Kuidas jõuavad saadetised Eestisse?

Teadupärast on tänapäevane maailm valla ning kaupa tellida ja saata võib absoluutselt igas(t) suunas(t). Täpselt nii võib tellimus Eestisse jõuda vastavalt sellele, milline saatmisviis on valitud: teed mööda, merd mööda ja muidugi ka lennukiga.

Minu tööpäev algabki just nimelt Tallinna Lennujaamas, ühe suure ja tuntud ettevõtte kaubaterminalis: siia jõuavad õhuteed pidi kohale näiteks need saadetised, mis eriti olulised või hoopistükkis ajakriitilised. Aga samamoodi kaup, mis vaja enam-vähem samadele kriteeriumitele tuginedes Eestist minema saata. Lisaks jõuab terminali kohale kraam, mis toimetatakse siia maismaatranspordiga ehk suure veoautoga. Siis toimub juba sorteerimistöö ja paki lõppsihtpunkti järgi õige piirkonna kulleri autole laadimine. Aga kohe kõigest järjekorras.

Lennuk maandub, pakk läheneb, ärevus kasvab – ma olen sorteerija!

Lennujaamas pole üldsegi mitte nii, et iga mees võib lihtsalt minna lennuki juurde seda tühjaks laadima: seda teevad vastava loa omajad, kelle puhul läbi viidud taustakontroll. Kaubalennukit maandumas nähes hakkab pulss vaikselt kasvama ka minul, kes ma seda kontrolli muidugi läbinud pole, ja hinge poeb ärevus, mis siis, et lennukit näen hinnanguliselt sadakonna meetri kauguselt. „Tegelikult on äge ka ukse vahelt suurt lennukit piiluda ja pakki oodata,“ mõtlen ja juba veerebki minu nina all uksest sisse hiiglaslik kaubakonteiner, mida kasutatakse lennukites kauba hoiustamiseks. Tulevikus tead – sinu pakki ei viska mitte keegi lennukis niisama pagasiruumi, vaid see laaditakse koos teiste pakkidega suurde metallist kasti ja veeretatakse rullikutel lennukisse.

Sinu pakki ei viska mitte keegi lennukis niisama pagasiruumi, vaid see laaditakse koos teiste pakkidega suurde metallist kasti ja veeretatakse rullikutel lennukisse

Suur kast on kaupa vaat et laeni täis. Jälgin arglikult teiste eeskuju ja haaran konteinerist esimese ettejuhtuva karbi. Otsustan hetkeemotsiooni ajel, et just selle karbiga koos veedan ka oma ülejäänud päeva – mis siin ikka valida. Amet on selles suhtes lihtne, et suurt muud polegi tarvis teha kui vaid vaadata, et pakend oleks terve ega kannaks endal ühtegi märki ohtlikust või erilisemast kaubast. Siis pakk sorteerimisliinile, saateleht näoga ülespoole, ja head teed!

Saadan truult oma umbes piimapaki suurust karbikest ning proovin vahepeal nuputada, kust see tuleb ja kellele mõeldud on. Mis seal sees? Sisaldab see endas häid uudiseid või on seal hoopis mõni vahva kingitus? Kogenum sorteerija oleks muidugi sekundiga saatelehelt lugenud, et tegemist on saadetisega ühest ettevõttest Saksamaal teise ettevõttesse Tallinnas, teele pandud päev varem. Lendava fantaasiaga amatöörina pean mina kogu saadetise taustaloo aga ise välja mõtlema – kuid ega keegi polegi väitnud, et algaja on lihtne olla. Ent seda, mis pakis täpselt sees, ei saa me keegi kunagi teada, sest seda ei loe välja ka kõige kogenum sorteerimisspets.

Ent seda, mis pakis täpselt sees, ei saa me keegi kunagi teada, sest seda ei loe välja ka kõige kogenum sorteerimisspets.

Vahepeal näen silmanurgast, et minust mööduvad kastid kirjaga „Extremely urgent“ ja väiksem kiri „Dry ice“ selle all reedab, et ilmselt on tegemist mõne prooviga või millegi muu meditsiinivaldkonda kuuluvaga – sellist kraami pidavat muide päris palju liikuma. Aga tagasi minu pakikese juurde.

Saadetis tahab koju!

Sorteerimisliin on selline koht, mille iga pakend enne kullerini jõudmist läbib. Kullerid, kelleks ka mina kohe hakkan, liiguvad ringi ülima täpsusega – kui sinu piirkonnaks on Tallinna kesklinn, siis nii ka on, ja kui saatus (ehk ülemus) on määranud sind kulleriks Raplamaale, siis pääsu sellest pole.

Aga minu pakike, millele olen jõudnud vahepeal välja mõelda uhke taustaloo, soovib saada koju. Täpsemini lõppaadressini. Minu kulleriringi piirkonnaks on määratud hea õnne ja lahke sõidugraafiku koostaja koostöös nii-öelda Ülemiste City ring. Täpselt siinsamas lennujaama kõrval, nii lähedal, et mine ja vii oma pakk kasvõi jalgrattaga või jalgsi kohale. Läbi lume oleks mõlemaga siiski päris ebamugav sumbata, mistõttu ronin maja ees seisvasse sooja kaubikusse, toksin sisse soovitud aadressi ja olen peaaegu gaasi andmas, kui meenub, et üks oluline osa kulleri tööst on kindlaks teha, kas adressaat on pakki üldse vastu võtmas.

Üks oluline osa kulleri tööst on kindlaks teha, kas adressaat on pakki üldse vastu võtmas.

Kui tegemist oleks mõne automaati mineva pakiga, oleks asi märksa lihtsam – võtaksin konkreetsesse automaati mineva kaubakuhjaga koos suuna õige aparaadi poole, laadiksin kraami pakiautomaati ja sealt edasi oleks juba iga pakisaaja enda otsustada, millal ta oma saadetisele järele läheb. Minu puhul on asi hoopistükkis personaalsem – tarvis on konkreetset isikut pakki vastu võtma, allkirja ja enne seda veel teadmist, et ta üldse soovitud aadressil kohal on. Täpselt samuti toimib ka näiteks toidupoe kullerite süsteem (vt kõrvalteksti).

Helistan väriseva häälega meeldiva häälega naisterahvale, kes vabandab, et on hetkel lõunal, kuid lubab paki vastu võtta poole tunni pärast. Kui ma oleks päriskuller, oleks mul autos veel mitmeid, kui mitte kümneid saadetisi samasse piirkonda. Nii saaksin oma aega ootamise asemel märksa targemini sisustada ja toimetada kohale teisi pakke.

Lõpp hea, kõik hea

Kokkulepitud kellaajal olen, pakike näpus, kokkulepitud aadressil. Mind võtab vastu aadressisildile kirjutatud nimele vastav naisterahvas, kes allkirjastab pihuarvutil vastuvõtmist tõendava „paberi“, tänab ja lahkub rõõmsal ilmel. Mõtlen pikalt, et kas oleksin pidanud uurima, mis pakis ka sees võib olla, kuid otsustan, et küllap on kusagil kirja pandud kullerite kutse-eetika alusdokument, mis ilmselt ei keela uudishimulik olla, kuid kindlasti soovitab uudishimu vältida. Nii ei saagi ma teada, mis pakis sees: kas vahva kingitus, head uudised või midagi kolmandat. Küll aga tunnen siirast rahulolu, et olen oma tööga toime tulnud, hoides üleval konkreetse kullerfirma kvaliteeti. Ja mida ma kogu sellest päevast õppisin? Inimestele on väga lihtne rõõmu valmistada. Vii neile saadetud pakk kohale ja juba oledki kullerina teisi rõõmustanud.

Kuller on kuller – olenemata sellest, mida ta lõpuks transpordib

Kullerteenused on ilmselgelt väga levinud. Laias plaanis pole suurt vahet, kas tegemist on kulleriga saadetava vinüülplaadiga või toidupoe e-kauplusest tellitud nädala toiduvaruga. Loogika on ikka ja alati sama. Kõik saab alguse komplekteerimisest-jaotamisest, seejärel määratakse kaup konkreetses piirkonnas tegutsevale kullerile, kes selle kohale toimetab. Kulleri ülesandeid aitavad täita erinevad nutikad abivahendid, mis planeerivad optimaalseid sõidutrajektoore, aga näiteks e-toidupoe kullerite puhul aitavad kinni pidada ka sellest, kuhu klient on palunud oma ostud jätta. Ehk siis kuller on kuller – heale tujule ja naeratusele vastatakse hea tuju ja naeratusega ning nii tööd teha on ikka väga tore.

Lauri, kaubakuller

Miks on hea töötada kullerina?

Kulleritöö, olgugi et näiliselt iga päev üsna samasugune, on alati täis uusi ja põnevaid ülesandeid. Loomulikult tekivad teatavad püsikliendid, kelle puhul võid juba enam-vähem kindel olla, kas ta on kontoris või mitte, kas saadetis on suur või väike, aga täpselt samuti on päevi, kus iga pakk tuleb üle anda uuele inimesele ja uues olukorras.

Kellele soovitaksid tööd kullerina?

Töö kullerina sobib ennekõike inimestele, kellele meeldib teatav rutiin, aga kes on ka alati valmis reageerima kiirkorras uutele olukordadele. Mulle on jäänud mulje, et isikuomadustelt sobib paremini natuur, kellel pole midagi inimestega suhtlemise vastu. Aga see, kas noor või vana, mees või naine, ei omagi mingit tähtsust. On ka teatavad ettevõtted, kes eeldavad juhilubade olemasolu või näiteks seda, et oleksid kriminaalkorras karistamata. Kui viimane on asi, millest paraku kuidagi mööda ei saa, siis näiteks rattakulleriks võivad saada ka need, kellel autosõidukogemus olematu.

Kas tunned, et kulleri töö on austatud amet või pigem „tarbekaup“?

Eks suhtumist on nii- ja naasugust. Püsiklientide juures tunnen ennast kohati juba nagu kollektiivi liige või vähemalt teretuttav: tervitame ka tänaval ja nädalavahetusel. Aga kindlasti on ka selliseid olukordi, kus oledki lihtsalt sõnumitooja (või siinses kontekstis – pakitooja) ja ülemäära sooja suhtumist sinusse pole. Õnneks on neid olukordi vähe ja ega pikkasid sõbralikke kohvipause pidada polekski alati võimalik – töö tahab tegemist!

Mõni markantsem seik tööpostilt?

Oi, olen vahetanud naisterahva autorehvi ja kaevanud-lükanud lumest välja lugematul hulgal autosid. Tundub, et töövorm tekitab inimestes mulje, et kullerid on mingid superinimesed, ja nii tulebki teinekord teha asju, mis üldse pole minu tööga seotud – kasvõi see rehvivahetus. Midagi nii markantset minuga isiklikult pole juhtunud, et leiaks endale töö kaudu elukaaslase, aga tean, et vähemalt ühe korra on üks kullerina töötanud noormees ja ühe büroo assistent ka leivad lõplikult ühte kappi pannud.

Maik, kauba- ja toidukuller

Miks on hea töötada kullerina?

Mulle kui noorele inimesele meeldib töötada vaba graafiku alusel. Pole siduvat lepingut, saad sõita ja toimetada just nii palju, kui tahad, kuid siinjuures on oluline enesedistsipliin. Sellega peavad olema head lood ja ettevõtte eeskirju peab täpselt järgima. See on väga tähtis.

Kellele soovitaksid tööd kullerina?

See sobib kõigile, kellele meeldib liikuv ja graafikuga töö. Õpilastele, kes käivad koolis või ülikoolis, aga ka pensionärile, kes tahab mõnusalt kulgeda, suhelda ja inimestele head meelt valmistada – saab ju klient paki, mida ta on kaua oodanud. See sobib väga hästi ka väikeseks lisatööks põhitöö kõrvale. Nii et sobiv igas vanuses inimesele, kes naudib liikumist rattal või autoga.

Kas tunned, et kulleri töö on austatud amet või pigem „tarbekaup“?

Ikka mingil moel austatud. Tööd peab tegema korralikult ja kiirelt. Kaup peab jõudma kohale tervena ja kriimudeta. Kui tegemist on toiduga, siis peab see olema ikka „ühes tükis“ ja soe. Seda osatakse märgata ja hinnata, kliendid jagavad kiidusõnu.

Mõni markantsem seik tööpostilt?

Mõned seigad ikka on olnud, eriti meeldivad on muidugi sellised, kus tunned, et klient tõesti rõõmustab sinu saabumise üle. Kui graafik pole väga tihe, siis saab vahel ka klienti aidata – olen mõnel korral olnud abiks raske asja tuppa tassimisel. Selle eest on antud väikest tippi.

Hull on see, kui on sattunud vale aadress ja peab rohkem sõitma – graafik võib siis kannatada, aga tuleb endast ikka parim anda.

Kui töötasin toidukullerina ja restoran unustas korralikult tellimusi täita, siis olen pidanud sõtkuma kliendi ja restorani vahel. Aga – terves kehas terve vaim!

Kes, mis, kuidas, miks?

Allikas: Itella

Mis on kullerteenus?

Kullerteenus on uksest ukseni teenus, mis tähendab, et meie kullerid viivad pakid kliendi korteri ukseni.

Mis kellaaegadel kuller pakke kohale toimetab?

Pakkide kohaletoimetamise ajavahemik varieerub piirkonniti. Üldjuhul toimetatakse pakke esmaspäevast pühapäevani ajavahemikul 9–21.

Kuidas tean, millal kuller saabub?

Kliendile saadetakse paki kättetoimetamise päeval SMS või e-kiri, kus on kirjas kättetoimetamise vahemik. Kuller helistab kliendile enne paki kohaletoimetamist.

Kuidas saan paki kätte, kui mind kodus ei ole?

Kui klienti kodus ei ole, võtab kuller telefoni teel ühendust.

Kui kuller saab paki saajaga ühendust, toimetatakse järgnevalt:

  • lepitakse kokku uus aeg ja aadress, võimalusel toimub transport samal päeval;

  • lepitakse kokku paki suunamine mõnda lähedalasuvasse pakiautomaati;

  • kokkuleppel paki saajaga suunatakse pakk tagasi terminali ja kliendil on võimalus oma pakile järele minna.

Kui kuller ei saa paki saajaga ühendust, toimetatakse järgnevalt:

  • pakk toimetatakse tagasi terminali ja jäetakse ootele, kuni klient ühendust võtab. Pärast ühenduse saamist lepitakse kokku, kas klient soovib pakile ise järele minna või saadetakse see kulleriga soovitud aadressil.

Miks kuller pole helistanud, kuigi jälgimine näitab, et kuller on proovinud minuga ühendust saada?

Üldjuhul puudub kulleril või tellimuses telefoninumber või on andmed puudulikud. Kortermajade puhul on samuti sissepääs piiratud ja puudub võimalus pakki üle anda.

Mida teha, kui olen saanud kahjustatud saadetise?

Fikseerige kahjustada saanud saadetis, tehes saadetisest/pakendist pilte. Seejärel võtke ühendust saatjaga, kuna kahjumenetlust alustatakse alati saatjaga.