumise raskusest õigus märgis eemaldada. Teeme siinkohal tihedalt koostööd Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga,“ kinnitab liidu tegevjuht. „Kooskõlastame Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga, et märgise taotlejad ei oleks mustas nimekirjas. Juhul kui aasta jooksul laekub tarbijatelt meile või ametile enam kui kaks lahendamata probleemi või seaduserikkumist, võetakse e-poelt õigus usaldusmärgist kanda.“

Eesti ühe suurima e-kaupmehe hansapost.ee juhi Taavi Rajuri hinnangul on „Turvalise ostukoha“ märgise omamine kahtlemata oluline nii tarbijale kui ka e-poele. „Märgise taotlemisel ja selle saamisel võime kindlad olla, et meie e-pood täidab kõiki turvalisuse nõudeid ning vastab e-kauplemisele kehtestatud seadustele. Teisest küljest annab see turvatunde ostjale, kes saab olla kindel, et meie e-poest tellides on kõik tema õigused alati kaitstud,“ lisab ta.

Kontrolli märgi õigsust!

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saanud e-poed on kohustatud kuvama märgise logo e-poe esilehel, kus see on ostjatele lihtsasti leitav. Logo peab olema lingitud Eesti E-kaubanduse Liidu lehele, kust ostja saab kontrollida, kas e-pood on lisatud usaldusmärgise kandjate nimekirja ja kas poel on õigus seda kanda. Kahjuks on viimasel ajal sagenenud ebaausate e-kauplejate seas usaldusmärgise kopeerimine, mistõttu tasub veenduda, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisel on kirjas „Eesti E-kaubanduse Liit“, see on lingitud liidu lehele ja e-pood on kantud märgisekandjate nimekirja.

Märgist saavad taotleda Eesti E-kaubanduse Liitu kuuluvad veebipoed, mis on tegutsenud vähemalt kuus kuud ja kelle suhtes ei ole tekkinud pretensioone ega probleeme. Usaldusmärgist kannab Eestis hetkel vähemalt 180 e-poodi, mis vastavad seatud tingimustele. Millised Eesti e-poed „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist kannavad, vaata e-kaubanduse liidu kodulehelt.

Turvalist e-ostlemist!