Pilguheit kaubanduse tulevikku
Kas Eesti kaupmehel võiks olla võimalusi suurtel välisturgudel läbi lüüa, näiteks Suurbritannias?
Kohtusime Londonis LHV Panga sealse haru juhi Erki Kiluga, kes on Suurbritannia turu šansside osas lootusrikas. Kilu arvates on Eesti ettevõtete eelis, et me tänu koduturu väiksusele oleme harjunud rohkem pingutama ja asju korralikult tegema. „Londonis on kõik katki, vähesed hoolivad kliendist. Eestlased oskavad kiireid ja lihtsaid protsesse disainida. Briti ettevõtjad mõtlevad keeruliselt. Siin on nii palju rahvast, et pole eriti vaja pingutada,“ arvab Erki Kilu.
Esmapilgul tundus see pisut šokeeriv, kuid kui järele mõelda, siis Eesti kaupmees ja ettevõtja peab tõesti pingutama iga kliendi pärast. Samal ajal on Londonis, Berliinis, New Yorgis tarbijaid rohkem, kui jõuaksid ära teenindada. Seetõttu ei peagi kõik teenused olema nii korrektsed ja suurepärased kui Eestis. Londonis ei ole näiteks kullerteenus ja rakendused töökorras oleku ega kasutajamugavuse poolest ligilähedasedki Eestile. Siin on ehk mõttekoht Eesti start-up’idele ja tehnoloogia- või teenusepakkujatele – ära karda, et sinu teenus või toode ei ole rahvusvaheliselt tasemel. Tihtipeale on nii, et väikses riigis ja väiksel turul oled just harjunud rohkem pingutama.
Kuidas nähtav olla?
Woola asutaja Anna-Liisa Palatu oli oma väljapanekuga E-commerce Expol Londonis ja jäi tulemusega vägagi rahule. „Kulutasime boksi peale suurusjärgus 5000 eurot ja lisaks veel meeskonna reisikulud, aga kindlasti tasub investeering ära. Woola toodete vastu tunti väga suurt huvi ja niimoodi saab end väljapoole tutvustada,“ väitis Palatu.
Briti e-kaubanduse 2023. aasta väljavaade ei tundu aga eriti helge. Expo raames toimunud seminaril näitas Briti e-kaubanduse liidu IMRG esindaja Andy Mulcahy võrdlemisi kurba statistikat: võrreldes pandeemia-aastatega on enamikus kategooriates – eriti teravalt aianduse, kodu ja kodumasinate valdkonnas – mahud langenud kuni 30% võrra. Kasv on ainult riiete ja jalanõude kategoorias. Samas näiteks Eestis kasvas e-kaubanduse käive möödunud aastal 3,54 miljardi euroni, mis on kolmandiku võrra suurem, kui oli e-ostlemise käive aasta varem. Lisaks näitas Eesti E-kaubanduse Liidu monitooring pakiautomaatide pakkide mahu kohta selle aasta jaanuaris läbi aegade rekordit – ainuüksi eestlased tellisid pakiautomaatidesse üle miljoni paki. Sellist tulemust ei olnud isegi pandeemia kõrghetkel.
Londoni e-kaubanduse konverentsil esinenud Rachel Clarke heitis valgust ka palju räägitud metaversumile ja tulevikutehnoloogiale: „Metaversumi puhul on paljuski tegu lihtsalt PR-trikiga. Selle kaudu üritatakse oma brändist jätta innovaatilist muljet. Tegelikkuses on metaversumi keskkondade kasutajate arv väga väike, Decentralandil näiteks vaid 750 kasutajat päevas.“
Füüsiliste poodide puhul loob nii USAs kui ka Londonis trendi näiteks Jaapani moekaupade kett Uniqlo. Kõik tooted on varustatud RFID-koodiga ja automaatkassas piisab sellest, kui ostud lihtsalt oma ostukorvist alusele valada. Midagi ei ole vaja ise skannida. Süsteem arvutab hinna kokku ja viipemaksega saab kohe tasuda. Ei mingit äppi või kassapidajat – lihtne ja kiire. Boonusena leiab teenindaja tänu RFID-koodidele soovitud eseme kiiresti üles. Isegi siis, kui see on näiteks proovikabiinis või mannekeeni seljas.
Amazoni täisautomaatsed poed on küll kasutajakogemuse poolest veidi konarlikud ja eeldavad turvamehe või nõustaja sekkumist, kuid kõik räägivad nendest ning kõik tahavad näha poodi, kuhu lähed lihtsalt sisse, näitad äppi, paned tooted kotti, astud välja ja äpp näitab viie minuti pärast sulle, kui palju sinult raha võeti ning millised tooted valisid.
Samas on Amazon hetkel oma täisautomaatsete poodide laienemise Londonis peatanud. Ilmselt pole pilootprojekt ennast veel õigustanud ja siin on näha sama trendi, mis puudutab ka metaversumit. Eks see kõik üks PR- ja turundustrikk ole, millega oma brändi meelde tuletada ja endast rääkima panna.
Kindlasti näeme tulevikus aina rohkem nutipoode ja lahendusi, kus ei ole teenindajaid. Nii ka Eestis. Näiteks Weekend on juba pannud püsti esimese nutipoe Viimsisse ja kuulduste järgi plaanitakse lähiaastatel 100–150 nutipoodi üle Baltikumi. Nutipoodides on proovikabiinid ja pakiautomaat ning pole ühtegi teenindajat.