Vitamiinide piisavaks saamiseks tuleks süüa nii loomset kui ka taimset toitu. B-vitamiini leiab teraviljadest, piimatoodetest, seemnetest ja pähklitest, pärmist, maksast, idudest, kalast ja banaanist. B-vitamiini talletamist ja kasutamist organismis takistavad alkohol, nikotiin, kofeiin ja rafineeritud suhkur.

B-vitamiinid osalevad olulistes protsessides

Vitamiini B1 on peamiselt vaja rasvade, süsivesikute ja aminohapete normaalse ainevahetuse tagamiseks, närvisüsteemi, lihaste ning südamelihase talitluseks, samuti maomahla tekkimiseks.

B1 parimad allikad on päevalilleseemned, maa-, sarapuu-, pistaatsia-, pekaani-, para- ja kreeka pähklid, pärm, kuumtöödeldud sealiha, teraviljajahu ja herned.

Vitamiini B6 on peamiselt vaja aminohapete, süsivesikute ja rasvade normaalse ainevahetuse tagamiseks ning paljude bioaktiivsete ühendite, näiteks serotoniini tekkeks organismis. Samuti erütrotsüütide valmimise protsessiks.

Parimad vitamiini B6 allikad on kuumtöödeldud lõhe, sarapuu- ja maapähklid, kreeka pähklid, küüslauk, avokaado, pärm, kuumtöödeldud maks, kuumtöödeldud linnuliha, enamik kuumtöödeldud kalu nagu lõhe, forell, skumbria, räim, ahven, samuti tuunikalakonserv.

B12 vereloomes ja ainevahetuses

Vitamiin B12 ehk kobalamiin on veeslahustuv vitamiin, mis on vajalik foolhappe metabolismis, nukleiinhapete, müeliini ja teiste biomolekulide sünteesiks, pantoteenhappe ja vitamiini C funktsioneerimisel, närvikoe normaalseks arenemiseks, aneemiate ennetamiseks ning aminohapete normaalseks ainevahetuseks, samuti vereloomeks ja neuroloogilisteks funktsioonideks.

Parimad B12 allikad on maks, veiseliha, linnuliha, muna, kala, juust, sealiha, kana, piim, kohupiim, jogurt, vähemal määral rikastatud teraviljatooted. Samuti on teada vetikatest tehtud spirulina, mis sisaldab B12-vitamiini erinevaid vorme, kuid mis kahjuks ei ole organismis aktiivsed. Vitamiini B12 imendumist pärsivad liigne alkohol, kohv, suitsetamine, oraalsed kontratseptiivid, lahtistid, mõned antibiootikumid ja seedetrakti haigused.

Organismi B12 varu on suur ja vitamiini puudus võib endast märku anda alles mitme aasta jooksul. Normaalse toitumise puhul B12 defitsiiti ei teki, kuid seda võivad põhjustada väga range taimetoitlus, laiussi parasiteerimine organismis, maohaigused ja soole muutunud mikrofloora, mistõttu vitamiin ei imendu piisavalt.

Vitamiini kroonilisel vaegusel tekivad aneemia ja mitmesugused närvikahjustused, rasketel juhtudel kogu vereloome häirumine, naha, juuste, küünte muutused.