Pakiäri areneb mugavuse ja keskkonnakaitse suunas
Selle nimel, et kliendi jaoks ostlemine ja kauba kättesaamine võimalikult kergeks teha, pingutavad nii kauplused kui ka logistikaettevõtted.
Logistikaettevõtte DPD üle-euroopaline e-kaubanduse uuring tõi välja, et ligi 70% Eesti elanikest tellib kaupu e-poodidest ja regulaarne e-ostleja tellib 3,7 pakki kuus.
E-poodidest tellivate Eesti elanike hulk püsib mullusega võrreldes samal tasemel, kuid on väiksem kui Euroopa keskmine, selgus samas uuringus. Eestlaste seas on üha populaarsemad inimeselt inimesele müügiplatvormid ja toidukaupade tellimine internetist.
„Eesti elanikud teevad üldiselt veebipoest tellimise otsuse hinna põhjal. Kõige populaarsema kategooriana troonivad jätkuvalt ilu- ja tervisetooted, millele järgnevad moekaubad. Aina levinum on ka toidukaupade internetist tellimine,“ räägib DPD Eesti tegevjuht Remo Kirss.
See seab pakke kohale toimetavate logistikaettevõtete ette üha uusi väljakutseid ja loomulikult ka arenguvõimalusi. Tähelepanu nõuavad nii klientide mugavus kui ka vajadus tegutseda keskkonnasäästlikult.
Just seepärast investeerib DPD Eesti uude elektrialajaama ja läheb kuues suuremas Eesti linnas üle elektrikaubikute kasutamisele. Nii saab pakkide kohaletoimetamisel vähendada CO2 heitmeid.
Muutuvas maailmas, mis vormib logistikavaldkonda ja äri, kujundab ka GeoPost/DPDgroup oma brändi ümber, et toetada ettevõtte kasvuambitsioone ja juurutada mitmekesistamise strateegiat. 2023. aastal saab GeoPost/DPDgroupist uus bränd Geopost, mis võimaldab ettevõttel tegeleda nii praeguste peamiste pädevusaladega kui ka tulevaste kasvuvaldkondadega.
Uutes postkontorites saab pakendeid taaskasutada
Omniva juhatuse esimees Mart Mägi on veendunud, et kriisides tuleb investeerida. „Tehnoloogia areng pakub pea piiramatult võimalusi ja Omnival on selge siht silme ees ning kindel plaan, kuidas Eestile omaselt võtta esimesena kasutusele uued digitaalsed lahendused ja pakkuda lihtsalt, mugavalt ning vastutustundlikult uue põlvkonna teenuseid nii siseriiklikult kui ka üle riigipiiride,“ selgitab ta.
Omniva üheks parema teeninduse suunaks on tuleviku postkontorid – veebruaris avati juba seitsmes, seekord Rakveres. Järgmine tuleviku postkontor avatakse Tartus ja kolme aasta jooksul uuendatakse kõik Omniva postkontorid. Kõik uued postkontorid on ligipääsetavad ka erivajadustega inimestele.
Uuenenud postkontoris on varasemast rohkem tähelepanu pööratud keskkonna säästmisele – müügil on loodussõbralikud pakendid ja pakkelahendused. „Tulime välja keskkonnasäästliku lähenemisega „võta ja jäta“, mis võimaldab kasutatud pakendid kontorisse jätta, et järgmised kliendid saaksid oma saadetised nendega teele saata,“ tutvustab pakendite korduskasutuse võimalust Omniva juhatuse liige Kristi Unt.
Omniva on hea partner ka raamatusõpradele. Eelmisel aastal alustati koostööd Eesti Rahvusraamatukoguga ja nüüd toimetatakse laenutusplatvormi Minu Raamatukogu (MIRKO) kaudu laenutatud raamatud pakiautomaatidesse üle Eesti.
Itella pakub pakendite ringlussüsteemi
Jaanuaris tõid Smartposti haldav logistikafirma Itella Estonia ja roheidufirma Ringo Eco pakiturule uue nutika võimaluse keskkonnasäästlikumaks pakiäriks.
Pilootfaasis paigaldati Tango tagastuskastid 15 Itella Smartposti pakiautomaadi juurde üle Eesti, kuid lähikuudel on kavas laiendada tagastuskastide võrgustik kõigi 257 Smartposti pakiautomaadi kõrvale.
Itella Estonia juhi Meelike Paalbergi hinnangul on algatuse eesmärk tuua rohepööre e-kaubandusse ja vähendada hüppeliselt ühekordse kartongi kasutamist. „E-kaubanduse populaarsus on kõikjal maailmas tõusuteel ja see tekitab igal aastal järjest rohkem pakendijäätmeid. Eestis saadeti 2022. aastal e-poodidest klientidele pakiautomaatidesse umbes 12,4 miljonit pakki. Suuremat osa pakendeid kasutatakse ainult üks kord. Korduvkasutatavate pakendite kasutusele võtmine loob e-kaubanduse ettevõtetele võimaluse vähendada oluliselt valdkonna keskkonnaalast jalajälge,“ selgitab ta.
Ringo Eco kaasasutaja Janek Balõnski sõnul loob Tango tagastussüsteem võimaluse, et ühte karpi või kotti saaks e-kaubanduses kauba saatmiseks kasutada kuni 50 korda. „Pea kõik kaubandusettevõtted otsivad võimalusi oma keskkonnajalajälje vähendamiseks ja korduvkasutusega pakendite süsteem pakub selleks ühe hea võimaluse. Uuringud näitavad, et roheline mõtteviis on järjest olulisem ka lõpptarbijate jaoks ja eelistatakse neid kaupmehi, kes selliseid valikuid tarbijatele võimaldavad. Meie lähiaja eesmärk on ühelt poolt suurendada Tango süsteemiga liitunud e-poodide arvu ja teisalt laiendada tagastuskastide võrgustikku kaubanduskeskustes ning suuremates büroohoonetes,“ tutvustab Balõnski uusi lahendusi.
Võimalused oste proovida
Eesti rahva lemmikuks e-poeks 2022 valitud Weekend Eesti OÜ – kaubamärk WeekendShoes – on teinud mitmeid mõnusaid uuendusi, mis aitavad riideid või jalanõusid tellida. Kõige suurem mure e-poest tellimisel on ju see, et pole kindel, kuidas pildil meeldinud mudel seljas või jalas istub.
Weekend teeb tellimise ja proovimise mugavaks. Kuni viis toodet saab tellida koju ja seejärel on tellijal 30 päeva aega proovimiseks, otsusele jõudmiseks ning soovi korral vahetuse tegemiseks.
Veelgi lahedam ja innovatiivsem on võimalus tulla rõivaid või jalanõusid proovima nutikabiini – see on WeekendShoesi uus tehnoloogiline lahendus.
WeekendShoesi esimene nutipood on juba valminud Viimsi Marketis, kuhu on püstitatud proovikabiinid ja pakiautomaat ning loodud hubane keskkond.
Kuidas teenus töötab? Huviline läheb esmalt WeekendShoesi veebipoodi, valib sealt kuni viis toodet ja nutipoe, kus ta neid tasuta proovida soovib, ning seejärel tuvastab ennast PIN1-ga. Kauba kohale jõudmisel saab poekülastaja SMSiga uksekoodi, mis tagab ligipääsu nutipoodi. Edasi võtab klient pakiautomaadist toote(d), proovib kohapeal ja langetab otsuse. Mittesobiva(d) toote(d) saab muretult pakiautomaati tagasi panna ja sobiva(d) toote(d) kaasa võtta.
Tarbijal ei ole tarvis midagi ette maksta, vaid ta tasub arve alusel 30 päeva jooksul ja üksnes nende kaupade eest, mille kasuks on nutipoes otsustanud ning mille on kaasa võtnud.
WeekendShoes on korduvalt valitud kõige kasutajasõbralikumaks e-poeks ja kuulutatud Eesti E-kaubanduse Liidu konkursil mitu aastat järjest Eesti rahva lemmikuks e-poeks.