E-ostlemise laiale levikule on kaasa aidanud ka selle kasutamise lihtsus ja mugavus. Alustamiseks on vaja selgeks teha vaid interneti toimimise baasteadmised, millega on juba kursis üle 4,5 miljardi inimese. Lisades sinna veel vajaliku arvuti või nutiseadme, toodki endale kõik maailma poed koju kätte.

E-võimalused teevad maale kolimise lihtsamaks

Kuigi julgelt üle poole rahvastikust elab endiselt linnades, on meile antud ideaalsed võimalused maale kolimiseks. Esiteks aktsepteerib aina enam tööandjaid nüüd ka kaugtöö võimalust, mis tähendab, et ei pea muretsema igapäevase tööle ja koju sõitmise pärast. Ning teiseks, pea kõik kaubad ja teenused on võimalik üle Eesti koju kätte tellida, mis vähendab jällegi vajadust mõttetuteks väljasõitudeks.

Aina enam tööandjaid aktsepteerib nüüd ka kaugtöö võimalust, mis tähendab, et ei pea muretsema igapäevase tööle ja koju sõitmise pärast.

Mugavast ja ahvatlevast võimalusest oma elu maale ümber lülitada on kinni haaranud nii mõnedki noored ning tegusad pered, nende seas ka perekond Kuurmaad.

Nimelt kolis armastatud lauljatar Lenna Kuurmaa paar aastat tagasi linnakärast eemale ja jättis kogu oma senise linnaelu, et alustada koos perega uut etappi Setomaa metsade vahel. Unistus oma talus elada saatis Lennat juba kümmekond aastat – ajast, mil ta Eesti kaguosas pikalt tühjana seisnud talukompleksi soetas. Lõplik otsus maale elama minna langetati vaid mõni aasta tagasi.

Setomaa põliste metsade vahel toimetavast Lennast on nüüdseks saanud usin e-ostleja, kes mitmetunniste autosõitude asemel tellib vajalikud tarbeesemed mugavalt e-poest ja julgustab ka teisi inimesi maale kolima.

Lenna Kuurmaa

E-tellimus aitab vältida mitmetunnist sõitu

Kuigi lähim füüsiline pood paikneb talust umbes nelja kilomeetri kaugusel, siis Lenna nimetab seda pigem külapoeks, kust saab vajadusel kiirelt mõne puuduoleva toidukauba. Põhjalikum ostukorv eeldab aga ligi tunniajast sõitu Võrru ning suurem kaubatiir lausa mitmesajakilomeetrist sõitu Tartu linna ja tagasi.

Kui toiduaineid meeldib Lennale osta pigem füüsilisest poest, siis kõik muu vajaliku tellib ta internetist. Kosmeetika, näo- ja kehahooldustooted tellib ta nimelt juba aastaid e-poest ning kuna ka riidepoed asuvad kaugel, siis endale ja lastele hädavajalik tellitakse Kuurmaade peres samuti e-kaubandusest. „Alles hiljuti olin olukorras, kus pereliikmed olid öösel kõhuviirusega hädas ja muidugi olid kodust kõik hädavajalikud ravimid otsa saanud. Õnneks ei ole internetis vahet, mis kell on, ja sain kenasti kell viis öösel perele antibiootikumid järgmiseks päevaks koju ära tellida,“ lisas ta.

Otse kadakate vahelt: e-ostlemisest muljetab muusik Ivo Linna

Täpselt aasta aega tagasi tegi oma esimese e-poe tellimuse ka muusik Ivo Linna, kelle eelnev kogemus piirdus vaid tema proua tellitud pakkide vastu võtmisega. Koostöös Eesti E-kaubanduse Liiduga sai Ivo võimaluse e-kogemus omal käel läbi teha ja sooritada oma elu esimene e-ost.

Hoolikalt läbimõeldud ostukorv täitus Ivol kahes erinevas e-poes, milleks olid Bauhof ja e-Selver. Süsteem toimis Ivo sõnul väga hästi. „Kõik, mis sai välja valitud, tuli kohale, midagi ei olnud asendatud ega muudetud. Järgmine kord, kui on vaja suuremat portsu, mida ei jaksa ise vedada, siis kindlasti tellime, see on nüüd selge!“ jagas Ivo oma esimesi muljeid.

Uurisime Ivolt, kuidas tellitud kaup töötab ja kas vahepealse aastaga on ta ka omal käel julgenud mõne e-ostu teha.

Ivo sõnul töötab kõik suurepäraselt ja oma esimest e-ostu meenutas ta sõnadega „Väga vinge värk!“. E-kaubanduse osas on Ivo endiselt avatud suhtumisega, aga vajadust millegi konkreetse tellimiseks ei ole tal vahepeal tekkinud. „Toiduasju käime reeglina ikka poest toomas – see on mõneti selline sotsiaalne ettevõtmine, näeb vanu tuttavaid ja lobiseb juttu,“ muheles Ivo.

„Seda kraami on meil siin ka aastatega piisavalt kogunenud, nii et vajadust millegi uue tellimiseks ei ole tekkinud. Samuti töötab aasta tagasi tellitud nurgasaag, millest pikalt puudust tundsin, nagu valatult. Andis kohe teatud vabaduse, et ei pea iga pisikese töö pärast alati töökotta tormama või ise puudulike vahenditega tühja tööd rügama,“ lisas Ivo.

Ivo soovitab enne suuremat ostu eeltööd teha

Kauba tellimisel on Ivo sõnul kõige olulisem eelistada just häid ja kvaliteetseid kaubamärke ning kaupmehi ja suurema ostu puhul alati spetsialistiga konsulteerida. Siinkohal toob Ivo välja vana Inglise tõdemuse, et ta ei ole nii rikas, et osta odavat asja, mistõttu pidi ka tema õige nurgasae valimiseks paar telefonikõnet tegema ja asjatundjatega veidi nõu pidama, et sobivate näitajatega masin välja valida.

„Mina valin ja kalkuleerin alati hoolikalt, aga proua on mul siin vähe usinam poodleja, kelle ostukorvi satub tihemini neid nii-öelda emotsioonioste. Alles hiljuti leidis ta meile ühe vahva pöörleva raamaturiiuli, mis kulleriga kahtlaselt väikeses pakis meile ukse taha saabus. Kokku pannes saime aru, et raamaturiiuliga küll tegemist pole, kuid vaatasime, et sinna mahub täpselt kuus paari sokke ja kasutusse läks ta ikka,“ meenutas Ivo ning rõhutas, kui oluline on kontrollida ka e-poe tausta.

Ivo ise suurem šoppaja ei ole, kuid teisi julgustab e-poodlema. „Meie naudime maal elades hoopis teist elurütmi ja kõik eluks vajalik on meil siin olemas, kuid noortel, kellel tuleb maale kolimise otsus hoolikalt läbi kalkuleerida, võib e-kaubandus otsuse langetamise juures väga oluliseks pooltargumendiks kujuneda,“ nentis ta.

Omamoodi traditsiooniks on saanud ka emale lillede saatmine. „Ema elab mul Soomes ja kuna alati ei õnnestu ise kohapeale sõita, siis on saanud harjumuseks lilled e-poest emale otse koju saata. Nii mugav, et seda saab kodust organiseerida,“ sõnas Lenna.

E-poodideta oleks Lenna majapidamine oluliselt tühjem

E-poe lahendus toimib Lenna sõnul ka maal väga kiirelt ja mugavalt – vahet ei ole, kas tellida kulleriga või pakiautomaati. „Kui puuduks igasugune e-ostlemise võimalus, oleks meie majapidamine kindlasti asjadest oluliselt tühjem,“ lisas Lenna muheledes, kuid nentis, et ega ta enam muudmoodi elu ette ei kujutaks. „Ilma e-poodideta peaksime alati suurematesse linnadesse sõitma, mis tähendab meie jaoks mitmetunnist ajakulu, rääkimata suurenenud rahalisest väljaminekust.“

Ilma e-poodideta peaksime alati suurematesse linnadesse sõitma, mis tähendab meie jaoks mitmetunnist ajakulu, rääkimata suurenenud rahalisest väljaminekust.

Seetõttu tulevad kõik laste ja enda riided, kirja- ja koolitarbed enamasti just e-poodidest. „Samuti on mul mõned lemmikud brändid, mida ei saa isegi mitmesaja kilomeetri raadiusest, näiteks teatud ökoloogilised pesuvahendid ja kosmeetika ning mõned asjad tulevad ka välismaalt. Lisaks ka mõned toiduained, mida poelettidelt tavaliselt ei leia, näiteks kala või kindlad maitseained,“ lisas ta.

Oma lemmikute e-poodidena toob Lenna välja Ökotoa (www.okotuba.ee) ja Facebook Marketplace’i. Ökotoa valikust leiab orgaanilisi ja looduslikke, ökoloogiliselt puhastest toorainetest valmistatud veganlikke ja julmusevabu kosmeetikatooteid ning Facebook Marketplace’is saab teistelt eraisikutelt kasutatud kaupa soetada. „Olen suur taaskasutuse fänn, mistõttu olen sealt tihti lastele riideid ja jalanõusid tellinud, samuti olen seal sageli ka ise müüja rollis,“ nentis ta.

Kuigi elukohast lähtuvalt e-poodleb Lenna võrdlemisi tihti, siis tänu usaldusväärsetele kaupmeestele on tal senini õnnestunud petuskeemidest pääseda. Vaid paaril korral on mõne tarnijaga ette tulnud segadus pakiautomaadi osas, kuid olukorrad on seni alati positiivselt lahenenud.

Lenna soovitus: tarbida targalt!

Vaatamata lõpututele võimalustele soovitab Lenna e-ostlemisel kaine meele säilitada. „Kui füüsiline pood pannakse teatud kellaajal kinni ja sinna on vaja spetsiaalselt kohale sõita, siis e-pood meile piiranguid ei sea. Šoppamine on meist vaid internetiühenduse ja nutiseadme kaugusel, mistõttu on eriti oluline kõigile ahvatlustele mitte järele anda ning mitte üle tarbida ja kasutada e-kaubandust ikkagi vajadusest lähtuvalt,“ soovitas Lenna Kuurmaa.

Ennast peab Lenna võrdlemisi ratsionaalseks e-ostlejaks, kelle ostukorvi satub vähe läbimõtlemata kaupa. „Pigem juhtub, et mõned tooted ei istu päris nii, nagu tootereklaamil poseerival modellil või on näiteks suurus natuke vale. Selle asemel, et need koju niisama seisma jääks, viin need hoopis oma kirbuturu boksi müüki!“ lisas ta.

Kommentaar

Tõnu Väät, Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht

„Samal ajal kui majanduslikud näitajad langevad, näitab e-kaubandus endiselt tugevat kasvutrendi, moodustades juba üle 25% kogu jaekaubanduse mahust. Ainuüksi jaanuaris telliti pakiautomaatidesse üle miljoni paki, mis on läbi aegade jaanuarikuu rekord. Kokku saadeti jaanuaris pakiautomaatidesse 1 067 000 pakki, mida on võrreldes eelmise aasta jaanuariga 99 426 võrra rohkem.

E-kaubandus katab mugavalt tervet Eestit. Mahu kasv näitab omakorda tarbijate aina suuremat usaldust ja teenuse toimimist, mistõttu on lisandunud palju e-ostlejaid, vanusest ning asukohast olenemata.

Ka e-poodide arv kasvab mühinal – Eestis on ligi 8000 erinevat e-poodi, mille seast valiku tegemine võib osutuda parajaks väljakutseks. „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist, mis näitab, et e-pood on Eesti E-kaubanduse Liidu kontrollitud, kannab hetkel vaid 198 e-poodi. Samuti tehakse keskmiselt 38% ostudest välismaa e-poodidest, kus vajalik taustakontroll tuleb teha poodlejal endal.

Tarbija arvestab reeglina ka kauba kiire kättetoimetamise, sujuva tagastuse võimaluste ja mugava ostukogemusega, mis annab meie e-poodidele rahvusvaheliste tegijate kõrval selge eelise. Kohalikud kauplejad pakuvad lisaks vahetut ja operatiivset eestikeelset kliendisuhtlust ning kauba saab reeglina juba samal päeval teele panna.“